Kas ir eksperts? 47

 
Oskars Irbītis speciāli iAuto | 15.jūlijs 2013 23:35

Kas attiecas uz juridisko statusu, tas ir skaidri un precīzi definēts. Latvijā darbojas likums par tiesu ekspertiem. Tiesu ekspertiem ir vesela virkne specialitāšu, un starp viņiem ir arī eksperti - auto tehniķi.

Latvijā tādi ir tikai 12, aktīvi strādā kādi astoņi – es esmu viens no viņiem. Tie ir cilvēki, ka ir ieguvuši augtāko izglītību transporta nozarē, apguvuši juridiskās zināšanas, kas nepieciešamas darbam administratīvajos, civil- un kriminālprocesos. Šiem cilvēkiem ir speciālās zināšanas, lai varētu rekonstruēt negadījumus, noskaidrot negadījumu iemeslus. Tāds CSI ekvivalents Latvijā – ne tik romantizēti un pārspīlēti, bet dara to pašu darbu.

Ja runājam par negadījumiem, tad vispār ir vesela ķēdīte iesaistīto speciālistu katrā negadījuma izmeklēšanā. Pirmie notikuma vietā ierodas ceļu policisti, kas veic notikuma apstākļu fiksēšanu – fotogrāfē, zīmē shēmas, pieņem pirmos paskaidrojumus. Pēc tam sagatavotie materiāli nonāk pie izmeklētāja, kas tālāk jau veic visu izmeklēšanas procesu, ierosina vai neierosina krimināllietu, nosaka ekspertīzes (tiesu medicīnas, auto tehniskās, trasoloģiskās utt.), pēc tam apkopo visus materiālus (pierādījumus) un nosūta tos prokuratūrai. Prokuratūrā visi materiāli tiek izpētīti, tiek veiktas papildus izmeklēšanas darbības (ja nepieciešams), un tad lietu nodod tiesai, kas jau veic savu darbu un pieņem galējo lēmumu.

Tātad tiesu eksperti ir tie, kas noskaidro faktiskos negadījuma iemeslus, tie ir cilvēki, kas zina, kāpēc notika negadījums.

Kas attiecas uz vispārīgu, sadzīvē lietotu „eksperta” jēdzienu, tad šis eksperts, manuprāt, ir cilvēks ar padziļinātām zināšanām un lielu pieredzi attiecīgajā nozarē. Cilvēki, kas piedalās šīs rakstu sērijas radīšanā. ir eksperti auto vadīšanā, cilvēki, kas zina par auto vairāk kā lielākā daļa tautas. Savu eksperta statusu tie ir pierādījuši.

Šajā raktu sērijā mēs dalāmies ar redzēto un pieredzēto, lai kāds aizdomātos par šīm lietām. Parastie cilvēki mācās no savām kļūdām, gudrie -  no citu kļūdām… Tad nu lūk, šeit tiek parādītas citu kļūdas, no kurām gudrajiem iespējams mācīties.

Šeit izskan viedokļi, ka vajag griezties visādās iestādēs un aicināt pieņemt kaut kādus likumus. Kāda jēga no jauniem likumiem, ja tauta neievēro šos pašus likumus? Nav jēgas izstrādāt jaunus likumus, ja pašreizējie jau netiek ievēroti. Vienkārši ir jāpanāk pašreizējo likumu ievērošana, bet tas jau ir katra autovadītāja paša ziņā.

Es esmu piedalījies vairāku normatīvo aktu izstrādē, un arī pašreiz to daru, tai skaitā savu viedokli paužu arī publiski medijos. Likuma izstrāde ir garš process, un to nedrīkst sasteigt, lai neatkārtotos kārtējā Vitronic sāga.

Pateicoties tiesu ekspertu veiktajām ekspertīzēm ir veikti uzlabošanas darbi daudzās vietās uz Latvijas ceļiem – tie ir lokāli uzlabojumi – nozāģēti krūmi, lai uzlabotu redzamību, uzliktas kādas ceļa zīmes, izmainīta krustojuma konfigurācija. Tie ir lokāli darbi, kas netiek publiski skandināti un daudzi pat tos nepamana. Ja par kādu darbību netiek publiski runāts, tas nenozīmē, ka tā nenotiek. Izskatās, ka mums apkārt ir daudz „neticīgo Tomu” un tāds kā negatīvisma kults, kas tomēr traucē mums katram pievērsties sev, jo visi tak’ citi ir tie sliktie…

 

Citas iAuto avāriju analīzes:

AVĀRIJA 1. Iebrauca pretējā joslā un... šeit >>>

Ivara Caunes viedoklis šeit>>>

Didža Kalnieša viedoklis šeit >>>

AVĀRIJAS 2 un 3. Instinktīvi un – stulbi šeit >>>

AVĀRIJA 4. Grāvī labāk nekā morgā ... šeit >>>

AVĀRIJA 5. Apdzīšana krustojumā šeit >>>

 

 
47 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
solaris 16.jūlijs 2013 0:11
4 1 Atbildēt

Manuprāt, ne jau nozāģēti krūmi vai citi visnotaļ labi darbi ir galvenais kritērijs. Ja definē terminu "eksperts", tad būtiski ir nošķirt divus jēdzienus: "zināšanas" un "viedoklis". Eksperts ir lietpratējs, kuram ir speciālas zināšanas tajā vai citā jomā. Tas nozīmē, ka šis cilvēks ir apguvis (speciāli teorētiski un praktiski mācījies) likumsakarības, kas noteic to jomu, līdz ar ko viņš zina, kas un kā tieši notiek noteiktos apstākļos. Par attiecīgo jomu daudziem cilvēkiem var būt savs viedoklis. Katrs, protams, savu viedokli uzskata par pareizu. Taču viedoklis nav svarīgs, ja tas neatbilst faktiskām likumsakarībām (piemēram, CSN noteikumiem, kas noteic satiksmes kārtību attiecīgā situācijā). "Katram sava taisnība, taču patiesība ir tikai viena." Man arī nereti ir savs viedoklis par vienu vai otru jautājumu, taču es labprāt palasu, ko iAuto uzaicinātie eksperti raksta.

nm 16.jūlijs 2013 1:26
4 4 Atbildēt

Tieši pirms lieldienām ziņās lasīju, ka vienai sievietei uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļa pretī izlīda viens puisītis kurš nievēroja zīmi dotiet ceļu. Līdz ar to lai izvairītos no sadurmes šī ar instiktu pagrieza stūri sāņus, lai nebūtu grāvī kokā. Bet pretējā pusē pagadījās mašīna.. Eksperi ar savām datorprogrammā stimulēja un beigās nolēma, ka šī ir vainīga.. Kā varēja nonākt pie tik apsurda slēdziena..Ka kāds neivēro ceļa zīmes un rada bīstamas situācija, kuru rezultātā notiek avārijas.Tad jau verēja arī eksperti izpētīt kas būtu noticis ja šis nebūtu izbraucis uz ceļa ievērojot zīmi.

subaru 16.jūlijs 2013 10:13
3 0 Atbildēt

hmm .. paklausoties policijas paziņojumus par avārijām, šķiet, ka šeit minētie eksperti vai nu skaisti atsēž savas darba stundas vai arī vispār netiek piesaistīti avāriju analīzei - proti - visur skan 'ātrums, ātrums, ātrums' .. vienīgais iemesls avārijai. Protams, ka ātrums - ja visiem ātrums būtu 0 km/h, tad nebūtu avāriju. Tas ir tāpat kā vainot avārijas izraisītāja vecākus, ka tas avārijas izraisītājs ir vispār piedzimis.

Bet nu skaidrs, ka ātrums tiek minēts tāpēc, ka CSN ir viens ļoti stiepjams (un savā ziņā patiess) punkts - izvēlēties ceļa apstākļiem, savām spējām un situācijai atbilstošu ātrumu utt...

'Deguna urbināšana' pie stūres ir daudz bīstamāka par ātrumu. Lielākā problēma ir, ka autovadītāji domā par visu ko citu un domāšanu par braukšanu atstāj pēdējā vietā ... domā par darbu, ģimeni, bērniem, seriālu utt utt ... Pamēģiniet, piemēram, basketbolu paspēlēt un spēles laikā domāt par mīļāko seriālu .. nu neko gudru nesaspēlēsi.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti