Statistika liecina - stundas laikā vidēji autovadītājs vairāk kā septiņas reizes pārslēdz radio staciju un vairāk kā 10 reizes stundā novēršas no auto vadīšanas, lai salonā meklētu kādu priekšmetu (piemēram, saulesbrilles)*.
Lai arī šīs darbības aizņem vien dažas sekundes, šajā laikā vadītājs palaiž garām desmitiem dažādu informācijas impulsu par to, kas notiek uz ceļa. Renault Braukšanas skolas instruktori brīdina par nevērīgu attieksmi pret vienu no mūsu ikdienas vissarežģītāko aktivitāti – braukšanu pie automašīnas stūres.
Gājēju pārejas, ātruma ierobežojuma zīmes, citu satiksmes dalībnieku manevri – šie ir tikai daži piemēri no lielā informācijas apjoma, kuru vadītājām vajag analizēt un spēt reaģēt uz to tikai dažās sekundes simtdaļās. Vienlaikus autovadītājam ir jāievēro pareizais braukšanas ātrums, virziens un jāpaspēj novērtēt jebkurus iespējamos draudus. Jāņem vērā arī citi satiksmes dalībnieki - jāanalizē un jāprognozē to uzvedība. „Šis process pieprasa no vadītāja spēju apstrādāt lielu informācijas daudzumu. Ir aprēķināts, ka, braucot ar ātrumu 50 km/h, autovadītājs saskaras ar 1320 informācijas impulsiem minūtē,” norāda Renault braukšanas skolas vadītājs.
Braucot vairums lēmumu tiek pieņemti intuitīvi. Šim aspektam ir labās un arī sliktās īpašības - nav nepieciešams ilgs laiks, lai attīstītu šīs intuitīvās darbības, jo īpaši tas attiecas uz labi zināmiem maršrutiem, taču šie apstākļi var kļūt par bīstamu rutīnu. Piemēram, pārnesumu pārslēgšanai noteikti vajadzētu būt balstītai uz izjūtām, taču braukšana pēc atmiņas pa labi zināmiem maršrutiem var izraisīt dramatiskas sekas. Neatkarīgi no tā, cik labi autovadītājs pārzina savu maršrutu, nedrīkst ignorēt apkārtējo informāciju - brīdina Renault drošības skolas instruktori. Mēs nekad nevaram būt droši, ka satiksmes plūsmu nav mainījusi kāda jauna ceļazīme.
Piemēram, braucot uz darbu, labs veids, kā izvairīties no rutīnas, ir ik pa laikam izmainīt savu braukšanas maršrutu. Tādā veidā ir iespējams "praktizēt" koncentrēšanās spēju un stimulēt smadzenes, piedāvājot tām jaunus apstākļus.
Pētījumi, kuros aplūkota autovadītāju smadzeņu potenciāla izmantošana braukšanas laikā, liecina, ka pastāv atšķirības, vai vadītājs brauc pa ceļu, kuram pa vidu ir sadalošā līnija vai nav.
Tie, kuru ceļš ir sadalīts ar līniju, brauc paviršāk nekā tie, kuru ceļš nav apzīmēts ar sadalošajām līnijām.
Koncentrējies uz braucienu:
- Kad esat pie stūres, nepievērsiet uzmanību lietām, kas nav saistītas ar automašīnas vadīšanu;
- Jāatceras, ka maršruta izvēle GPS vai radio staciju pārslēgšana nedrīkst aizņemt vairāk par 15 sekundēm;
- Pievērsiet uzmanību gan horizontālajiem, gan vertikālajiem ceļa apzīmējumiem, taču atcerieties, ka tie negarantē jūsu drošību uz ceļa - jūsu drošība ir atkarīga tikai no jums;
- Nebrauciet maršrutu, balstoties tikai uz atmiņu;
- Stimulējiet smadzenes - izvairieties no vieniem un tiem pašiem maršrutiem - ja iespējams, mēģiniet tos pamainīt.
*Avots: www.telegraph.co.uk
- Nebrauciet maršrutu, balstoties tikai uz atmiņu;
man butu visu laiku kartee jaaskataas ? :P