«Statoil» apritē ievieš benzīnu ar 5% bio piejaukumu 7

10.septembris 2009 15:45

Līdz ar jaunās bioetanola piejaukuma padeves līnijas svinīgu nodošanu ekspluatācijā, SIA „Latvija Statoil” savās degvielas uzpildes stacijās (DUS) ir ieviesis benzīnu ar 5% bio piejaukumu. Jauno līniju šodien atklāja SIA „Latvija Statoil” izpilddirektors Sandis Šteins, vides ministrs Raimonds Vējonis un zemkopības ministrs Jānis Dūklavs.

Līnijas izbūvē investēti 2 miljoni eiro

Kopējo investīciju apjoms līnijas izbūvē sasniedz 2 miljonus eiro. Puse no investīcijām ieguldīta līnijas būvniecībā. Līnijas projektēšanu veica skandināvu inženieri, kamēr tās izbūvi veica vairāki vietējie uzņēmēji. Projekta ģenerāluzņēmējs bija SIA „Conventus”, projekta saskaņošanu veica SIA „BCC”, bet darbus uzraudzīja  „Inspecta Latvia” AS.

Garantē augstāko iespējamo piejaukuma precizitāti

Līnijas projektēšanā ņemta vērā labākā Skandināvijā apkopotā pieredze, kur bio piejaukums degvielai tiek pievienots jau vairākus gadus. SIA „Latvija Statoil” terminālī bio piejaukums degvielai tiks pievienots ar plūsmas metodi – vienmērīgi iesmidzinot bio piejaukumu degvielā, veicot tās uzpildi degvielas vedējā ar precizitāti no 4,5-5%.

Ar jaudu pietiks ne tikai „Statoil” DUS vajadzībām, bet arī vairumtirdzniecībai

Jaunās līnijas jauda ir pietiekama, lai ar degvielu, kam pievienoti 5% bio piejaukuma, nodrošinātu ne tikai „Statoil” degvielas uzpildes staciju (DUS) tīklu, bet arī pieprasījumu vairumtirdzniecībā. To vidū ir zemnieku saimniecības, rūpniecības uzņēmumi, kā arī citi Latvijā strādājoši degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumi.

Šoruden apritē ievieš benzīnu ar bio piejaukumu, dīzeļdegvielu - pavasarī

Bio piejaukums pašreiz tiek pievienots „Statoil” DUS nopērkamajam benzīnam 95E un 95Ultima. 98Ultima benzīns, kā to paredz likums, nopērkams kā līdz šim bez bioetanola piejaukuma. Bioetanolu SIA „Latvija Statoil” iepērk no SIA „Jaunpagasts plus”.

Savukārt dīzeļdegvielai no rapša sēklām iegūts metilesteris tiks pievienots, sākot ar nākamā gada pavasara. Iemesls – aukstajā gada sezonā SIA „Latvija Statoil” pāriet uz salizturīgu arktisko dīzeļdegvielu, kas attīrīta no parafīniem. Likumdošanā ir noteikts, ka arktiskajai dīzeļdegvielai bio piejaukums nav jāpievieno.

Līgums par rapša metilestera piegādi vēl nav noslēgts un pretendenti tiks izvērtēti parastajā kārtībā. Tā piegādi veiks tas uzņēmums, kura piedāvājums būs optimālākais trīs kritērijos – kvalitāte, cena un piegādes nosacījumi. Protams, izvēloties biodegvielas, tiks vērtēti arī StatoilHydro ilgtspējības kritēriji.

Degvielas cena pie esošajiem nosacījumiem būs līdzšinējā līmenī

Bioetanols un biodīzelis, kas tiek pievienoti fosilajai degvielai, tāpat kā nafta un tās produkti ir biržas preces. Pie pašreizējām biržas cenām pasaulē un Latvijā spēkā esošajiem nodokļu, to atlaižu un citiem nosacījumiem degvielas cenai ar 5% bio piejaukumu būtu jāmaksā aptuveni fosilās degvielas līmenī. Taču, notiekot būtiskām izmaiņām globālajā tirgū, cenas var attiecīgi mainīties arī Latvijā.


PAR DEGVIELU AR 5% BIO PIEJAUKUMU

Jau ziņots, ka saskaņā ar likumdošanu no 2009. gada 1. jūlija (ar pārejas periodu līdz 1. oktobrim), Latvijas degvielas tirgotājiem jānodrošina, lai 95 markas benzīnam un dīzeļdegvielai tiktu pievienotas biopiedevas 5% apmērā.

Piemērota jebkuram tradicionālajam dzinējam

Degviela ar 5% bio piejaukumu ir piemērota jebkura tradicionālā auto dzinēja, ūdenstransporta motora, dārza tehnikas u.c. iekšdedzes mehānisma darbināšanai un nekāda ne jaunu, ne vecu dzinēju pielāgošana nav nepieciešama. Motora pielāgošana nepieciešama, ja tā darbināšanai izmantotajā degvielā bio piejaukuma īpatsvars pārsniedz 10%.

„Jaunā” un „vecā” degviela ir līdzvērtīgas
Gan 100% fosilā degviela, gan degviela ar 5% bio piejaukumu ir iekļautas vienā Eiropas Savienības degvielas kvalitātes standartā – EN 228 benzīnam un EN 590 dīzeļdegvielai.
Degvielu ražo, attiecīgās proporcijās sajaucot vairākus no naftas iegūtus produktus. Bioetanols benzīnam un rapša metilesteris dīzeļdegvielai būs viena no degvielas sastāvdaļām.
Degvielas kvalitāti mēra pēc gandrīz 20 dažādiem kvalitātes parametriem. Ne bioetanols, ne rapša metilesteris 5% īpatsvarā degvielas atbilstību šiem parametriem neietekmē.

Ar 5% biodegvielu brauc liela daļa Eiropas
Daudzās Eiropas valstīs degviela ar šādu sastāvu ir apritē jau vairākus gadus. Lietuvā tā tiek pārdota jau kopš 2007. gada 1. janvāra. Tāpat ar 5% bio degvielu auto tiek darbināti Vācijā, Zviedrijā, Norvēģijā (ar B5), Dānijā un citās Eiropas valstīs.

Auto ražotāji atbalsta 5% bio piejaukumu
Auto ražotāji degvielu ar 5% bio piejaukumu atzīst par pilnībā piemērotu jebkura auto motoram. Jebkuri lēmumi par jauninājumu, t.sk. par degvielas ar 5% bio piejaukumu, ieviešanu degvielas tirgū top, sadarbojoties auto būves un degvielas industrijām. Tāpēc pie pircējiem nonāk tikai tādi jauninājumi, par kuru piemērotību motoru darbināšanai nav.
Uzraksts „No bio fuel” uz auto degvielas tvertnes vāciņa ir attiecināts uz degvielu ar lielu bio īpatsvaru. Piemēram, 100% bio dīzeli, vai E85 – benzīnu, kura sastāvā ir 85% bioetanola.

Ir pozitīva ietekme uz motoru

Bioetanols palielina benzīna oktānskaitli un tvaiku spiedienu. Rezultātā motora jauda pieaug. Tāpat bioetanols piesaista kondensātu, kas gaisa temperatūras svārstību ietekmē uzkrājas jebkura auto degvielas tvertnē.
Savukārt biodīzelis attīra no uzdeguma un nogulsnēm degvielas padeves sistēmu. Tāpēc pēc pārejas uz degvielu ar biodīzeli, jāpievērš uzmanība, vai nav nepieciešama degvielas filtra maiņa.

 
Visi komentāri
 
270962. viesis 10.septembris 2009 16:03
0 0 Atbildēt

Līdz 10% piejaukumam šāda degviela nav īpaši jāmarķē uzpildes stacijās.

270971. viesis 10.septembris 2009 22:00
0 0 Atbildēt

ja jau tā bio piedeva ir tik balta un pūkaina, kāpēc tad Suckoils to neieviesa agrāk?

Tad varētu zīmēties kā latvijas lielais karoga nesējs!

270972. viesis 10.septembris 2009 22:06
0 0 Atbildēt

Fridrih - tapēc ka lielākā daļa tautas no tās baidās un Statoilam nekāda materiāla izdevīguma nav - piejaukšana ir papildus darbs, tāpat kā papildus piegādes līgumu slēgšana.

271002. viesis 11.septembris 2009 12:59
0 0 Atbildēt

Pirmajos ulmaņlaikos benzina krīzes laikā ap 1939.gadu arī parādijās LATOLS - spirta un benzina maisījums. Un nekā slikta tur nebija - visi merši un kadiljaki brauca bez problemām. Šodien - vismaz kādi ienākumi no degvielas biznesa arī vietējiem ražotājiem.

271010. viesis 11.septembris 2009 16:16
0 0 Atbildēt

Ulmaņlaikos ( bez cipara, es nedomāju, ka Gunčas prezidentūru varētu sajaukt ar Kārļa ) motori bija robusti, trubas resnākas, visas sistēmas vienkāršas, nebija nekādas "izmešu normas" utt.

271030. viesis 14.septembris 2009 10:48
0 0 Atbildēt

271010. viesis 11.09.2009 16:16

Ulmaņlaikos (bez cipara, es nedomāju, ka Gunčas prezidentūru varētu sajaukt ar Kārļa) motori bija robusti, trubas resnākas, visas sistēmas vienkāršas, nebija nekādas "izmešu normas" utt.

============================

Prichom te viss, ko tu te paarskaitiiji (spirtu saturoshas vai tiira spirta degvielas sakaraa)?

Viss tas ir fufelis, turklaat kaitiigo izmeshu ir jo mazaak, jo vairaak degvielaa spirta :-) Nosauc vienu vieniigu iemeslu, kaadu ljaunumu var nest spirta degvielas pielietoshana! Es varu vieniigi nosaukt vienu tiiri ekspluataacijas neeertiibu un ar to saistiitu izmainju dzineeja konstrukcijaa un plashi pielietojamo degvielu sastaavaa :-)

271632. viesis 4.oktobris 2009 20:11
0 0 Atbildēt

Spirtam sadegot, izdalās ūdens tvaiks, kas ir visnotaļ slikti.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Lapsenes okupē Chevrolet Malibu salonu (+ VIDEO)

ASV, kāds Chevrolet īpašnieks bija spiests griezties pēc palīdzības pie speciālistiem visai neparasta iemesla dēļ – viņa automašīnu bija pārņēmušas lapsenes. Lasīt vairāk

 

Uz Lada bāzes – Krievijā izgatavo katafalku ar autopilotu 3

Krievijā studenti izgatavojuši katafalku uz Lada Kalina bāzes un aprīkojuši to ar autopilotu. Lasīt vairāk

 

Biķerniekos sācies “Riga Summer Race” autosporta festivāls (+foto)

Pirmo reizi latviešu līdzjutējiem 6 stundu braucienā būs iespēja “fanot” uzreiz par trim mašīnām. “Flash Racing” komandas “Lamborghini Huracan” cīnīsies par uzvaru absolūtajā ieskaitē, “Bruno Racing Team” ar “BMW E46” sacentīsies A3000 klasē, bet TCR klasē lietuviešu “DHL Racing Team” komandas sastāvā startēs Valters Zviedris. Lasīt vairāk

 

Kravas auto piekabe izslīd un izdzēš trīs dzīvības (+ VIDEO) 6

Spēcīga lietus laikā kravas auto šoferis brauc pārāk ātri, līkumā viņa vadītā kravinieka puspiekabe izslīd un uztriecas vieglajam auto, kurā iet bojā trīs cilvēki. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti