LAMB jautā: Kādēļ neizglābām autovadītāju? 22

23.septembris 2009 16:05

Gandrīz pusmiljardu latu ik gadu no valsts budžeta, tātad no mums, Latvijas nodokļu maksātājiem, saņem medicīna, tajā pat laikā Eiropas Savienības dalībvalsts ceļa malā, vairāk nekā 40 minūtes gaidot ātro palīdzību, nomirst ievainots autovadītājs, un neviens nespēj sniegt nepieciešamo palīdzību.

Autovadītājs, kas  cieta ceļu satiksmes negadījumā uz Tallinas šosejas, pēc avārijas vēl bija bezsamaņā. No tuvējiem Saulkrastiem ātrās palīdzības brigāde ieradās pēc 43 minūtēm, lai gan jābrauc bija tikai 5 minūtes.

Glābšanas dienestra dispečeri savās aktivitātes iesaistījuši gan Rīgu gan Limbažus, bet par tuvumā esošajiem Saulkrastiem iedomājušies tikai pēc ilgāka laika. Savukārt Saulkrastu mediķi sākotnēji nav varējuši atrast avārijas vietu, jo it  kā neesot bijusi precīza informācija.  Tādejādi neprofesionālas koordinācijas rezultātā gāja bojā cilvēks.

Jau sen Latvijā bija jāievieš vienots Neatliekamās palīdzības dienests, tomēr joprojām reģionos ir patstāvīgi  ātrās palīdzības dienesti. Saprotams, ka sadarbība starp vienotu glābšanas dienestu 112 un reģionāli sašķeltu ātro palīdzību nav pietiekami efektīva, un minētā traģēdija ir tam apliecinājums. Par neīstenoto reformu atbildība jāuzņemas nozares vadībai, kura līdz pat šai dienai par vienoto neatliekamās palīdzības dienestu vairāk runā nekā dara.

Veicināt palīdzības ātru saņemšanu noteikti varētu eZvans, kurš tiks ieviests ES valstīs no 2010. gada visos jaunajos automašīnu modeļos. Tā būtība - kad automašīna nokļūst ceļu satiksmes negadījumā, eZvana iekārta automātiski izvēlas numuru 112 un nosūta trauksmes signāla centram informāciju par ceļu satiksmes negadījuma vietu. Tādejādi cietušie var saņemt palīdzību daudz savlaicīgāk, pat ja viņi fiziski nav spējīgi to izdarīt vai nezina savu atrašanās vietu.

Jau pašlaik Latvijā būtu jāveic aktivitātes, lai tuvākajā laikā eZvans mūsu valstī varētu darboties, tomēr tas nenotiek. EZvana ieviešanu aktīvi atbalsta ES dalībvalstu vairākums. Vai tiešām autovadītāju veselība un dzīvība mums Latvijā mazāk rūp?

Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
271327. viesis 23.septembris 2009 16:26
0 0 Atbildēt

Man liekas ka šajā gadījumā to problēma tiktu atrisināta, ja avārijas atrašanās vietu varētu identificēt pēc mob tālruņa signāla atrašanās vietas.

271331. viesis 23.septembris 2009 17:01
0 0 Atbildēt

Kā šo problēmu atrisinās eZvans? Tā sistēma būs tikai no 2010.gada ražotajām mašīnām. Latvijā tās būs procenta daļas no visa auto parka. Vispirms ir jātiek galā ar vienotā palīdzības dienesta izveidi un pēc tam var ieviest ekstras, kuras reāli būs pieejamas procenta daļām no visiem autobraucējiem!

271336. viesis 23.septembris 2009 19:52
0 0 Atbildēt

112 jau pašlaik ir zvanītāja atrašanās vietas noteikšanas iespēja.

Bet, ar to zvanītāja vietas noteikšanu viss nav tik vienkārši.

Sevišķi problēmas rodas, ja mobilais redz tikai vienu torni - tad nav iespējams viennozīmīgi noteikt atrašanās vietu.

Lai saprastu precizitāti, variet paši pamēģināt uz kāda Symbian bāzētā mobīlā, kuram nav iebūvēts GPS, izmantot GoogleMaps programmu(izmanto informāciju, ko sniedz mobilo operatoru bāzes stacijas) - noteiktā atrašanās vieta, ja atrodaties dziļos laukos, visticamāk krietni atšķirsies no reālās.

Protams, Rīgā precizitāte būs labāka.

271345. viesis 24.septembris 2009 7:48
0 0 Atbildēt

Klausies Zvirbuli, cik Tev maksā par eZvana popularizēšanu, jo nedēļas laikā šis jau ir otrais raksts (ar maksimāli dramatiskiem piemēriem) par to stulbo eZvanu: www.iauto.lv/article.php?sid=16007 . Tātad atkal maksāsim (pērkot auto un maksājot nodokļus) par kārtējo "fīču" kas mums palīdzēs kā piena bļoda beigtam kaķim? Neredzu nevienu iespēju, kā taut kāds eZvans, kas būtībā ir tikai automatizēts izsaukuma pieteikums, uzlabos glābšanas dienestu koordināciju un NMP profesionalitāti?

271346. viesis 24.septembris 2009 8:24
0 0 Atbildēt

Sižetā viņi paši atzina, ka pirmās 20min nespēja izlemt, kurš brauks un pēc tam jau brauciens bija 22min, ja izbrauktu uzreiz un nemeklētu, kuram to darīt, būtu izglābts.

Kamēr nebūs reālas tiesvedības, kas šajā gadījuma ir 100% iespējama, tikmēr neviens neko nerisinās.

271349. viesis 24.septembris 2009 10:08
0 0 Atbildēt

Lobējam?

271351. viesis 24.septembris 2009 10:28
0 0 Atbildēt

Satversmi laikam jau visi aizmirsuši… :(

111. Valsts aizsargā cilvēku veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības minimumu.

271355. viesis 24.septembris 2009 12:44
0 0 Atbildēt

Sretsked,neviens nezina,vai cilvēks būtu glābts,bet visi zina,ka pagāja vesela mūžība,līdz ieradās "ātrie"-45 min.

271358. viesis 24.septembris 2009 13:11
0 0 Atbildēt

Deksi - tika publiskota telefonsaruna, kur izsaucējsļoti precīzi nosauca atrašanās vietu...

Bet par to e-zvanu - iedomājos - cik nepamatotu izsaukumu būu, ja pēc katras (auto elektronikasprāt) sadursmes zvanīu tas e-zvans... Katrs uzsistais bamperis lielveikala pārkingā izsauktu ātros, bet nepietiekama trieciena gadījumā pēc sadursmes ar gājēju neviens ātros nesauktu, jo elektronikasprāt sadursmes nav bijis a braucēji domā, ka viss jau pats izsaucies... Un visādi tirliņi tik paļausies uz sistēmu, kas pēc noklusējuma nav spējīga izšķirt ĀMP vai glābēju nepievciešamību CSN vietā...

271365. viesis 24.septembris 2009 15:29
0 0 Atbildēt

No GSM tehniskajam iespejam izriet, ka precizitate ir 100m. 1800- 50m. Bet vajag 3 raiditajus. Divu gadijumaa bus divi punkti, viena- aplis... Bet arii no aplja pec kartes var saprast kur tas ir, ipashi ja nelaime uz celja notikusi un zinams kursh celsh tas ir...

271367. viesis 24.septembris 2009 15:42
0 0 Atbildēt

Vēlreiz atkārtoju - būs simtiem bezjēdzīgu izsaukumu uz nenozīmīgiem CSN, kur glābēju un ĀMP palīdzība nav nepieciešama, bet tur kur patiešām vajadzīga - ĀMP netiks nosūtīta, jo visas būs bezjēdzīgos izbraukumos... Pie kam jāpieņem lēmums tāpat būš cilvēkam - auto noziņo - avārija te, bet cilvēks 20 minūtes spriež sūtīt uz turieni glābējus vai nesūtīt un kurus sūtīt. Ar ko sliktāk, ka - piezvana cilvēks vai bezjēdzīgi nosignalizē par CSN auto elektronika?

271403. viesis 25.septembris 2009 14:57
0 0 Atbildēt

Noželojami, ka uz konkrētas traģēdijas rēķina tiek bīdīts mistisks projekts, lai tik varētu kāpostu iakasēt - nožēlojami!

271417. viesis 25.septembris 2009 23:03
0 0 Atbildēt

Projektu(e-zvana) jau bīda ES funkcionāri,nevis vietējie čivinātāji.Un TUR tam e-zvanam IR JĒGA.

271420. viesis 26.septembris 2009 11:36
0 0 Atbildēt

Kur tam e-zvanam ir jēga? a?

ne ar ko tas e-zvans neatšķiras no parasta megalohatrona... tikai bīda to lielāki kruķītāji...

Shēma vienkārš - vieni saražo šo aprīkojumu, otri to uzstāda trešie par to bezjēgu maksā pērkot to aprīkoto mašīnu... moš vēl izdomas ka ar tādu mēslu jāāprīko visas mašīnas kas grib iezie4t skati...

pastāsti kā TUR auto elektronika atšķirs ir vai nav jāsauc tie AMP un glābēji vai nav?

271426. viesis 27.septembris 2009 19:20
0 0 Atbildēt

Te europa.eu/legislation_s...l31103a_en.htm vari pats palasīt.Droši vien esi no tiem,kuri vēl joprojām jāpārliecina par airbagu un drošības siksnu lietderību-uz tā visa taču arī tie sliktie biznesmeņi nenormāli uzvārās,ko?

271436. viesis 28.septembris 2009 10:27
0 0 Atbildēt

Man nav nekādu šaubu par airbagiem, drošības jostām, labām riepām ziemas riepu lietošanu, par radžotu riepu aļaušanu uz Latvijas ceļiem ziemas laikā, pret auto tehnisko stāvokli.

Automātiskais zvans tik švaki izklāstīts izklausās pēc megalohatrona. Nostrādājis airbags vēl nenozīmē automātisku ĀMP vai glābēju nepieciešamību - nekur neredzēju izklāstu par to kā auto lietotājam atsaukt izsaukumu, ja ir acīmredzams, ka ĀMP nav nepieciešama. Kā arī vai tā sistēma reaģēs, ja notiek smaga avārija bez Airbagu nostrādāšanas, pie mums jau daudzi sprādžējās nevis tāpēc, ka tas ir drošības vārdā, bet tāpēc ka par to ir sods un dara to 100 metrus pirms miliča. Bet ja nav piesprādzējies airbags nešauj - automātiskā zvana tāpat nav, bet ai kā vajadzētu izsaukt ĀMP... Utt.

Es vairāk vēlētos melnās kastes sistēmu mašīnā, kas ieraksta visos virzienos no mašīnas videoierakstu par pēdējām 30 sekundēm pirms crash, ātrumu utt, lai policijai vienkāršāk skaidrot kurš vainīgs, kurš pie sarkanā utt

271447. viesis 28.septembris 2009 12:43
0 0 Atbildēt

Nu redzi,nesprādzējas jau tikai šeit(LV),un,ja kaut kur uz vācu vai cita bāņa izšauj airbags,tad,tici man,avārija ir visu glābšanas dienestu izsaukšanas vērta,jo auto daudzums,kuri TUR apkārt tusē lielā ātrumā,ir vēlviens potenciālas avārijas drauds.Un vēl TUR ir izvietots pietiekošs daudzums videokameru,kurās dzīvs operators var onlainā apskatīt izsaukuma vietu.

271449. viesis 28.septembris 2009 13:06
0 0 Atbildēt

Mums vispār jāsāk ar ceļa infrastruktūras uzlabošanu, jo te uzlikt auto112 ir tik pat jēdzīgi kā Inuītiem tālajos ziemeļos uz ledājiem salikt ceļa satiksmes zīmes un ledāja...

TUR moš arī strāā, bet ŠEIT tas ir stingri pāragri, tāpēc es drīzāk esmu par sistēmu, kas ieraksta video par to, ka snotiek apkārt un atcerās pēdējās 30 sekundes.

Un, ja katram būtu tāda videokamera, daudzi pirms avārijas padomātu, ko tie dara un tad arī moš izpaliktu tādi apgalvojumi, ka lūk jāievēro uz 200 braucošu motociklistu galvenā ceļa tiesības pilsēta un daudzi saņemtu nevis pēc noteikumiem, bet pēc nopelniekm...

271450. viesis 28.septembris 2009 13:24
0 0 Atbildēt

Pilnīgi piekrītu!(kaut gan tas(kameras 360 grādos 24/7) būtu vēl grūtāk ieviešams).

Beidzam diskusiju!

271453. viesis 28.septembris 2009 14:20
0 0 Atbildēt

4 platleņķa kameras un atmiņas čips ar buferi 30 sekundēm - nekā sarežģīta... ;)

Ok - beidzam.

271456. viesis 28.septembris 2009 15:21
0 0 Atbildēt

A kas slaucīs dubļus no okulāriem? :D .Un ,ja pašam nebūs izdevīgi,sačakarēs to sistēmu.

271465. viesis 28.septembris 2009 17:54
0 0 Atbildēt

tiem, kam ir kamera atpakaļskatam - nesūdzās par netīrību

un tam, kam mēģinās uzkraut vainu CSN izraisīšanā pašam būs interese sava auto ierakstu saglabāt... ;) Lai jau vainīgais savu dzēš ārā...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pauls Timrots izsaka viedokli par ceļu būvdarbu projektēšanas kvalitāti un realitāti Latvijā (+ VIDEO) 25

Satiksmes eksperts Pauls Timrots raida skarbus vārdus Latvijas Valsts ceļu virzienā. "Jārada dienests, kas pārbaudīs vai ceļa infrastruktūra izplānota pareizi". Lasīt vairāk

 

Vadītāji ignorē neredzīgos gājējus - policija Liepāja pusstundas laikā sastāda septiņus protokolus 6

Liepājā pusstundas laikā septiņiem šoferiem noformēti protokoli un katram uzlikts 15 eiro naudas sods par neredzīgu gājēju nepalaišanu pāri ielai, aģentūru LETA informēja Valsts policijas (VP) Kurzemes reģiona pārvaldes pārstāve Madara Šeršņova. Lasīt vairāk

 

Golf 8 jau uz konveijera (+ FOTO) 10

Globālajā tīmeklī parādījušies jaunā Golf 8 attēli, kurus tur ievietojis kāds Instagram lietotājs. Automašīna nofotografēta uz ražošanas līnijas kādā no Volkswagen rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

Sadursme ar "gāzes" busiņu (+ VIDEO) 5

Vieglās automašīnas šoferis traucas visiem garām un saduras ar busiņu, kas veic kreiso pagriezienu. Vēlāk noskaidrojas, ka trieciens trāpījis tur, kur busiņam piemontēti gāzes iekārtas baloni. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti