Gaisa kondicionieris: Spirdzinošs vējiņš var atpūst arī slimību 24

18.jūnijs 2009 9:04

Iespējams, dažkārt aizmirstam, ko nozīmē automašīna bez kondicioniera. Tas tomēr ne tikai atspirdzina karstā vasaras dienā. Attiecīgi neuzraudzīts, šis nekaitīgais aparāts var pārvērsties par īstu baktēriju maisu.

Netīrītās automašīnu gaisa kondicionēšanas sistēmās ar laiku sāk augt mikroskopiskas sēnītes – pelējums un baktērijas.

Vairākums sēnīšu vairojas ar sporām. Nobriedušās sporas viegli atraujas un ar gaisa plūsmām izplatās apkārtnē.
Ieslēdzot kondicionieri automašīnas salonā, paceļas vairāk nekā 10 000 sporu. 



Pelējums ir ļoti izturīgs

„Atšķirībā no parastajām baktērijām, kas apkārtnē ātri sakalst, sēnītes un pelējuma sporas, kas uzturas kondicionēšanas sistēmā, ir ļoti izturīgas. Tās spēj izdzīvot dzīvībai nepiemērotā vidē: uz plastmasas, sintētiskiem materiāliem, savukārt apkārt esošie putekļi to izmanto, lai attīstītos,” – stāsta biomedicīnas zinātņu doktore Dālija Pečūlīte (Dalia Pečiulite).

Viņai piekrīt arī Kemi autoservisu tīkla direktors Žīgimants Tubutis (Žigimantas Tubutis). Saskaņā ar viņa teikto, vairākums autovadītāju ir pārliecināti, ka vasarā visbiežāk saslimstam, jo ir pārāk lielas temperatūras svārstības automašīnā un ārpus tās, ko rada neapdomīgi lietotais kondicionieris. Tomēr bieži slimību rada nevis temperatūra, bet baktērijas. 

Degunā iesnas, kasa rīklē

Slikti noregulētas gaisa plūsmas un kondicionēšanas sistēmā sakrājušies mikroorganismi automašīnā braucošajiem vispirms uzbrūk pa elpceļiem: degunā rodas iesnas, kasa rīklē.

Vājākas imunitātes cilvēkiem automašīnas salonā esošie mikroorganismi var pat izraisīt mikrozi – slimību, ko rada sēnīte. „Tā ir īpaši bīstama zīdaiņiem un bērniem,” brīdina D. Pečūlīte.

Sarunā kļūst skaidrs, ka pat parasta automašīnas tīrīšana ir nepieciešama ne tikai skaistuma un pieklājības pēc. Tā ir vistiešākā mērā saistīta ar veselību: jo mazāk tajā putekļu, jo mazāk iespēju savairoties mikroskopiskajam pelējumam un sēnītēm.

Kondicionēšanas sistēmas ir periodiski jātīra. Nav svarīgi, vai tas ir automašīnā, mājās vai iestādē. Gaiss atbilstoši neuzraudzītās automašīnas un kondicionēšanas sistēmās ir patiešām pilns baktērijām. 
Sistēmā vairojas sēnes

Ja gaisā ir palielināts piesārņojums, automašīnās esošās modernās kondicionēšanas sistēmas no apkārtnes saņem daudz piesārņojuma un putekļu, kas sakrājas cauruļvados, tādējādi radot labvēlīgu vidi, kur attīstīties baktērijām un pelējumam.

Pamatojoties uz Džordžijas universitātes (ASV) Vides pētījumu centra veikto pētījumu, kondicionēšanas sistēmā var būt pat līdz 15 mikroskopisko sēnīšu sugu. 

Maz dzirdēts

Pirmā kondicionēšanas sistēmas piesārņojuma pazīme – slikta smaka un smacīgs gaiss automašīnā. „Autovadītāji bieži paši to pat nepamana, taču kļūst jutīgāki, sajūt nogurumu, galvassāpes, var saslimt pat ar plaušu karsoni,” stāsta Kemi tīkla direktors.

Kondicionēšanas sistēmu var iztīrīt pats automašīnas īpašnieks, taču labāk uzticēt šo darbu kvalificētiem servisa meistariem. Atkarībā no tā, vai automašīnai ir salona gaisa filtrs vai nav, šāds pakalpojums maksā no 65 līdz 90 litiem.
Taču par šādu automašīnas profilaksi Lietuvā interesējas tikai mediķi un vairāk pieredzējuši cilvēki, vairākumam tas īpaši nerūp.

Vienkārša kondicionēšanas sistēmas pārbaude un kondicioniera uzpilde maksā 79 litus.

Autoservisu speciālisti iesaka: pirms sākat lietot kondicionieri, veiciet tā sistēmas dezinfekciju. Tādējādi ar speciāliem līdzekļiem tiek iznīcināti kaitīgie mikroorganismi un izzūd sliktā smaka. 

„Nevajag aizmirst, ka ar pelējumu un baktērijām var cīnīties, pietiekami bieži vēdinot un katru dienu uzraugot automašīnas salonu,” piebilst Ž. Tubutis.

Nepūst tieši uz kakla

Ja gaisa kondicionēšanas sistēma strādā labi, starpība starp mašīnas salonā esošo un no kondicioniera pūstā gaisa temperatūru var sasniegt pat 30 grādus. Saulē sakarsušas stāvošas mašīnas salons var uzkarst līdz plus 50 grādiem. Tai pašā laikā kondicioniera darba temperatūra ir plus 12–18 grādi.

Īpaši bīstama uzkarsušā mašīnā ir stipra auksta gaisa plūsma, kas vērsta uz sēdošajiem.

Labāk auksto gaisu novirzīt uz kājām vai priekšējo stiklu. No stikla aukstais gaiss ceļo augšup pret jumtu un tālāk izplatās pa visu salonu. Lai novērstu ietekmi uz degunu un rīkli, var aizvērt uz sēdošajiem virzītās gaisa lūkas.  

Atņem desmito daļu jaudas

Lai siltais gaiss ātrāk izplūstu no salona, tad, līdzko tiek ieslēgts kondicionieris, var nedaudz atvērt logus, vislabāk – aizmugurējos. Vēlāk ir svarīgi tos aizvērt, jo arī vēsākais gaiss izplūdīs no salona.

Kamēr darbojas kondicionieris, samazinās dzinēja jauda un palielinās degvielas izmaksas. Kaut gan automašīnu ražotāji nenorāda precīzu skaitli, gaisa kondicionieris var papildus patērēt apmēram 10 procentus no dzinēja jaudas. Aptuveni par tik arī palielinās degvielas izmaksas.

Tā kā kondicionieris atņem dzinējam ne mazums jaudas, apdzenot uz ceļa citu mašīnu, ir ieteicams būt piesardzīgiem, bet vislabāk pirms apdzīšanas uz brīdi izslēgt kondicionieri.

* * *

* Piesārņotā gaisa dēļ aizsvīst logi
* Automašīnas kondicionēšanas sistēmu ieteicams iztīrīt reizi 6 mēnešos.
* Visi dažādu ražotāju („Wurtz“, „Valeo“ un citu) gaisa sistēmu tīrītāji ir aerosolu veidā. Mūsu valstī vispopulārākie franču uzņēmuma „Valeo“ aerosoli maksā 59 litus.
* Sistēmas gaisa caurules visefektīvāk ir iztīrīt ar tīrītāja „Valeo Clim Pur“ šļūtenīti, izsmidzinot tajos iedobumos, kur atradās noņemtais salona gaisa filtrs. Dažādām mašīnām salona gaisa filtrs var būt iemontēts dažādās vietās, tāpēc labāk, ja šo procedūru veic mehāniķis.
* Atkarībā no automašīnas modeļa servisos šāds darbs maksā no 20 līdz 30 litiem.
* Salona gaisa filtri, kas samazina mašīnas iekšpusē esošā piesārņojuma daudzumu, iemontējami gandrīz visās automašīnās, kas ražotas pēc 1994. gada. Tīrot mašīnas gaisa kondicionēšanas sistēmu, ieteicams nomainīt arī salona filtru, kura cena ir no 70 līdz 220 litiem. Protams, tas nav obligāti jānomaina katru pusgadu.
* Tiem, kuri mašīnā smēķē un tai pašā laikā izmanto kondicionieri, nekādi gaisa sistēmas tīrītāji nepalīdzēs, jo, tāpat kā pelnu traukā, arī automašīnā būs pastāvīgi jūtama cigarešu smaka.  
* Vairākums autovadītāju nezina, ka viņu mašīnā ir ne tikai dzinēja, bet arī salona gaisa filtrs, tāpēc bieži pat nesaprot, ka, aizsvīstot logiem, sliktā smaka mašīnā  noteikti rodas ļoti piesārņotā salona gaisa filtra dēļ.

P.S. 1 lits = 0,20Ls

Mindaugs GRINUS (Mindaugas GRINIUS),
LR korespondents
 
Visi komentāri
 
269484. viesis 18.jūnijs 2009 9:17
0 0 Atbildēt

Latvijā var iztīrīt kondicionieri www.pitstop.lv/index.php?sad=piedavajums

269485. viesis 18.jūnijs 2009 9:29
0 0 Atbildēt

priekš tam jau kāreiz ir tas diezgan dārgais (relatīvi) salona gaisa filtrs, lai visas tās kuiņas aizturētu.

269486. viesis 18.jūnijs 2009 9:30
0 0 Atbildēt

"Tā kā kondicionieris atņem dzinējam ne mazums jaudas, apdzenot uz ceļa citu mašīnu, ir ieteicams būt piesardzīgiem, bet vislabāk pirms apdzīšanas uz brīdi izslēgt kondicionieri. "

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

269487. viesis 18.jūnijs 2009 9:58
0 0 Atbildēt

cenas Litos iespaarda.. :D

Redaktors 18.jūnijs 2009 10:03
0 0 Atbildēt

P.S. 1 lits = 0,20Ls

269489. viesis 18.jūnijs 2009 10:27
0 0 Atbildēt

Es tā arī neesmu sapratis, kā tie airosoli kondicionēšanas sistēmu iztīra.

Kā tās baktērijas bija ventilēšanas sistēmā, tā arī viņas tur paliek. Vienīgi vairāk vai mazāk beigtas. Bet tikpat netīrā augsnē (sistēmā) viņas ātri vien savairojas atpakaļ.

269490. viesis 18.jūnijs 2009 10:31
0 0 Atbildēt

".....kondicionieris var papildus patērēt apmēram 10 procentus no dzinēja jaudas....." neatkarīgi no tā vai dzinējam ir 70Zs vai 470Zs :D:D:D:D

269493. viesis 18.jūnijs 2009 10:55
0 0 Atbildēt

Dorfmana servisā Liepājas ielā izcili labi un kvalitativi veic kondicioniera apkopes. Par normalām cenām. Manam mondeo arī teicami veica apkopi - tagad kondiķis kā jaunam auto. Iesaku jebkuram, kam problemas ar auto kondiķi.

269496. viesis 18.jūnijs 2009 11:55
0 0 Atbildēt

"... kondicionieris var papildus patērēt apmēram 10 procentus no dzinēja jaudas... "

Paskatījos biroja kondicioniera jaudu - 2kW. Ja mašīnā ieliek tikpat jaudīgu (nez kādai gan vajadzībai, ja biroju ar tādu dzesē bēniņos zem skārda jumta ~20m2 platību) tad tas "noēdīs" ~3Zs. Tātad lai sasniegtu 10%, ir jābūt 30Zs dzinējam. Urā, gribētu gan redzēt šādus motorratiņus, kas ir aprīkoti ar kondicionieri.

269497. viesis 18.jūnijs 2009 13:04
0 0 Atbildēt

Seene - tev kaut kas ar matemātiku ir sviestā !!!! ja tev būt 2kW kondiķies iekš auto tad jams tev apēstu turpat 3000 Zs nevis 3 !!!!

269499. viesis 18.jūnijs 2009 13:13
0 0 Atbildēt

to IkdienasViesis:

Stāsti, ko un kā tavam auto tajā kondicioniera apkopē izdarīja?

269502. viesis 18.jūnijs 2009 13:43
0 0 Atbildēt

WALA - pašam nav sviestā? 1Zs ~= 0.75kW jeb 1kW ~= 1.34Zs

269506. viesis 18.jūnijs 2009 14:44
0 0 Atbildēt

vo vo! 2 kw (jaudiigs kondiss) = 2.68 Zs = 26.8 Zs motors (vecajam zapim bija 30) :D:D:D:D:D

269515. viesis 18.jūnijs 2009 22:47
0 0 Atbildēt

Raksts reaali iespaarda - sajuuta, ka dziivojam LT, nevis LV. *******, ble.

269554. viesis 20.jūnijs 2009 18:24
0 0 Atbildēt

Ne visiem a/m ar kondicionieri ir salona filtrs ! Īpaši mīl tos nelik Chrysler. Arī manam Dodge Intrepid bija nepatīkama smaka, jo pelējuma sēne bija iekundējusies ventilācijas sistēmā. Te var izlasīt kā es tīriju un ar ko - kondicēšanas sitēmas kanālus. www.autonews.lv/news/14/114

269558. viesis 21.jūnijs 2009 14:43
0 0 Atbildēt

Un ko tas maina? Salona filtrs aiztur putekļus un visādus gružus un ne jau baktērijas :D

269559. viesis 21.jūnijs 2009 17:06
0 0 Atbildēt

Uzjautrina arī teksti par mežonīgo baktēriju daudzumu - jā, ir tur miljoni, nu un? Apkārtējajā vidē arī ir daudz baktēriju, ko nu? Mani vienlaicīgi uzjautrināja un mazliet sadusmoja tizls reklāmas plakāts skolā pie tualetes durvīm "ja tu redzētu kas atrodas uz tavām rokām, tu tās daudz biežāk mazgātu". Šādi turpinot var nokļūt līdz amūrikāņu līmenim, kur steriluma dēļ slimo ar visādām alerģijām un hvz ko :)

269561. viesis 21.jūnijs 2009 22:01
0 0 Atbildēt

msh +10

269565. viesis 22.jūnijs 2009 11:35
0 0 Atbildēt

Es vakarā atbraucot, izslēdzu kondišku un pārgriežu ventilāciju uz apsildi. Un tad kādu 1-2 minūtes ļauju karstajam gaisam kārtīgi izpūst ventilācijas trubas. Un tas palīdz - nesmird nekas, bez jebkādām tīrīšanām.

269580. viesis 23.jūnijs 2009 18:43
0 0 Atbildēt

nezinu ko tajaa rakstaa ir sarakstiijushi, bet es kondishkai nomainu shkjidrumu ik pa 2 gadi, filtrus ik pa gadam un viss ir kaartiibaa..darba mashiinaa vispaar cauru dienu dzeseejos no 8 - 22:00 un neesmu pat iesnas dabuujis..

reklaamraksts ibio

269581. viesis 23.jūnijs 2009 22:13
0 0 Atbildēt

Seene [?] 18.06.2009 11:55

Urā, gribētu gan redzēt šādus motorratiņus, kas ir aprīkoti ar kondicionieri

---------------------------------------------------------------------------------------

i nenjirdz :D Daewo Tico( laikam taa to daamiishu rokassominju sauca)

3cilindri rindaa... karbuucis...un apriikots tas verkjis ar papildus mehaanismu kursh piedod vairaak gaaziiti...tanii briidii kad a.c iesleedz :D:D:D tjip lai matoriic negjiibst

269761. viesis 2.jūlijs 2009 9:21
0 0 Atbildēt

Sēne akujennijs specs.... paņem kaut kādus skaitļus un tagad sprauž visos caurumos....

kad kondiška patērē +1l/100km... it ka visiem pofig... ( patēriņs - ap 10 l/100km sanāk piemērām) un tagad Seene mēģina iestāstīt ka to litru norij 3 Zs...

Kāds sakārs elektropreces nosacītiem kW ar auto mehānisko kondicionieri? Kur paliek lietderības koeficienti?

bla... 2 klases līmenis....

269850. viesis 4.jūlijs 2009 23:53
0 0 Atbildēt

IkdienasViesis [?] 18.06.2009 10:55

Dorfmana servisā Liepājas ielā izcili labi un kvalitativi veic kondicioniera apkopes. Par normalām cenām. Manam mondeo arī teicami veica apkopi - tagad kondiķis kā jaunam auto. Iesaku jebkuram, kam problemas ar auto kondiķi.

--------------------------------------------------------------------------------

Jautājums Ikdienas viesim: Kāpēc jūs pie vismazākās iespējas vienmēr reklamējiet to žīdu kantori ?????? Pats tur nestrādājiet gadījumā????????? Cik ir dzirdēts tur ir tieši uzskrūvētas cenas un cilvēku čakarēšana. Ja vēlaties varat tur apkopt savu mondeo bet nevajag vinjiem te reklāmu taisīt.

269916. viesis 9.jūlijs 2009 12:27
0 0 Atbildēt

Nu ko, biju pie šamiem aizbraucis. Savam darbam nekādu garantiju viņi nedod, vienīgi visu laiku klārē, ka neviens vēl nav sūdzējies. Varbūt tāpēc, ka neviens tur neko nav tīrījis.

Pēc viņu '"tīrīšanas" manā auto smaka palika joprojām. Vobšem dibenā darbs un materiāli. Kopā šī sliktā pieredze man izmaksāja Ls 16.68.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen T-Roc tagad ar 190 Zs dīzeļdzinēju un jaunām aprīkojuma iespējām (+ FOTO)

Volkswagen papildina kompaktā krosovera T-Roc motoru izvēli ar jaunu dīzeļdzinēju, kā arī Black Style un Beat aprīkojuma paketēm. Lasīt vairāk

 

Volvo S60 atsakās no dīzeļdzinējiem (+ FOTO) 9

Volvo S60 kļūst par markas pirmo modeli, kas atsakās no dīzeļdzinējiem, turpmāk tas būs pieejams ar benzīna motoriem un hibrīdversijā. Lasīt vairāk

 

Eksplozija uzpildes stacijā (+ VIDEO) 4

Video novērošanas ierīces fiksējušas momentu, kad Krievijas pilsētā Čeļabinskā eksplodē degvielas vedēja piekabe. Vēlāk uguns pārmetas arī uz automašīnu, kas pildās blakus. Negadījumā cietis viens cilvēks. Lasīt vairāk

 

Jaunais "Volvo V60 Cross Country" (+ VIDEO) 10

Jaunais ,,Volvo V60" Cross Country nāk vecā XC70 vietā Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti