Plāno aktīvāk cīnīties pret neapdrošinātiem transportlīdzekļiem ceļu satiksmē 6

 
24.aprīlis 2009 8:18

Ņemot vērā ekonomisko lejupslīdi Latvijā, kā rezultātā gada laikā neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto negadījumu īpatsvars ir palielinājies gandrīz divas reizes, plānots ar administratīvo sodu palielināšanu un biežām pārbaudēm uz ceļiem daudz aktīvāk cīnīties pret transportlīdzekļu vadītājiem, kas piedalās ceļu satiksmē bez OCTA.

To, parakstot sadarbības memorandu, paziņoja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics un VP GKPP Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš.

Vieni no plānotajiem pasākumiem ir administratīvo sodu palielināšana līdzšinējo 30 -50 latu vietā uz 60 - 80 latiem; OCTA esamības pārbaude ne tikai katrā transportlīdzekļa apturēšanas brīdī, bet arī virtuāli, Ceļu policijas ekipāžām pārvietojoties ceļu satiksmē; kā arī autoīpašnieku informēšana par zaudējumu regresa piemērošanu pret vainīgās automašīnas vadītāju vai īpašnieku, ja ceļu satiksmes negadījums izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli.

Edmunds Zivtiņš, VP GKPP Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks: „Saskaņā ar Valsts policijas jaunākajiem apkopotajiem datiem šogad Ceļu policija par braukšanu bez OCTA administratīvi sodījusi jau 4 721 autovadītāju, kas ir par 594 vairāk nekā tādā pašā periodā pērn. Tas ir liels skaitlis. Arī turpmāk aktīvi sekosim līdzi situācijai, ne tikai pārbaudot apdrošināšanas esamību katrā transportlīdzekļu pārbaudē, bet arī virtuāli, ekipāžām pārvietojoties pa ceļiem. Jāmin, ka šādā online režīmā tiek pārbaudīti ap trim četriem  tūkstošiem autovadītāju dienā.”   

Pērn zaudējumu atlīdzībās par neapdrošinātiem auto – 1,53 milj.latu

Ņemot vērā ekonomisko lejupslīdi, bezdarba strauju palielināšanos, pieaug arī neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvars ceļu satiksmē. Ja pirms gada šis īpatsvars bija nedaudz virs 2%, tad šobrīd tas jau tuvojas 4%.

Pērn no 1 963 pieņemtajiem lēmumiem par apdrošināšanas atlīdzības izmaksām no Garantijas fonda, 1 903 lēmumi ir pieņemti par Ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījis neapdrošināts auto, nodarot negadījumos cietušajiem zaudējumus apmēram 1,53 milj. latu vērtībā. Šīs izmaksas sastāda lielāko daļu Garantijas fonda izmaksu 2008. gadā – kopējā izmaksu summa sastādīja 1,76 milj. Salīdzinot ar 2007.gadu lēmumu skaits par neapdrošinātu auto izraisīto negadījumu zaudējumu atlīdzību palielinājies par 79%, savukārt izmaksātās atlīdzības pieaugušas par 151% (2007.gadā apmēram 600 tūkst.latu). Kopējais apdrošināšanas atlīdzību izmaksu lēmumu skaits OCTA tirgū 2008.gadā sastāda 54 239, par kopējo atlīdzību summu 42,8 miljoni Ls.

Braukt bez OCTA ir laimes spēle ar finansiālām saistībām daudzu gadu garumā

Neskatoties uz to, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA draud administratīvais sods, kā arī zaudējumi, kas radušies ar neapdrošinātu auto izraisītā ceļu satiksmes negadījumā, no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja tiek piedzīti regresa kārtībā, pieaug to vadītāju skaits, kas nolemj riskēt un braukt, neapdrošinot transportlīdzekli.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šie autovadītāji visticamāk īsti neapzinās risku, kuram sevi un savus tuviniekus pakļauj, jo tā savā būtībā ir laimes spēle, vai tiks izraisīts vai nē ceļu satiksmes negadījums, kā arī cik lielus zaudējumus tas var radīt. Šādu negadījumu vidējā zaudējumu atlīdzība cietušajiem pērn sastādīja 797 latus, bet mūsu pieredze rāda, ka zaudējumi var tikt nodarīti arī daudzos desmitos tūkstošos, simtos tūkstošos un pat miljonos latu. Līdz šim lielākā zaudējumu atlīdzības prasība mūsu apdrošinātājiem bija 5,3 milj.eiro par ceļu satiksmes negadījumu, kas 2007.gadā noticis Īrijā. To izraisīja apdrošināts auto, tai pat laikā ar tikpat lielu varbūtību to varēja izraisīt neapdrošināta transportlīdzekļa vadītājs, kam tad nāktos šo summu atlīdzināt no savas un ģimenes budžeta. Trīs lielākie neapdrošinātu auto radītie zaudējumi cietušajiem bijuši: 24 558 latu, 22 859 latu un 20 256 latu.”

Zaudējumi cietušajiem sākotnēji izmaksāti no OCTA garantijas fonda, kurā apdrošinātāji veic iemaksas no OCTA polisēm. Tādēļ var teikt, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radītos zaudējumus sedz godīgie un apzinīgie autovadītāji. Tiesa vēlāk zaudējumi regresa kārtībā tiek atgūti no neapdrošinātā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka. Ja vainīgais nevēlas vai nevar segt zaudējumus, tad tas draud ar tiesu izpildītājiem, mantas apķīlāšanu, ierakstu kredītreģistrā, u.tt.
Bezdarba pieaugums valstī sekmē neatgūto līdzekļu īpatsvara palielināšanos. Nākotnē tas var negatīvi ietekmēt apzinīgos autoīpašniekus. Piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošināto autovadītāju straujš pieaugums ir veicinājis cenu pieaugumu godīgajiem autovadītājiem par 30 mārciņām.

Lai līdzīga situācija nebūtu Latvijā, plānots daudz bargāk vērsties pret tiem, kas apdraud pārējos ceļu satiksmes dalībniekus ar piedalīšanos satiksmē bez OCTA.

Priekšlikumi par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atrodas Saeimā. Jau drīzumā tos varētu skatīt Saeimā otrajā lasījumā. Tie paredz soda palielināšanu autovadītājiem 60 līdz 80 latu apmērā līdzšinējo 30 līdz 50 latu vietā. Savukārt kravas transportlīdzekļu vai autobusu vadītājiem no 200 – 300 latiem. Saeimas Juridiskā komisija šos grozījumus jau apstiprinājusi.
 
Visi komentāri
 
268481. viesis 24.aprīlis 2009 10:44
0 0 Atbildēt

Nu, jā - šis jautājums tiešām ir jāsakarto . Savulaik stulba no apdrošinātāju puses bija ideja likt visus braucamos apdrošināt uz visu gadu. Ja auto netiek izmantots - kāpēc gan to apdrošināt ? Ļoti daudzām ģimenēm šodien ir vairāki auto, kas tiek izmantoti sezonāli. Diez vai kāds ar savu ferrari vai morganu atļausies jebkad izbraukt netīrītajos Latvijas ziemas autoceļos ? Bet, kad auto atrodas apritē, tad jau nu gan bez OCTAS to izmantot ir ļoti nekorekti. Domāju, ka šjā gadījumā aktuālāks ir cilvēciskais faktors - situacija, kad cilvēks piemirst savlaicīgi pagarināt polisi. Savulaik pašam tā gadījās - mēnesi biju nobraucis ar sonāti bez polises. Biju piemirsis attiecīgos datumus. Labi, ka bez problēmām un "zalo vīriņu" atgādinājuma. Ja iet runa par sodīšanu, tad uzskatu, ka metodēm tomēr jābūt humānākām - nevar autovadītājam uzreiz uzlikt 80 ls, tādejādi pat netieši lobējot apdrošinātāju intereses. Ja CP notver autovadītāju bez polises, būtu jādod viņam iespēja stundas laikā to iegādāties un atrādīt CP, šādā gadījumā kā sodu saņemot TIKAI mutisku vai oficialu brīdinājumu.

268487. viesis 24.aprīlis 2009 13:02
0 0 Atbildēt

Da nu muļķības. OCTA ir papīra gabals, kurš nu nekādi neietekmē transporta drošību uz ceļa. Nez kāpēc vēl 10gadus atpakaļ varēja braukt bez OCTA,bet kad viņu ieviesa lielākā daļa vadītāju tieši kliedza - es braucu godīgi, kam man tā apdrošinātāju lobēšana, tagad atkal ir otrādāk!!! Kurš brauc bez polises , tas itkā apzog pārējos, kur tieši viņi tos pārējs apzog??? Ko var ūdeni liet??? Ja arī sanāk šaize ar avāriju, tad no vainīgā tā vai tā piedzīs visu summu, plus vēl izdevumus kas LTAB radīsies.

Par sodiem runājot - mani arī zaļie vīriņi sodīja bez varda runas,(jo polise bija beigusies nu kā 5 dienas un tik tiešām biju palaidis garām termiņu), kaut nevienas avārijas nav bijušas nu jau 15gadus, bet cik naudas atdots par tām polisēm??

268499. viesis 24.aprīlis 2009 19:51
0 0 Atbildēt

Man šitā ūdens liešana pieriebusies, kā tas, ja kāds nepērk polisi, var iespaidot polises cenu tiem kas to pērk?? Karoč tā... ja cilvēki mazāk ēdīs sieru, tas maksās vairāk?? Taču paši rakstījāt ka zaudējumus tādā gadījumā piedzen no avārijas izraisītāja, tad pričom tur polises cena citiem klientiem?? Slaukšana!!!

268503. viesis 24.aprīlis 2009 22:09
0 0 Atbildēt

268499-un,ja avārijas izraisītājs iet bojā,arī no viņa piedzīsi zaudējumus?

268515. viesis 26.aprīlis 2009 17:03
0 0 Atbildēt

Apdrošinātāji iemaksājuši Šprotītei un nu CP pamanīja BAISO problēmu..., ka apdrošinātaju ienākumi kritušies.

268531. viesis 28.aprīlis 2009 12:30
0 0 Atbildēt

Zini, 268487. viesis, man pirmsOCTA laikmetā gadījās naktī uz ceļa izbaudīt situāciju, kad es sadurmē biju 100% nevainīgs. Mana mašīna toreiz tika iznīcināta 90% apmērā. Vainīgais man tā arī nesamaksāja ne kapiekas. Viņš vienkārši notinās uz krieviju. Viss!!! Man nācās atkal visu sākt no nulles. Daudzus gadus vēlāk man pašam gadījās stulba situācija, kad manu mašīnu uz ceļa sanesa, es visiem spēkiem centos izvairīties no sadursmes, tomēr pretimbraucošajai automašīnai saskrāpēju kreisās puses durvis un spārnus - toreiz par to skādi samaksāju visus savus ietaupījumus un pat iebraucu parādos. Man uz to brīdi bija diezgan švaka aldziņa...

Ja toreiz būtu bijusi OCTA, maz, ka es saņemtu naudu par man iznīcināto auto, tad arī skrāpējuma labošanu apmaksātu apdrošinātāji.

Jau OCTA laikos viens vīrelis ar 3.81 promili sirsnīgi uztriecās virsū manai mašīnai, kad es stāvēju krustojumā, gaidot līdz varēšu izpildīt kreiso pagriezienu. Tam lopiņam bija noprikta OCTA. Finālā es pēc 3 nedēļām savu autosu smuki sataisītu un pārkrāsotu atdzinu no servisa... Nebūtu OCTA, no tā dzērāja pat nebūtu ko paņemt.

Tā kā es esmu pilnīgi un absolūti par OCTA!!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 19

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti