LTAB aktivizē darbību regresa prasību atgūšanai par neapdrošinātu auto izraisītajiem CSN 1

21.decembris 2009 11:19

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem, šī gada deviņos mēnešos kopējā iesniegto regresa prasību summa pret ceļu satiksmes negadījumu izraisītājiem, kuri ceļu satiksmē piedalījušies bez OCTA, jau sasniedz 1,5 miljonu latu.

Šajā laika posmā regresa prasībās jau atgūti 634,7 tūkst.latu. Salīdzinājumam – pērn visa gada laikā regresa prasībās atgūtā summa veidoja 421,5 tūkst.latu.   

Vienlaikus LTAB uzsācis izglītojošu kampaņu televīzijā, lai autoīpašniekiem savlaicīgi atgādinātu, ka, saskaņā ar likumu, ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu auto, cietušajiem zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja.

2008.gada deviņos mēnešos atgūto regresa prasību summa veidoja 334,1 tūkst., kas ir uz pusi mazāk nekā šogad tādā pašā laika posmā.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Regresa prasību pieaugums lielā mērā skaidrojams ar neapdrošinātu auto īpatsvara pieaugumu pērnā gada beigās un šī gada sākumā, kā arī ar mūsu kā garantijas fonda administratora aktīvāku darbību līdzekļu atgūšanā. Jāmin, ka regresa prasības tiek ierosinātas tikai pēc tam, kad cietušajiem ir izmaksātas atlīdzības no OCTA garantijas fonda, tāpēc daļa lietu ir par gadu un vēl agrāk notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem.”

Šogad deviņos mēnešos vidējās izmaksas lielums uz vienu notikušo apdrošināšanas gadījumu no OCTA garantijas fonda sastādīja 876 latu, kas ir par 12 latiem lielāks par vidējās izmaksas lielumu tādā pašā laika posmā 2008.gadā.

J.Stengrevics: „Pērnā gada beigās neapdrošināto auto izraisīto negadījumu īpatsvars pārsniedza 3%. Šobrīd neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvaram ir tendence vairs nepieaugt, pēdējos mēnešos pat vērojams neliels samazinājums.”

No OCTA garantijas fonda tiek atlīdzināti zaudējumi arī par negadījumiem, kurus izraisījis nenoskaidrots transportlīdzeklis (bet cietis gājējs vai riteņbraucējs), kā arī zagts transportlīdzeklis.
Saskaņā ar LTAB datiem, 2009.gada deviņos mēnešos kopumā ir tikuši pieņemti 1 468 lēmumi par atlīdzību izmaksām no OCTA garantijas fonda par kopējo summu 1,26 milj.latu.
No 1997. gada, kad Latvijā tika ieviesta transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskā apdrošināšana, OCTA garantijas fondā ir uzkrāti vairāk nekā 19 miljoni latu.

Pieaug parādnieku skaits

Saskaņā ar OCTA likumu, par neapdrošināta auto izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem izmaksātās atlīdzības ir regresa ceļā jāatgūst no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja vai juridiskā īpašnieka. Sākotnēji vainīgajai pusei tiek piedāvāts situāciju atrisināt pirmstiesas ceļā, abpusēji vienojoties par līdzekļu atmaksas kārtību. Ja vainīgā puse tomēr atsakās labprātīgi atlīdzināt cietušajiem izmaksātās atlīdzības no OCTA garantijas fonda, lieta, saskaņā ar likumu, tiek izskatīta tiesā, un šie līdzekļi tiek atgūti piespiedu kārtā, ieturot no ienākumiem vai ar tiesu izpildītāju starpniecību, apķīlājot mantu.

J.Stengrevics: „Pasliktinoties situācijai Latvijas ekonomikā, pieaudzis to personu skaits, kas izvairās no regresa atmaksas, neskatoties uz tiesas spriedumu. Tādēļ OCTA garantijas fonds ir noslēdzis sadarbību ar vairākām parādu piedziņas kompānijām, lai efektīvāk OCTA garantijas fondā atgūtu līdzekļus. Jāņem vērā, ka OCTA garantijas fondu galvenokārt veido apdrošinātāju iemaksas no apzinīgo auto īpašnieku OCTA.”

Par Garantijas fondu

Garantijas fonda administrēšanas funkcijas veic LTAB, un izmaksas no šī fonda tiek veiktas par tiem ceļu satiksmes negadījumiem, kuros cietušais nevar saņemt atlīdzību no apdrošinātāja, jo zaudējumus radījis transportlīdzekļa īpašnieks, kurš savu civiltiesisko atbildību nav apdrošinājis vai zaudējumus radījuši nenoskaidroti un zagti transportlīdzekļi. No šī fonda cietušajiem atlīdzības tiktu izmaksātas arī gadījumos, ja kāds no apdrošinātājiem kļūtu maksātnespējīgs. Atlīdzības no Garantijas fonda saņem ne tikai par negadījumiem, kas notikuši Latvijā, bet arī Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un Šveicē.

Garantijas fondam ir ļoti liela nozīme OCTA tirgū. No apdrošinātāju iemaksām izveidotais OCTA garantijas fonds kalpo arī kā garantija apdrošinātāja spējai nodrošināt finansiālās saistības maksātnespējas gadījumā, šādā veidā nodrošinot OCTA tirgus stabilitāti un pasargājot no krasām svārstībām.

 
Visi komentāri
 
273507. viesis 21.decembris 2009 21:14
0 0 Atbildēt

Nu re, 19 miljoni mētājas. Būs fiktīva maksātnespēja un tā naudiņa aizies.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen Tiguan turpmāk būs arī plug-in hibrīds (+VIDEO)

Volkswagen Tiguan ir pieprasītākais SUV Eiropai. Atbilstoši statusam atjaunotajam Tiguan modelim ir veikti padziļināti un ļoti vērtīgi uzlabojumi. Lasīt vairāk

 

Fiat 500 Electric 3 + 1 – pilsētas elektroauto uzlabotā versijā 2

Fiat laidis klajā jaunu 500e versiju, kas ieguvusi nelielas papildu durtiņas labajā pusē. Lasīt vairāk

 

Dacia uzsāk pieteikumu pieņemšanu Duster Pick-Up iegādei (+ FOTO) 11

Rumānijas autobūves kompānija Dacia laiž klajā pikapu uz krosovera Duster bāzes. Pašu tirgū tas maksās 22 546 eiro. Lasīt vairāk

 

Ja aizdegas automašīna, jārīkojas ātri (+ VIDEO) 2

Aizdedzies mežs, degošs skurstenis, mājoklis, dārza būdiņas – par šādiem gadījumiem dzirdam teju ikdienu. Par automašīnām, kurās izcēlies ugunsgrēks dzirdam retāk, bet šādi gadījumi arī ir ne mazums. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti