Kampaņu “Ātrums. Nāvīgi viltīgs. Esi gudrāks!” ir pamanījuši vairāk nekā 85% aptaujāto iedzīvotāju, turklāt katrs otrais to atzinis par veiksmīgu, norādot, ka kampaņa likusi aizdomāties par ātras braukšanas sekām, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktā aptauja*.
Tās rezultāti parādīja, ka kampaņa un tās tēls “Ātrums” atstājis spilgtu iespaidu gan jauno, gan pieredzējušo autovadītāju vidū. Turklāt vairāk nekā 5000 autovadītāju, kā vīrieši, tā arī sievietes, atzinuši, ka tieši kampaņas ietekmē daudz uzmanīgāk seko līdzi spidometra rādītājiem.
“Pirmo reizi satiksmes drošības kampaņa tika veidota kā psiholoģiskais trilleris. Ar ātruma tēla starpniecību no psiholoģiskajiem aspektiem sabiedrībai tiek skaidrots, kāpēc autovadītājam gadās iespiest pedāli grīdā. Bet ir jāapzinās šīs darbības sekas – īpaši pelēkās, lietainās un drūmās bezsniega dienās, kad jebkurā brīdī uz ceļa var parādīsies gājējs, meža dzīvnieks vai kāds šķērslis, kura priekšā ir strauji jānobremzē,” norāda CSDD direktors Andris Lukstiņš.
Ātrums kā tēls ir iedzīvojies tautā – par viņu runā, atdarina un kariķē. Tas ļauj saprast, ka cilvēki sevī ir atpazinuši Ātrumu un tā viltības. Dusmas, Neuzmanība, Pašpārliecība, Steiga, Izrādīšanās, Azarts un Sacensības gars – tie ir tikai daži no izplatītākajiem psiholoģiskajiem ātruma pārsniegšanas iemesliem, ko prasmīgi izmanto Ātrums.
Valsts policija kampaņas ietvaros pievērsa īpašu uzmanību ātruma pārsniegšanas problēmai un ierobežojuma zīmju ignorēšanai ceļu satiksmē, organizējot speciālus reidus, kā arī veicot dažādas citas satiksmi regulējošas un autovadītājus izglītojošas aktivitātes.
Pēdējā mēneša laikā ar fotoradaru palīdzību fiksēti 189 ātruma pārkāpumi, savukārt ceļu policija par atļautā ātruma neievērošanu sastādījusi 7439 protokolus. Tas ir par apmēram 15% mazāk, salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pagājušajā gadā, kad par ātruma pārkāpšanu tika sastādīti 8689 protokoli. “Kaut arī savu braukšanas stilu nav iespējams izmainīt vienā dienā, tomēr autobraucēji, lai arī nedaudz, taču kļuvuši piesardzīgāki un uzmanīgāk seko līdzi situācijām, kad var braukt ātri un kad labāk braukt mierīgāk,” skaidro Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.
Lai mazinātu avāriju, cietušo un bojāgājušo skaitu, novembra sākumā Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju uzsāk kampaņu cīņai pret ātrumu un tā pārsniegšanu – „Ātrums. Nāvīgi viltīgs. Esi gudrāks!”. Kampaņas ietvaros autovadītāji un citi satiksmes dalībnieki tika uzrunāti ar televīzijas, radio klipiem, un vides reklāmām. Noskatīties kampaņas video, kā arī lasīt citus kampaņas materiālus varēja īpašā kampaņas sadaļā “Ātrums izaicina” portālā Delfi, kā arī CSDD mājas lapā www.csdd.lv.
Kampaņu organizēja CSDD, Satiksmes ministrija un Valsts policija, bet atbalstīja uzņēmumi SIA “Latvija Statoil”, “ERGO Latvija” un Interneta portāls Delfi. Kampaņa tika finansēta no OCTA līdzekļiem.
_________
*aptauja veikta interneta portālā www.draugiem.lv, tajā piedalījās gandrīz 40 tūkstoši respondentu.
vēl vaig kampaņu "nobremzē krustā, esi ritīgs svalis!"