Iespējams, dažkārt aizmirstam, ko nozīmē automašīna bez kondicioniera. Tas tomēr ne tikai atspirdzina karstā vasaras dienā. Attiecīgi neuzraudzīts, šis nekaitīgais aparāts var pārvērsties par īstu baktēriju maisu.
Netīrītās automašīnu gaisa kondicionēšanas sistēmās ar laiku sāk augt mikroskopiskas sēnītes – pelējums un baktērijas.Vairākums sēnīšu vairojas ar sporām. Nobriedušās sporas viegli atraujas un ar gaisa plūsmām izplatās apkārtnē.
Ieslēdzot kondicionieri automašīnas salonā, paceļas vairāk nekā 10 000 sporu.
Pelējums ir ļoti izturīgs
„Atšķirībā no parastajām baktērijām, kas apkārtnē ātri sakalst, sēnītes un pelējuma sporas, kas uzturas kondicionēšanas sistēmā, ir ļoti izturīgas. Tās spēj izdzīvot dzīvībai nepiemērotā vidē: uz plastmasas, sintētiskiem materiāliem, savukārt apkārt esošie putekļi to izmanto, lai attīstītos,” – stāsta biomedicīnas zinātņu doktore Dālija Pečūlīte (Dalia Pečiulite).Viņai piekrīt arī Kemi autoservisu tīkla direktors Žīgimants Tubutis (Žigimantas Tubutis). Saskaņā ar viņa teikto, vairākums autovadītāju ir pārliecināti, ka vasarā visbiežāk saslimstam, jo ir pārāk lielas temperatūras svārstības automašīnā un ārpus tās, ko rada neapdomīgi lietotais kondicionieris. Tomēr bieži slimību rada nevis temperatūra, bet baktērijas.
Degunā iesnas, kasa rīklē
Slikti noregulētas gaisa plūsmas un kondicionēšanas sistēmā sakrājušies mikroorganismi automašīnā braucošajiem vispirms uzbrūk pa elpceļiem: degunā rodas iesnas, kasa rīklē.Vājākas imunitātes cilvēkiem automašīnas salonā esošie mikroorganismi var pat izraisīt mikrozi – slimību, ko rada sēnīte. „Tā ir īpaši bīstama zīdaiņiem un bērniem,” brīdina D. Pečūlīte.
Sarunā kļūst skaidrs, ka pat parasta automašīnas tīrīšana ir nepieciešama ne tikai skaistuma un pieklājības pēc. Tā ir vistiešākā mērā saistīta ar veselību: jo mazāk tajā putekļu, jo mazāk iespēju savairoties mikroskopiskajam pelējumam un sēnītēm.
Kondicionēšanas sistēmas ir periodiski jātīra. Nav svarīgi, vai tas ir automašīnā, mājās vai iestādē. Gaiss atbilstoši neuzraudzītās automašīnas un kondicionēšanas sistēmās ir patiešām pilns baktērijām.
Sistēmā vairojas sēnes
Ja gaisā ir palielināts piesārņojums, automašīnās esošās modernās kondicionēšanas sistēmas no apkārtnes saņem daudz piesārņojuma un putekļu, kas sakrājas cauruļvados, tādējādi radot labvēlīgu vidi, kur attīstīties baktērijām un pelējumam.
Pamatojoties uz Džordžijas universitātes (ASV) Vides pētījumu centra veikto pētījumu, kondicionēšanas sistēmā var būt pat līdz 15 mikroskopisko sēnīšu sugu.
Maz dzirdēts
Pirmā kondicionēšanas sistēmas piesārņojuma pazīme – slikta smaka un smacīgs gaiss automašīnā. „Autovadītāji bieži paši to pat nepamana, taču kļūst jutīgāki, sajūt nogurumu, galvassāpes, var saslimt pat ar plaušu karsoni,” stāsta Kemi tīkla direktors.Kondicionēšanas sistēmu var iztīrīt pats automašīnas īpašnieks, taču labāk uzticēt šo darbu kvalificētiem servisa meistariem. Atkarībā no tā, vai automašīnai ir salona gaisa filtrs vai nav, šāds pakalpojums maksā no 65 līdz 90 litiem.
Taču par šādu automašīnas profilaksi Lietuvā interesējas tikai mediķi un vairāk pieredzējuši cilvēki, vairākumam tas īpaši nerūp.
Vienkārša kondicionēšanas sistēmas pārbaude un kondicioniera uzpilde maksā 79 litus.
Autoservisu speciālisti iesaka: pirms sākat lietot kondicionieri, veiciet tā sistēmas dezinfekciju. Tādējādi ar speciāliem līdzekļiem tiek iznīcināti kaitīgie mikroorganismi un izzūd sliktā smaka.
„Nevajag aizmirst, ka ar pelējumu un baktērijām var cīnīties, pietiekami bieži vēdinot un katru dienu uzraugot automašīnas salonu,” piebilst Ž. Tubutis.
Nepūst tieši uz kakla
Ja gaisa kondicionēšanas sistēma strādā labi, starpība starp mašīnas salonā esošo un no kondicioniera pūstā gaisa temperatūru var sasniegt pat 30 grādus. Saulē sakarsušas stāvošas mašīnas salons var uzkarst līdz plus 50 grādiem. Tai pašā laikā kondicioniera darba temperatūra ir plus 12–18 grādi.Īpaši bīstama uzkarsušā mašīnā ir stipra auksta gaisa plūsma, kas vērsta uz sēdošajiem.
Labāk auksto gaisu novirzīt uz kājām vai priekšējo stiklu. No stikla aukstais gaiss ceļo augšup pret jumtu un tālāk izplatās pa visu salonu. Lai novērstu ietekmi uz degunu un rīkli, var aizvērt uz sēdošajiem virzītās gaisa lūkas.
Atņem desmito daļu jaudas
Lai siltais gaiss ātrāk izplūstu no salona, tad, līdzko tiek ieslēgts kondicionieris, var nedaudz atvērt logus, vislabāk – aizmugurējos. Vēlāk ir svarīgi tos aizvērt, jo arī vēsākais gaiss izplūdīs no salona.Kamēr darbojas kondicionieris, samazinās dzinēja jauda un palielinās degvielas izmaksas. Kaut gan automašīnu ražotāji nenorāda precīzu skaitli, gaisa kondicionieris var papildus patērēt apmēram 10 procentus no dzinēja jaudas. Aptuveni par tik arī palielinās degvielas izmaksas.
Tā kā kondicionieris atņem dzinējam ne mazums jaudas, apdzenot uz ceļa citu mašīnu, ir ieteicams būt piesardzīgiem, bet vislabāk pirms apdzīšanas uz brīdi izslēgt kondicionieri.
* * *
* Piesārņotā gaisa dēļ aizsvīst logi* Automašīnas kondicionēšanas sistēmu ieteicams iztīrīt reizi 6 mēnešos.
* Visi dažādu ražotāju („Wurtz“, „Valeo“ un citu) gaisa sistēmu tīrītāji ir aerosolu veidā. Mūsu valstī vispopulārākie franču uzņēmuma „Valeo“ aerosoli maksā 59 litus.
* Sistēmas gaisa caurules visefektīvāk ir iztīrīt ar tīrītāja „Valeo Clim Pur“ šļūtenīti, izsmidzinot tajos iedobumos, kur atradās noņemtais salona gaisa filtrs. Dažādām mašīnām salona gaisa filtrs var būt iemontēts dažādās vietās, tāpēc labāk, ja šo procedūru veic mehāniķis.
* Atkarībā no automašīnas modeļa servisos šāds darbs maksā no 20 līdz 30 litiem.
* Salona gaisa filtri, kas samazina mašīnas iekšpusē esošā piesārņojuma daudzumu, iemontējami gandrīz visās automašīnās, kas ražotas pēc 1994. gada. Tīrot mašīnas gaisa kondicionēšanas sistēmu, ieteicams nomainīt arī salona filtru, kura cena ir no 70 līdz 220 litiem. Protams, tas nav obligāti jānomaina katru pusgadu.
* Tiem, kuri mašīnā smēķē un tai pašā laikā izmanto kondicionieri, nekādi gaisa sistēmas tīrītāji nepalīdzēs, jo, tāpat kā pelnu traukā, arī automašīnā būs pastāvīgi jūtama cigarešu smaka.
* Vairākums autovadītāju nezina, ka viņu mašīnā ir ne tikai dzinēja, bet arī salona gaisa filtrs, tāpēc bieži pat nesaprot, ka, aizsvīstot logiem, sliktā smaka mašīnā noteikti rodas ļoti piesārņotā salona gaisa filtra dēļ.
P.S. 1 lits = 0,20Ls
Mindaugs GRINUS (Mindaugas GRINIUS),
LR korespondents
Latvijā var iztīrīt kondicionieri www.pitstop.lv/index.php?sad=piedavajums