Lielāka motora jauda, tīrākas izplūdes gāzes un nemainīgs degvielas patēriņš. Par jauna modeļa izstrādi Volvo Trucks inženieri vienojās 2006.gada pavasarī - triju gadu laikā jāizstrādā un jāizveido pasaulē visjaudīgākais kravas automobilis, nepārsniedzot pieļaujamo atgāzu toksiskumu un nepalielinot degvielas patēriņu.
Ar 700 Zs un 3150 Nm motoru aprīkotais Volvo FH16 ir pasaulē visjaudīgākais sērijveida kravas automobilis. Tā D16G motors izveidots, pilnveidojot Volvo iepriekšējo 16-litrīgo 660 Zs motoru. Jaudas paaugstināšana par 40 Zs ļāvusi Volvo Trucks kļūt par pirmo kravas automobiļu ražotāju pasaulē, kas sasniedzis 700 Zs jaudas robežu.Lielāka jauda un griezes moments nodrošina daudzas priekšrocības, bet lielākais sasniegums ir tas, ka Volvo inženieriem izdevies to panākt, samazinot izplūdes gāzu koncentrāciju un nepalielinot degvielas patēriņu.
”Vienkārši palielināt jaudu ir viena lieta, bet nodrošināt jaudas pieaugumu, nepalielinot izplūdes gāzu koncentrāciju un degvielas patēriņu, ir daudz grūtāks uzdevums,” norāda Henriks Lindebergs, jaunā D16G motora galvenais projekta menedžeris.
Klasiska dilemma
Tika izvirzīta noteikta prasība, ka jaunajam kravas automobilim jāatbilst Euro 5 izplūdes gāzu toksiskuma prasībām, kas stāsies spēkā no 2009.gada 1.oktobra. Tas nozīmēja, ka slāpekļa oksīdu koncentrācija bija jāsamazina vismaz par 40 procentiem.Volvo inženieriem bija jāatrisina klasiska dilemma: lai samazinātu degvielas patēriņu, nepieciešams nodrošināt iespējami efektīvāku degvielas sadegšanu motora cilindros. Taču tas vienlaikus izraisa slāpekļa oksīdu daudzuma palielināšanos motora izplūdes gāzēs. Lai atrisinātu šo problēmu, bija nepieciešams palielināt izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmas tilpumu. Motora pilnveidošanas un uzlabošanas pasākumi lielākoties saistīti ar dažādu procesu optimizāciju, sākot ar uzlabojumiem degvielas iesmidzināšanas sistēmā un beidzot ar izmaiņām izplūdes sistēmā. Katrs uzlabojums ļoti rūpīgi jāapsver, lai gala rezultāts būtu iespējami augstvērtīgāks.
Testi ekstremālos apstākļos
Projekta grupa trīs gadu laikā izstrādāja jaunā motora konstrukciju un veica neskaitāmas pārbaudes, lai novērtētu dažādus risinājumus. No koncepcijas līdz prototipiem, pētījumiem laboratorijās un ceļizmēģinājumiem. Tā kā Volvo FH16 bija paredzēts kravu pārvadāšanai vissmagākajos ekspluatācijas apstākļos, kravas automobilis tika pārbaudīts atbilstošos reālos darba apstākļos, kurus daudzi nosauktu par ekstremāliem.”Jaunie Volvo FH16 tika izmēģināti garos un grūti izbraucamos Austrālijas tuksnešu ceļos, ar tiem tika pārvadāti kokmateriāli Zviedrijas ziemeļu rajonos ļoti zemu temperatūru apstākļos, kā arī tie tika pārbaudīti akmeņainos kalnos 3600 m augstumā virs jūras līmeņa," skaidro Henriks Lindebergs.
Tīrs prestiža aparāts-baigi dārgs!