Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrību ERGO šajā pavasarī kampaņas “Pieklājība vieno!” ietvaros apkopojusi vienkāršus, bet noderīgus un būtiskus padomus drošai velobraukšanai.
Tie aicina satiksmes dalībniekus cienīt vienam otru un kopīgi rūpēties par satiksmes drošību, ņemot ar šo gadu mainītos noteikumus. Aicinām iepazīties ar 10 vērtīgiem padomiem, kas krietni atvieglos ikviena autovadītaja, velosipēdista un gājēja ikdienu.
- Labais pagrieziens
Autovadītājiem, veicot labo pagriezienu, jādod ceļš kā kājāmgājējiem, tā arī velosipēdistiem! Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka priekšroka ir jādod velosipēdistam, neatkarīgi no tā, vai viņš brauks taisni vai vēlas griezties pa labi.
2. Kreisais pagrieziens
Kreisais pagrieziens velosipēdistiem ikdienā var sagādāt ne vienu vien apjukuma pilnu brīdi, tāpēc ir svarīgi saprast visus iespējamos variantus, kā krustojumā veikt kreiso pagriezienu – no pirmās vai otrās braukšanas joslas. Ikvienam ir jāizvēlas savām prasmēm, drošībai un katrai situācijai atbilstošākais nogriešanās veids.
3. Kustība dzīvojamā zonā
Dzīvojamā zonā māju pagalmos var notikt teju jebkas: spēlēties bērni, pastaigāties dzīvnieki vai lēni gājēji. Autovadītājam ir jāatceras, ka gājējiem un velobraucējiem dzīvojamā zonā ir priekšroka. Arī velobraucējiem jābūt uzmanīgiem, jo gājējiem ir priekšroka attiecībā pret velosipēdistiem.
4. Pārvietošanās pa ietvi
Ja velosipēdists ir uz ietves, visdrīzāk tuvumā nav veloceļa, satiksme uz brauktuves ir bīstama, pārāk blīva vai arī velosipēdists uz brauktuves nejūtas droši! Šajos gadījumos jābūt abpusēji pieklājīgiem: velosipēdistiem jāciena gājēji, un otrādi.
5. Gājējam priekšroka
Velobraucējiem jāņem vērā, ka uz ietves gājējam ir priekšroka. Tas nozīmē, ka velobraucējam uz ietves jāievēro drošs ātrums un intervāls. Īpaši uzmanīgiem jābūt, apbraucot bērnus un dzīvniekus.
6. Skats pār plecu
Ceļu satiksme viennozīmīgi ir drošāka, kad tajā iesaistītie dalībnieki saprot cits citu. Lūk, piemērs: ja velobraucējs paskatās pār plecu, visticamāk, viņš plāno veikt pagriezienu vai apbraukt kādu šķērsli. Autobraucējiem tas būtu jāņem vērā, samazinot braukšanas ātrumu, lai vajadzības gadījumā varētu laikus nobremzēt vai apsteigt velosipēdistu.
7. Bīstamās automašīnas durvis
Autovadītājam pirms durvju atvēršanas jāpārliecinās, vai auto neapbrauc velosipēdists. Velosipēdistam savukārt jāapbrauc mašīna ar drošu intervālu!
8. Šķēršļu apbraukšana
Velosipēdistam jāapbrauc šķērslis ar lēzenu trajektoriju. Asa braukšanas virziena maiņa var radīt avārijas situāciju.
9. Aklā zona
Autovadītājs spoguļos redz daudz, bet ne visu, kas notiek viņam apkārt. Velobraucēj, atceries par “aklajām zonām”, labāk nogaidi, līdz transportlīdzeklis uzsāk kustību, nekā pārsteidzīgi veic apbraukšanu!
10. Satiksmes hierarhija pilsētā
Ikvienam satiksmes dalībniekam ir svarīgi laikus nokļūt galamērķī, tomēr pa ceļam ir jāņem vērā dažādi apstākļi un jābūt gataviem neparedzētām situācijām. Atceries, velosipēdists ir mazāk aizsargāts nekā auto un gājējs ir mazāk aizsargāts nekā velosipēdists! Aicinām rūpēties vienam par otru, lai ceļu satiksme būtu ērta, patīkama un droša!
Padoms Nr.1 man kā auto vadītājam liekas apšaubāms un bīstams. No šo padomu autoriem gribētos saņemt skaidrojumu: 1) kura CSN norma nosaka, ka auto vadītājam, nogriežoties pa labi, jādod ceļš tam, kurš iespraucas viņam blakus, braucot taisnā virzienā; 2) kāpēc velosipēdistam, redzot auto, kurš lēnām tuvojas krustojumam ar ieslēgtu labā pagrieziena signālu un brauc tuvu brauktuves malai, būtu jāspraucas blakus mašīnai, apdraudot pašam sevi??? Protams, te nav runa par vietām, kur ir sazīmētas atsevišķas joslas velosipēdiem.
Vai nebūtu bijis prātīgāk situācijā, kuru aprakstīju 2. jautājumā, ieteikt velosipēdistam pagaidīt, kamēr auto nogriežas pa labi, un tad mierīgi un droši turpināt braukt taisni, nevis viņu "dzīt zem tanka"?
P.S. Varbūt iAuto var piepalīdzēt atbilžu sagādāšanā uz mani interesējošajiem jautājumiem?