Daži padomi, lai uzlabotu satiksmes drošību 8

 
2.decembris 2010 9:18

Statistika liecina - stundas laikā vidēji autovadītājs vairāk kā septiņas reizes pārslēdz radio staciju un vairāk kā 10 reizes stundā novēršas no auto vadīšanas, lai salonā meklētu kādu priekšmetu (piemēram, saulesbrilles)*.

Lai arī šīs darbības aizņem vien dažas sekundes, šajā laikā vadītājs palaiž garām desmitiem dažādu informācijas impulsu par to, kas notiek uz ceļa. Renault Braukšanas skolas instruktori brīdina par nevērīgu attieksmi pret vienu no mūsu ikdienas vissarežģītāko aktivitāti – braukšanu pie automašīnas stūres.

Gājēju pārejas, ātruma ierobežojuma zīmes, citu satiksmes dalībnieku manevri – šie ir tikai daži piemēri no lielā informācijas apjoma, kuru vadītājām vajag analizēt un spēt reaģēt uz to tikai dažās sekundes simtdaļās. Vienlaikus autovadītājam ir jāievēro pareizais braukšanas ātrums, virziens un jāpaspēj novērtēt jebkurus iespējamos draudus. Jāņem vērā arī citi satiksmes dalībnieki - jāanalizē un jāprognozē to uzvedība. „Šis process pieprasa no vadītāja spēju apstrādāt lielu informācijas daudzumu. Ir aprēķināts, ka, braucot ar ātrumu 50 km/h, autovadītājs saskaras ar 1320 informācijas impulsiem minūtē,” norāda Renault braukšanas skolas vadītājs.

Braucot vairums lēmumu tiek pieņemti intuitīvi. Šim aspektam ir labās un arī sliktās īpašības - nav nepieciešams ilgs laiks, lai attīstītu šīs intuitīvās darbības, jo īpaši tas attiecas uz labi zināmiem maršrutiem, taču šie apstākļi var kļūt par bīstamu rutīnu. Piemēram, pārnesumu pārslēgšanai noteikti vajadzētu būt balstītai uz izjūtām, taču braukšana pēc atmiņas pa labi zināmiem maršrutiem var izraisīt dramatiskas sekas. Neatkarīgi no tā, cik labi autovadītājs pārzina savu maršrutu, nedrīkst ignorēt apkārtējo informāciju - brīdina Renault drošības skolas instruktori. Mēs nekad nevaram būt droši, ka satiksmes plūsmu nav mainījusi kāda jauna ceļazīme.

Piemēram, braucot uz darbu, labs veids, kā izvairīties no rutīnas, ir ik pa laikam izmainīt savu braukšanas maršrutu. Tādā veidā ir iespējams "praktizēt" koncentrēšanās spēju un stimulēt smadzenes, piedāvājot tām jaunus apstākļus.

Pētījumi, kuros aplūkota autovadītāju smadzeņu potenciāla izmantošana braukšanas laikā, liecina, ka pastāv atšķirības, vai vadītājs brauc pa ceļu, kuram pa vidu ir sadalošā līnija vai nav.
Tie, kuru ceļš ir sadalīts ar līniju, brauc paviršāk nekā tie, kuru ceļš nav apzīmēts ar sadalošajām līnijām.

Koncentrējies uz braucienu:

- Kad esat pie stūres, nepievērsiet uzmanību lietām, kas nav saistītas ar automašīnas vadīšanu;
- Jāatceras, ka maršruta izvēle GPS vai radio staciju pārslēgšana nedrīkst aizņemt vairāk par 15 sekundēm;
- Pievērsiet uzmanību gan horizontālajiem, gan vertikālajiem ceļa apzīmējumiem, taču atcerieties, ka tie negarantē jūsu drošību uz ceļa - jūsu drošība ir atkarīga tikai no jums;
- Nebrauciet maršrutu, balstoties tikai uz atmiņu;
- Stimulējiet smadzenes - izvairieties no vieniem un tiem pašiem maršrutiem - ja iespējams, mēģiniet tos pamainīt.

*Avots: www.telegraph.co.uk
 

 
Visi komentāri
 
280482. viesis 3.decembris 2010 0:03
0 0 Atbildēt

- Nebrauciet maršrutu, balstoties tikai uz atmiņu;

man butu visu laiku kartee jaaskataas ? :P

280483. viesis 3.decembris 2010 7:46
0 0 Atbildēt

Es gan radio neslēdzelēju,

MANĀ AUTO VISU LAIKU SKAN RADIO 101,

KĀ BRAUKT BEZ ATMIŅAS?

TAD STŪRMANI VAJAG,

PAŠAM KARTI LASĪT - TAS GAN BŪS RISKANTI...

LV - ātrumi, tik ierobežoti, ka tiešām miegs nāk :-(

PA SNIEGU GĀZI GRĪDĀ,

TAD IR VISLABĀKĀ KONDĪCIJA

A_P

280488. viesis 3.decembris 2010 11:43
0 0 Atbildēt

Uzsvars uz vārdu "tikai", t.i., braucot jāskatās arī, kas notiek apkārt, uz ceļa zīmēm utt. Savādāk daudziem pirmais arguments pēc CP apturēšanas- "es te katru dienu braucu, nekad te tāda zīme nav bijusi", vai - "te vienmēr bija 70 zīme".

280489. viesis 3.decembris 2010 11:45
0 0 Atbildēt

Un vispār, sk oriģinālu: "Modern motoring: how's my driving?" www.telegraph.co.uk/motoring/2753...y-driving.html

By Tom Vanderbilt 12:01AM BST 16 Aug 2008

This is an edited extract from 'Traffic: Why We Drive the Way We Do (And What It Says About Us), by Tom Vanderbilt (Allen Lane, rrp £20). To order a copy for £18 plus £1.25 p&p, call 0870-428 4112 or go to books.telegraph.co.uk

280490. viesis 3.decembris 2010 11:46
0 0 Atbildēt

Domājams, par atmiņu ieteikums nāk no šīs rindkopas:

Consider the incredibly complex question of what it even means to pay attention while driving. There are an infinite number of things we could notice if we chose to, or had the spare mental capacity. Through practice and habit we learn to expertly analyse complicated scenes and extract only the information we need, ignoring the rest.

280497. viesis 3.decembris 2010 16:03
0 0 Atbildēt

It kā jau tie braukšanas maršruti nemainās gadiem. No Jūrmalas uz Rīgu jau 30 un vairāk gadus braukts pa vienu un to pašu ceļu. Nu, reizēm var braukt pa apvedceļu Tukuma virzienā, bet tas nav izdevīgi, jo tad nāk klāt lieki + 16km. No Žolitudes līdz centram , kur ir mana šance, arī neko jaunu maršrutā neizdomāsi - ne jau nu es aiz gara laika braukšu līkumu uz Salu tiltu... Arī Akmens tilts nu nekādi nesanāk taisnāk vai ērtāk.

Nu, kādreiz vasarā pārmaiņu dēļ uz Jūrmalu no zoļļuka braucu caur Imantu, un tālāk pa veco šoseju. Bet, tā prieka dēl sanāk "forsēt" to Imantas dzelzceļa pārbrauktuvi - tas nav nekas patīkams.

280500. viesis 3.decembris 2010 20:08
0 0 Atbildēt

Un ?

280506. viesis 4.decembris 2010 19:46
0 0 Atbildēt

A raksts,kas i,blondīnēm domāts?Galīgs svieksts.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti