Pēdējo nedēļu laikā Jūs, Kampara k-gs, vairākkārt publiski esat komentējis degvielas cenas mazumtirdzniecībā Latvijā, norādot, ka „nozarē ir problēmas” un degvielas cenu kāpums neesot ekonomiski pamatots, jo esot saistīts ar pārāk augstu mazumtirgotāju uzcenojumu.
Ar šādiem, nepārbaudītos aprēķinos balstītiem apgalvojumiem, Jūs apzināti maldināt sabiedrību, kā arī cenšaties atbildību par valdības lēmumiem, kas veicināja degvielas cenu kāpumu, novelt uz degvielas tirgotāju pleciem. Mūsuprāt, šāda rīcība ministra personā ir nepieņemama.
Vēršam Jūsu uzmanību uz to, ka:
- vidējais uzcenojums mazumtirdzniecībā degvielai kopš 2008. gada vasaras, kad nafta sasniedza teju 150$/bar atzīmi, nav mainījies. Atkarībā no degvielas mazumtirgotāja uzcenojums nepārsniedz 6% - 10% no kopējās degvielas cenas un ir nepieciešams, lai segtu visas ar degvielas mazumtirdzniecību saistītās izmaksas;
- vidējā degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu rentabilitāte pašreiz vidēji ir ap 1 - 2%, kas ir pretrunā ar apgalvojumiem par pārlieku augstu uzcenojumu. Turklāt, pagājušā gadā nozare ir strādājusi ar peļņu - nelielu, taču peļņu. Savukārt Jūs, ministra kungs, norādiet, ka „atsevišķas degvielas tirgū dominējošas kompānijas 2009.gadā ir strādājušas ar zaudējumiem.” Tā ir nepatiesa informācija un mēs vēlamies saņemt skaidrojumu par šādas informācijas izplatīšanu.
Tāpat atgādinām, ka
- kopš 2008. gada valsts ir palielinājusi akcīzes nodokļus degvielai, kā arī PVN. PVN un akcīze vien pašreiz veido aptuveni 52% no degvielas litra cenas mazumtirdzniecībā ;
- ar degvielas cenas starpniecību valsts nodrošina sev lielākos ieņēmumus budžetā, jo degvielas tirgotāji ir vieni no lielākajiem nodokļu maksātājiem, veidojot būtisku pienesumu valsts nodokļu ieņēmumiem.
Balstoties uz augstāk minēto, aicinām Jūs:
- Ja Jūsu rīcībā ir analīze par degvielas mazumtirgotāju uzcenojumiem, uz kuriem atsaucāties 14.aprīļa „TV 3 ziņās”, lūdzam informāciju publiskot un sniegt sabiedrībai iespēju iepazīties ar to;
- Gadījumā, ja šādas analīzes nav, lūdzam atsaukt degvielas tirgotājiem adresētos apgalvojumus;
- Būt konstruktīviem izteikumos un priekšlikumos par degvielas cenu iespējamo samazinājumu;
- Tikties ar degvielas tirgotāju pārstāvjiem, lai tiešās sarunās gūtu objektīvu informāciju par ekonomiskajiem un citiem faktoriem, kas iedarbojas uz degvielas cenām.
Šīs vēstules teksts ar pavadvēstuli ir nosūtīts Ministru prezidentam V.Dombrovskim.
Ar cieņu, biedrības „Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija” dalībnieku vārdā
Ojārs Karčevskis,
„Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas” Padomes priekšsēdētājs
Hmm, vai es pareizi saprotu, ka izdevīgāk ir tirgot dārgāku produktu par konstanto 8% uzcenojumu, nekā lētāku? Sanāk, ka absolūtos ciparos, 2008.gada 8% ir stipri mazāks uzcenojums, nekā pašreizējie 8% no lielākas cenas par litru, t.i. ja agrāk DUS ieņēmumi par litru bija 6santīmi, tad tagad jau stipri vairāk, vai es kļūdos?