Kampaņā «Ir labi būt labam!» aicina braukt kulturāli 4

 
22.novembris 2008 10:03

Laicīgi parādīt pagriezienu, nenobloķēt krustojumu, iebraucot tajā pie aizliedzošā signāla, iekļauties vienotā satiksmes plūsmā, nebraukt pārāk ātri vai lēni, ievērot rāvējslēdzēja principu un citas pieklājības normas - par to satiksmes drošības kampaņā „Ir labi būt labam!” stāstīs Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju. Ar asprātību, humoru un sirsnību – pasaku veidā – ikviens autovadītājs tiek aicināts braukt kulturāli.



Kampaņas sagatavošanas gaitā veiktās autovadītāju aptaujas rezultāti parādīja, ka autovadītājus ikdienas satiksmē visvairāk kaitina savlaicīga pagriezienu nerādīšana (51%) un mētāšanās pa braukšanas joslām (45%). Lai arī kopumā autovadītāju savu braukšanas kultūru vērtē kā gana labu, tomēr atzīst, ka dažkārt gadās izdarīt kādu “nepieklājību”.

Vīrieši atzīstas, ka viņi daudz biežāk laicīgi neparāda pagriezienu (38% no aptaujātajiem) un novieto auto vietās, traucējot satiksmi citiem (31%). Savukārt sievietes nenoliedz, ka viņas pārāk vēlu uzsāk kustību pie luksofora (30%) un neiekļaujas vienotā satiksmes plūsmā (24%).
Vairums aptaujāto autovadītāju kā iemeslus cilvēku nepieklājībai un agresīvitātei uz ceļa minējuši stresu pēc saspringta darba vai sadzīves problēmām (61% no aptaujātajiem), kā arī vēlmi ātrāk nokļūt gala mērķī (59%).

“Neuzmanība, aizmāršība un agresija pret citiem satiksmes dalībniekiem, kā arī elementāru pieklājības normu neievērošana ir iemesls ne vien ļoti daudz avārijām uz Latvijas ceļiem, bet arī sastrēgumiem pilsētās. Svarīgi saprast, ka ceļš nav tā vieta, kur izgāzt savas negatīvās emocijas. Autovadītājiem ir jārēķinās citam ar citu. Visi satiksmes dalībnieki, arī gājēji, ir  partneri, nevis pretinieki,” atzīst CSDD direktors Andris Lukstiņš.

Aptaujas dati parāda, ka lielākā daļa autovadītāju neizprot rāvējslēdzēja principa darbību, kas izmantojams gadījumā, ja braukšanas joslu aizsprosto šķērslis. Šādā vietā pareizi ir mainīt braukšanas joslu tieši pirms šķēršļa. Bet autovadītājiem, kuri brauc pa brīvo joslu, jādod ceļš tiem, kuru braukšanas joslā ir šķērslis – avārija vai ceļa remonts. Nepareizi ir mainīt joslu pirms šķēršļa, jo šādā veidā tiek bremzēta satiksmes plūsma. Lieka mētāšanās pa joslām rada avārijas situācijas. “Patlaban tiek gatavotas izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz iekļaut rāvējslēdzēja principa ievērošanu kā satiksmes normu,” norāda A. Lukstiņš.

„Līdzīgi kā dzīve, arī satiksme šobrīd ir kļuvusi nervoza. Braucot kulturāli var ātrāk un nesāpīgāk sasniegt mērķi. Šīs kampaņas laikā mēs vairāk uzmanīsim un mācīsim, bet mazāk sodīsim tos autovadītājus, kuri neievēro kulturālās braukšanas normas,” atzīst Edmunds Zivtiņš, Valsts policijas Ceļu policijas biroja vadītājs.

Autovadītāju agresivitātei uz ceļa, vēlmei izdarīt pārkāpumus un neievērot noteikumus ir arī socioloģisks izskaidrojums. Ir dažādi autovadītāju tipi: tie, kas apzināti rupji pārkāpj noteikumus, tie, kas negribēti pārkāpj, kā arī tie, kas pārkāpumus izdara aizmāršības dēļ. “Satiksmes kultūru veido visi, kas brauc. Tāpēc ir visai dīvaini gaidīt no citiem to, ko izrādās, pats nedari. Ja nevēlēsimies to atzīt, viss būs pa vecam. Mēs braucam tā, kā dzīvojam, un pie auto stūres esam tieši tādi paši kā darbā, mājās vai sadzīvē,” norāda sociālpsihologs Ivars Austers.

Kopā ar vairākiem sabiedrībā zināmiem rakstniekiem un dzejniekiem kampaņas ietvaros ir radīti īsi un pamācoši stāstiņi jeb pasakas pieaugušajiem par labo un slikto uz ceļa. Ar “SEB līzings” un SIA “Latvija Statoil” atbalstu tapušās pasakas apkopotas izglītojošā grāmatā pieaugušajiem, kas būs pieejama visās CSDD nodaļās. Tāpat grāmatas autovadītājiem tiks dalītas Statoil DUS un tās saņems arī SEB līzinga klienti.

SEB līzinga direktors Ints Krasts skaidro: „Mēs kā līzinga kompānija esam līdzatbildīgi par to, ka automašīnu uz Latvijas ceļiem kļūst aizvien vairāk. Tas rada stresu un pieaugošu neiecietību, ko novērst ir iespējams, rosinot pozitīvu attieksmi pret citiem satiksmes dalībniekiem. Tāpēc SEB līzings jau pavasarī kļuva par iniciatoru kampaņai „Par drošu un laipnu satiksmi”. Tās laikā kopā ar satiksmes ekspertiem tika izstrādāti 10 pieklājīgas braukšanas principi un auto uzlīmes kā apliecinājums vēlmei pilnveidot savu braukšanas kultūru. Ir patiess prieks, ka šo stafeti turpina CSDD jau daudz plašākā mērogā, un tas dod cerības redzēt vairāk priecīgu cilvēku pie auto stūres arī sastrēgumu laikā.”

„Pieklājīgs braukšanas stils nav tikai pieklājība ceļu satiksmē. Tā ir cieņa pret citiem visur, arī degvielas uzpildes stacijā," norāda SIA „Latvija Statoil" izpilddirektors Sandis Šteins. „Uzņēmums „Latvija Statoil"  jau desmito gadu iesaistās CSDD rīkotajās kampaņās, tomēr šoreiz tematika ir īpaši būtiska arī mums pašiem. Arī degvielas uzpildes stacijās ikdienā var sastapties ar agresīvu uzvedību – „līšanu priekšā", neievērojot rindas kārtību, nicīgu attieksmi pret pārdevējiem, nepacietību un vispārēju aizkaitinājumu. No otras puses mūsu stacijas ir arī īpašas vietas, jo tajās viens no agresīvas braukšanas iemesliem – izsalkums, ir ātri novēršams. Īsa apstāšanās un ceļā jau dodas pieklājīgs un pret citiem draudzīgs auto vadītājs. Par to arī stāsta mūsu pasaka," tā S. Šteins.

Kampaņas ietvaros autovadītāji un citi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāti ar televīzijas klipiem, radio un vides reklāmām. Noskatīties kampaņas video klipus/animācijas filmiņas, kā arī lasīt un klausīties pasakas ikvienam būs iespēja CSDD mājas lapā www.csdd.lv. 
 
Valsts policija gan kampaņas ietvaros, gan arī turpmāk pievērsīs īpašu uzmanību autovadītāju braukšanas kultūrai. Savukārt 3. decembrī pirmo reizi Latvijā tiks rīkota Pieklājīgas braukšanas diena, aicinot autovadītājus būt iecietīgiem, pieklājīgiem un ievērot ceļu satiksmes noteikumus un kulturālas braukšanas principus.

Kampaņu organizē CSDD, Satiksmes ministrija un Valsts policija, bet atbalsta uzņēmumi „SEB līzings“ un SIA „Latvija Statoil”. Kampaņa tiek finansēta arī no OCTA līdzekļiem.

 
Visi komentāri
 
264099. viesis 24.novembris 2008 6:45
0 0 Atbildēt

Es vienmēr esu bijis par šādu braukšanu ...

un kulturāli palaist garām ātrāk braucošos

TĀ KĀ TAS I` ATRUNĀTS CSN

264152. viesis 25.novembris 2008 15:21
0 0 Atbildēt

ļoti žēl, ka šādās akcijās neiesaistās televīzijas. Neredzu nevienu vārdu par to, ka kopā ar SEB un Statoil būtu arī kāda LV mēroga televīzija. LTV1,LTV7,LNT būtu obligāti jāiesaistās un jārāda sižeti apr šo tēmu. bet laikam jau tādiem kā LNT galvenais ir ieraut nāsī vairāk caur reklāmām, acīs tik $$$ rādās. Žēl kādas 5 minūtes dienā parādīt tiešām svarīgu info.

264168. viesis 25.novembris 2008 21:41
0 0 Atbildēt

MN12 nesen divas tadas reklamas redzju bet tieshi par kuru kanalu es neatceros bet reklamas bija :)

264177. viesis 26.novembris 2008 8:37
0 0 Atbildēt

Vakar ar interesantu reklāmu redzēju pa Tv 3...

Par Lāci....

---

Uz ceļa gan neko nemaniju labu ...

Vienīgi BMW pats atbrīvoja ātro joslu,

Turpretī Leksus, kur viņa josla beidzās taranēja nost no ceļa...

Tikai sievas un meitas dēļ Tomēr padevos....

P.S Ja braucu ar savu auto, tad pēc CSN braucu... Parasti nākas cīnīties līdz uzvarai...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti