Līdz ar jaunās bioetanola piejaukuma padeves līnijas svinīgu nodošanu ekspluatācijā, SIA „Latvija Statoil” savās degvielas uzpildes stacijās (DUS) ir ieviesis benzīnu ar 5% bio piejaukumu. Jauno līniju šodien atklāja SIA „Latvija Statoil” izpilddirektors Sandis Šteins, vides ministrs Raimonds Vējonis un zemkopības ministrs Jānis Dūklavs.
Līnijas izbūvē investēti 2 miljoni eiro
Kopējo investīciju apjoms līnijas izbūvē sasniedz 2 miljonus eiro. Puse no investīcijām ieguldīta līnijas būvniecībā. Līnijas projektēšanu veica skandināvu inženieri, kamēr tās izbūvi veica vairāki vietējie uzņēmēji. Projekta ģenerāluzņēmējs bija SIA „Conventus”, projekta saskaņošanu veica SIA „BCC”, bet darbus uzraudzīja „Inspecta Latvia” AS.
Garantē augstāko iespējamo piejaukuma precizitāti
Līnijas projektēšanā ņemta vērā labākā Skandināvijā apkopotā pieredze, kur bio piejaukums degvielai tiek pievienots jau vairākus gadus. SIA „Latvija Statoil” terminālī bio piejaukums degvielai tiks pievienots ar plūsmas metodi – vienmērīgi iesmidzinot bio piejaukumu degvielā, veicot tās uzpildi degvielas vedējā ar precizitāti no 4,5-5%.
Ar jaudu pietiks ne tikai „Statoil” DUS vajadzībām, bet arī vairumtirdzniecībai
Jaunās līnijas jauda ir pietiekama, lai ar degvielu, kam pievienoti 5% bio piejaukuma, nodrošinātu ne tikai „Statoil” degvielas uzpildes staciju (DUS) tīklu, bet arī pieprasījumu vairumtirdzniecībā. To vidū ir zemnieku saimniecības, rūpniecības uzņēmumi, kā arī citi Latvijā strādājoši degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumi.
Šoruden apritē ievieš benzīnu ar bio piejaukumu, dīzeļdegvielu - pavasarī
Bio piejaukums pašreiz tiek pievienots „Statoil” DUS nopērkamajam benzīnam 95E un 95Ultima. 98Ultima benzīns, kā to paredz likums, nopērkams kā līdz šim bez bioetanola piejaukuma. Bioetanolu SIA „Latvija Statoil” iepērk no SIA „Jaunpagasts plus”.
Savukārt dīzeļdegvielai no rapša sēklām iegūts metilesteris tiks pievienots, sākot ar nākamā gada pavasara. Iemesls – aukstajā gada sezonā SIA „Latvija Statoil” pāriet uz salizturīgu arktisko dīzeļdegvielu, kas attīrīta no parafīniem. Likumdošanā ir noteikts, ka arktiskajai dīzeļdegvielai bio piejaukums nav jāpievieno.
Līgums par rapša metilestera piegādi vēl nav noslēgts un pretendenti tiks izvērtēti parastajā kārtībā. Tā piegādi veiks tas uzņēmums, kura piedāvājums būs optimālākais trīs kritērijos – kvalitāte, cena un piegādes nosacījumi. Protams, izvēloties biodegvielas, tiks vērtēti arī StatoilHydro ilgtspējības kritēriji.
Degvielas cena pie esošajiem nosacījumiem būs līdzšinējā līmenī
Bioetanols un biodīzelis, kas tiek pievienoti fosilajai degvielai, tāpat kā nafta un tās produkti ir biržas preces. Pie pašreizējām biržas cenām pasaulē un Latvijā spēkā esošajiem nodokļu, to atlaižu un citiem nosacījumiem degvielas cenai ar 5% bio piejaukumu būtu jāmaksā aptuveni fosilās degvielas līmenī. Taču, notiekot būtiskām izmaiņām globālajā tirgū, cenas var attiecīgi mainīties arī Latvijā.
PAR DEGVIELU AR 5% BIO PIEJAUKUMU
Jau ziņots, ka saskaņā ar likumdošanu no 2009. gada 1. jūlija (ar pārejas periodu līdz 1. oktobrim), Latvijas degvielas tirgotājiem jānodrošina, lai 95 markas benzīnam un dīzeļdegvielai tiktu pievienotas biopiedevas 5% apmērā.
Piemērota jebkuram tradicionālajam dzinējam
Degviela ar 5% bio piejaukumu ir piemērota jebkura tradicionālā auto dzinēja, ūdenstransporta motora, dārza tehnikas u.c. iekšdedzes mehānisma darbināšanai un nekāda ne jaunu, ne vecu dzinēju pielāgošana nav nepieciešama. Motora pielāgošana nepieciešama, ja tā darbināšanai izmantotajā degvielā bio piejaukuma īpatsvars pārsniedz 10%.
„Jaunā” un „vecā” degviela ir līdzvērtīgas
Gan 100% fosilā degviela, gan degviela ar 5% bio piejaukumu ir iekļautas vienā Eiropas Savienības degvielas kvalitātes standartā – EN 228 benzīnam un EN 590 dīzeļdegvielai.
Degvielu ražo, attiecīgās proporcijās sajaucot vairākus no naftas iegūtus produktus. Bioetanols benzīnam un rapša metilesteris dīzeļdegvielai būs viena no degvielas sastāvdaļām.
Degvielas kvalitāti mēra pēc gandrīz 20 dažādiem kvalitātes parametriem. Ne bioetanols, ne rapša metilesteris 5% īpatsvarā degvielas atbilstību šiem parametriem neietekmē.
Ar 5% biodegvielu brauc liela daļa Eiropas
Daudzās Eiropas valstīs degviela ar šādu sastāvu ir apritē jau vairākus gadus. Lietuvā tā tiek pārdota jau kopš 2007. gada 1. janvāra. Tāpat ar 5% bio degvielu auto tiek darbināti Vācijā, Zviedrijā, Norvēģijā (ar B5), Dānijā un citās Eiropas valstīs.
Auto ražotāji atbalsta 5% bio piejaukumu
Auto ražotāji degvielu ar 5% bio piejaukumu atzīst par pilnībā piemērotu jebkura auto motoram. Jebkuri lēmumi par jauninājumu, t.sk. par degvielas ar 5% bio piejaukumu, ieviešanu degvielas tirgū top, sadarbojoties auto būves un degvielas industrijām. Tāpēc pie pircējiem nonāk tikai tādi jauninājumi, par kuru piemērotību motoru darbināšanai nav.
Uzraksts „No bio fuel” uz auto degvielas tvertnes vāciņa ir attiecināts uz degvielu ar lielu bio īpatsvaru. Piemēram, 100% bio dīzeli, vai E85 – benzīnu, kura sastāvā ir 85% bioetanola.
Ir pozitīva ietekme uz motoru
Bioetanols palielina benzīna oktānskaitli un tvaiku spiedienu. Rezultātā motora jauda pieaug. Tāpat bioetanols piesaista kondensātu, kas gaisa temperatūras svārstību ietekmē uzkrājas jebkura auto degvielas tvertnē.
Savukārt biodīzelis attīra no uzdeguma un nogulsnēm degvielas padeves sistēmu. Tāpēc pēc pārejas uz degvielu ar biodīzeli, jāpievērš uzmanība, vai nav nepieciešama degvielas filtra maiņa.
Līdz 10% piejaukumam šāda degviela nav īpaši jāmarķē uzpildes stacijās.