Lielāko daļu ceļu satiksmes negadījumu izraisa paši autovadītāji. Turklāt vairāk nekā trešdaļa (33%) no visiem KASKO atlīdzību pieteikumiem pēdējā ceturkšņa laikā ir bijuši pēc sadursmes ar citu transporta līdzekli.
Tā rāda apdrošināšanas sabiedrības „BALTA” apkopotie dati un Drošas Braukšanas Skolas (DBS) novērojumi par biežākajiem ceļu satiksmes negadījumu iemesliem. Salīdzinoši mazāk negadījumu ir saistīti ar uzbraukšanu kādam objektam vai negaidītu dzīvnieku parādīšanos uz ceļa.
Katrs trešais atlīdzības gadījums ir saistīts ar sadursmi ar citu transporta līdzekli. „Šādās situācijā kā visbiežāko iemeslu autovadītāji min kāda cita nezināma autovadītāja neuzmanīgu rīcību uz ceļa. Gandrīz puse (42%) no visiem pieteiktajiem apdrošināšanas gadījumiem tiek raksturoti kā “atnācu – ieraudzīju” gadījumi, kad atliek tikai paļauties uz KASKO polisi, jo vainīgo noteikt nav iespējams. Savukārt otrs biežāk minētais pamatojums ir distances neievērošana (30%), kamēr tikai 14% autovadītāju sadursmi ar citu automobili izraisa neuzmanīga rīcība atpakaļgaitas manevra laikā,” situāciju raksturo AAS „BALTA” Atlīdzību direktora vietnieks Ingus Savickis.
„Ziemā distances ievērošana ir īpaši svarīga, jo nemitīgi mainās ceļa apstākļi. Arī brauktuves ir šaurākas, tādēļ samazinās manevrēšanas iespējas un, lai izvairītos no iespējamās sadursmes, automobiļiem nepieciešams braukt precīzi vienam aiz otra, ievērojot drošu attālumu. Bieži vien uz ceļa ir iebrauktas arī diezgan dziļas rises, no kurām vajadzības gadījumā ne vienmēr ir iespējams viegli vai vispār tikt ārā,” norāda DBS apmācību direktors Andris Pļavenieks.
Teorija saka – distancei starp automobiļiem ir jābūt lielākai par automobiļa apstāšanās ceļa garumu. „Diemžēl nav precīzas tabulas, kā to noteikt, taču autovadītājiem pašiem vienmēr ir jābūt modriem un jānovērtē gan sava automobiļa masa, riepu īpatnības un stāvoklis, bremžu efektivitāte, gan arī reakcijas ātrums un citi ietekmējošie faktori,” skaidro A. Pļavenieks.
Savukārt 19% jeb gandrīz katrs piektais no KASKO atlīdzību pieteikumu gadījumiem ir saistīts ar uzbraukšanu kādam objektam, piemēram, apmalei vai kādam citam šķērslim. Šajās situācijās KASKO apdrošināšana palīdz labot pašu autovadītāju pieļauto neuzmanību. „Visbiežāk autovadītāji “norauj bamperus”, kas “aizāķējušies” aiz augstākas apmales vai sasalušas sniega masas. Otrs izplatītākais sadursmes veids ir uzbraukšana šķērslim, pārvietojoties atpakaļgaitā, jo atpakaļskata spoguļi nenodrošina pilnu pārskatāmību, tāpēc pārāk zemi objekti netiek ieraudzīti,” atzīst I. Savickis.
Savukārt kā viens no mazāk izplatītākajiem iemesliem – tikai 6% no KASKO atlīdzību pieteikumu gadījumiem – tiek minēta sadursme ar dzīvniekiem. Parasti tie ir dažādi meža zvēri, dažkārt arī klaiņojoši mājdzīvnieki. “Ziemā der atcerēties, ka dzīvnieki uz ceļa var mieloties ar sāli, kuru izkaisa ceļu uzturētāji. Dažkārt iespējama sadursme arī ar zemu lidojošiem putniem, piemēram, stārķiem un gulbjiem,” stāsta I. Savickis.
DBS ar sadarbības partneriem AAS “BALTA” un “Latvija Statoil” iestājas par drošu braukšanu un rekomendē pievērst īpašu uzmanību gan automobiļa tehniskajam nodrošinājumam, gan laika apstākļiem. Savukārt, lai apgūtu patiešām profesionālas auto vadīšanas iemaņas un spēju atbilstoši reaģēt negaidītās un bīstamās situācijās uz ceļa, ieteicamas speciālas treniņprogrammas drošas braukšanas poligonos. “Turklāt izredzes iziet no situācijas sveikiem un veseliem ievērojami palielināsies, ja automobilis būs labā tehniskā kārtībā un aprīkots ar laika apstākļiem atbilstošām riepām,” drošas braukšanas aspektus skaidro A. Pļavenieks.
Es perku apdrošināšanu www.ipolises.lv un viss vienmēr ir kartībā!