Fakti un mīti par auto nodokli un GPS maršruta kontroles sistēmām 18

 
3.februāris 2011 11:17

2011.gadā Latvijā ir ieviests jauns Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums...

Likums attiecas uz visiem uzņēmējiem, kuru īpašumā vai turējumā ir vieglais auto. Tas paredz situācijas, kurās ekspluatācijas nodoklis nav jāmaksā un kurās var pieprasīt nodokļa atmaksu. Diemžēl steigā pieņemtais likums ir radījis jucekli un neizpratni uzņēmēju vidū. Līdz ar to sabiedrībā izplatījušies dažādi mīti gan par nodokļa maksāšanu, gan iespējām to apiet vai godīgi nemaksāt, ja tā paredzēts likumā.

Jāmaksā visiem, izņemot...

Likums paredz, ka nodoklis, kas atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma un 1. reģistrācijas datuma svārstās no 19 līdz 40 latiem, ir jāmaksā visiem uzņēmumiem, ja vien viņu īpašumā vai turējumā esošais auto nav operatīvais transports, taksometrs, automašīnu ražotāja demonstrācijas automobilis, īstermiņa nomas auto vai minētais automobilis netiek izmantots tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām. Neskatoties uz to, ka likums paredz nodokļa neiekasēšanu no uzņēmējiem, kuri savus transporta līdzekļus izmanto tikai saimnieciskās darbības vajadzībām, daudzi maldīgi uzskata, ka nodokļa nomaksa ir ekonomiski izdevīgāka, kā likumā izvirzīto prasību ievērošana.

Nemaksāt ir vienkārši

Uzņēmumiem, kuru automobiļi ir auto ražotāju demonstrācijas automobiļi vai īstermiņa iznomāšanai paredzēti transportlīdzekļi, tie jādeklarē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Īstermiņa iznomāšanai paredzēto transportlīdzekļu saimniekiem jāatceras, ka likums paredz nodokļu atvieglojums attiecināms tikai un vienīgi uz uzņēmumiem, kuru vieglo transportlīdzekļu iznomāšanas pakalpojumi veido ne mazāk kā 90 procentus no kopējā apgrozījuma.

Automobiļi, kuri tiek izmantoti saimnieciskās darbības vajadzībām, papildu deklarēšanai CSDD ir jāaprīko ar maršruta kontroles sistēmu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātas reālā laikā un vietā, ļaujot veikt braucienu uzskaiti. Šādu sistēmu uzstādīšanu un apkalpošanu Latvijā piedāvā vairāki uzņēmumi.

SIA "Navirec" valdes loceklis Māris Priednieks skaidro: "Mūsu kompānija piedāvā maršruta kontroles sistēmas, kas kopā ar uzstādīšanas izmaksām, nepārsniedz divsimts latu, kā arī piedāvā dažāda līmeņa sistēmas abonēšanas programmas, kuru cena nepārsniedz desmit latu mēnesī. Vienkāršs aprēķins, saskaitot uzstādīšanas maksu un abonēšanas maksu un izdalot to uz divpadsmit mēnešiem, apliecina, ka visas investīcijas atmaksājas jau pirmā gada laikā. Šogad esam izstrādājuši arī izdevīgāku piedāvājumu tiem uzņēmumiem, kam nav vajadzīga komplicēta autotransporta vadības sistēma un pietiek tikai ar minimālo programmu atskaišu sagatavošanai Valsts ieņēmumu dienestam, šim pakalpojumam, kas sarežģītās atskaites ļauj pašiem autovadītājiem vienkārši izdrukāt no mūsu sistēmas, abonēšanas maksa ir nedaudz vairāk kā pieci lati."

Iespējams sasniegt lielāku ekonomiju

Maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi un to klienti līdz šim ir saskārušies ar praksi, ka, pateicoties šīm sistēmām, tiek ieekonomēts daudz vairāk kā tikai nodokļi. Šādas sistēmas ļauj sekot līdzi autoparkam un izdarīt stratēģiskus lēmumus gan degvielas, gan nobraukto kilometru samazināšanai. Papildus pareizai plānošanai šādas sistēmas ļauj kontrolēt darbinieku maršrutus un patērēto laiku ceļā. Vairāki maršruta kontroles sistēmu uzstādīšanas uzņēmumi piedāvā arī daudz komplicētākas sistēmas, kas ļauj sekot līdzi gan autotransporta darbības režīmam un patērētajai degvielai, gan dažādu papildiekārtu darbībai.

"Pamatā GPS autoparka vadības sistēmas ir radītas, lai optimizētu uzņēmumu autoparkus, celtu darba ražīgumu, atvieglotu darbu un samazinātu izmaksas. Vairāki mūsu klienti ir panākuši līdz pat 30% lielu degvielas patēriņa samazinājumu, kā arī ievērojami samazinājuši sava autoparka nobraukumu. Par ievērojamiem ieguvumiem ziņo arī transporta kompānijas, kuras papildus ir uzstādījušas temperatūras kontroles sistēmas. Brīdinājuma īsziņas par temperatūras režīma izmaiņām, līdz šim no bojāejas ir glābušas nevienu vien pārtikas produktu vai ziedu kravu," atzīst M. Priednieks.

Deklarēšana CSDD tikai februārī

2011. gada 1. februārī CSDD savā e-pakalpojumu vietnē ir uzsākusi nomas, demo un tikai saimnieciskajām vajadzībām izmantoto automobiļu deklarēšanu, kas ilgs tikai līdz 28. februārim. Lai nemaksātu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, nepieciešams laicīgi deklarēties. Saskaņā ar likumu, pēc 28. februāra šobrīd reģistrētajām automašīnām nodokļa piemērošanas kārtību varēs mainīt tikai kalendārā gada beigās.

Mīts – GPS signāla slāpētāji

Iepriekš medijos ir izskanējušas baumas par to, ka par nelielu summu ir iespējams iegādāties GPS signāla slāpētājus. Taču līdz šim aptaujātajiem maršruta kontroles sistēmu speciālistiem vēl nav izdevies iegādāties nevienu iekārtu, kas nodrošinātu solīto rezultātu. Protams jebkuru radio signālu, jo sevišķi no kontroles sistēmas izejošo GPRS signālu ar koordinātēm, ir iespējams slāpēt, taču mūsdienu maršruta kontroles sistēmas ir pārāk modernas, lai ar to izdotos pilnībā noslēpt transportlīdzekļa atrašanās vietu un darbības režīmu.

Ģirts Avotiņš

 
Visi komentāri
 
281438. viesis 3.februāris 2011 11:58
0 0 Atbildēt

vot to gan es gribētu redzēt ka var nodrošināties pret GPS signāla slāpēšanu - t.i protams nav runa par lielāko daļu "veikalos" nopērkamām spēļmantiņām lohu ķeršanai. Daudzstāvu dzelzbetona konstrukcijās GPS signāls pazūd kā nebijis "pats no sevis" !!!

281439. viesis 3.februāris 2011 12:03
0 0 Atbildēt

Man bija pārliecība, ka gps pazemes autostāvvietās neķer, bet vizinoties ar vienu bmw, kuram bija iebūvētā navigācija/gps, vismaz tas pazemes garāžā vienu stāvu zem zemes mierīgi rādīja, kur un kā es pārvietojos.

Tagad moka ziņkārība, kā tas darbojas?

281440. viesis 3.februāris 2011 12:45
0 0 Atbildēt

Fridrih - odometers + kompass, nekā sarežģītāka. Draugs stāstīja, ka ir izdevies nobraukāt gandrīz 2000km (vācijā), pirms navigācija ar nobeigušos GPS ir pazaudējusi atrašanās vietu.

281444. viesis 3.februāris 2011 16:22
0 0 Atbildēt

Viens liels mīts ir tas, ka šī raksta autors ir gudrs.

281448. viesis 3.februāris 2011 17:08
0 0 Atbildēt

Prasījās plašāka informācija un vairāku firmu un alternatīvie varianti.

Savādāk - garlaicīgs reklāmraksts

281450. viesis 3.februāris 2011 20:09
0 0 Atbildēt

viss tas ir mīts....

1kārt - kas traucē uzņēmējam uzģenerēt (un iesniegt VID) tieši tādu pašu failu kā ģenerē sistēma..... nav taču prasības, ka VIDam ir jāspēj onlainā izsekot katru mašīnu....

2kārt - kas traucē gps ierobežotiem šoferīšiem izmantot ģeniālo faradeja atklājumu, ko fizikā mācīja ar nosaukumu "faradeja kaste" vai "faradeja būris"

281451. viesis 3.februāris 2011 22:04
0 0 Atbildēt

kāda ir tā vid csdd akceptētā GPS kaste? Parasti pie antenas atskrūvēšanas signāls arī beidzas. LV ārlietu ministrija, sadarbībā ar VID maksā nodevu USA Aizsardzības ministrijai, par GPS izmantošu komerciāliem nolūkiem? :D

281452. viesis 3.februāris 2011 22:43
0 0 Atbildēt

Peredasti vairāk nekas,netaisīšu šajā valstī savu uzņēmumu,lai gan gribēju to darīt,bet ,kad nesen uzzināju dažas nianses par LV nodokļu likumdošanu,tad viss nolaidās uz 17.30 Žēl,patiešām ļoti žēl,ka mēģina "izšļūkt" uz tiem,kas kaut ko mēģina darīt.Good luck LV valdība,bet tiem kropļiem jau viss po,jo kabatas (ofšora konti) jau piebazti un ja kas,tad varēs ar skābu ģīmi demisionēt.........

281453. viesis 4.februāris 2011 0:03
0 0 Atbildēt

Tur jau tā lieta, ka reklāmrakstos nav neviena reāla pamatojuma kāpēc tieši tā GPS kaste un ne cita ir īstā, kuru akceptē VID. Tādā baumu līmenī, ka esot apjautājušies.

281454. viesis 4.februāris 2011 4:15
0 0 Atbildēt

Peedeejais viesi - seezhot pie miskastes un urbinot degunu noleemi tomeer nepelniit miljonus?:)) Bet noslaapeet - 5minut - blekja spainis tik vajadziigs:)

281456. viesis 4.februāris 2011 8:09
0 0 Atbildēt

GPS "kaste" maksä 69 Ls un abonesanas maksa menesi ir no 4.17 Ls (pvn ieklauts). sikak GPScentrs.lv

281457. viesis 4.februāris 2011 8:50
0 0 Atbildēt

-> Pirmais

Protams nekas, bet te lieliski var noderēt jauniepirktie fotoradari. Savietojam laiku un koordinātes no uzņēmēja iesniegtā faila ar fotoradara failu un iegūstam, vai klients melo vai ne :). Un te rodas vēl viena lieliska ieņēmumu poz., jo skaidrs ka pie tāda iedomātā fotoradaru skaita ātrumu pārkāps tikai ....

281461. viesis 4.februāris 2011 9:28
0 0 Atbildēt

281457. viesis - nav tādas darbības kurai nevarētu izdomāt pretdarbību. Gribēs uztaisīs kaut maināmas numura zīmes nu diviem vienādiem auto !!! Tiesa neredzu gan īsti jēgu šim visam, jo nupat tas nodoklis ir daudzmaz paciešams palicis, kaut Latvija apstākļiem es to uzskatu par stulbumu - te neviens auto netiek ražots, tad kādēļ ir jāuzliek tāds nodoklis kas veicina lielāku auto skaitu ,tātad palielinātu importu !! Es teiksim saprastu ja pie jaunas tačkas pirkšanas būtu liels nodoklis klāt, lai mazinātu importu, bet ka mēs veicinam naudas aizplūšanu - tas šķiet kaut kā dīvaini. GPS jau arī ir tieši tāda pati importa prece - jautājums nakuj mēs valstiskā līmenī veicinam importu ?!?!?

281464. viesis 4.februāris 2011 9:56
0 0 Atbildēt

"SIA "Navirec" valdes loceklis Māris Priednieks skaidro: "... Vienkāršs aprēķins, saskaitot uzstādīšanas maksu un abonēšanas maksu un izdalot to uz divpadsmit mēnešiem, apliecina, ka visas investīcijas atmaksājas jau pirmā gada laikā.""

Kopš kura laika piespiedu pakalpojums/maksājums ir investīcija?

"Investīcija jeb investēšana ir naudas vai citu aktīvu ieguldīšana komerciālā pasākumā ar mērķi gūt peļņu vai kādu citu labumu."

281471. viesis 4.februāris 2011 12:44
0 0 Atbildēt

Vislielākais mīts ir tas, ka VID kaut ko atmaksās, pamatojoties uz GPS izdruku.

1. - visiem braucieniem tiešām jābūt darba laikā uz objektiem (ar pamatojumu). Tikko kāds sestdienā vai naktī - uzreiz būs VID tematiskā pārbaude par darba laika uzskaiti un apmaksu (virsstundas/nakts darbs etc). Un uz stāvvietu pie mājas braukt arī nedrīkstēs, tikai uzņēmuma stāvvietā.

2. - tiek sacīts, ka GPS izdrukas patiesumu pārbaudīs, salīdzinot izdrukas km ar odometra km. Vai neesat pamanījuši, ka GPS norādītais a/m ātrums un km atšķiras no spidometra un odometra (par apmēram 3-10 % atkarībā no a/m - GPS ir mazāk!). Tātad uz katriem 1000 km veidosies vismaz 30 km "nesakritība", kas pēc VID uzskata nozīmēs to, ka auto tomēr ir lietots privāti.

Tāpēc jau viss tiek darīts, lai izdevīgāk ir maksāt VIDam, nevis pirkt GPS, avansēt valsti un maksāt par GPS uzturēšanu bez garantijas, ka tas atmaksāsies...

281472. viesis 4.februāris 2011 14:07
0 0 Atbildēt

nesaprotu kāda x dēļ kaut kas jāabonē?

GPS + programmiņa kas ieraksta atmiņā koordinātas kur un kad auto bijis, un viss.

PN - pašam nav ar šito jebatoriju jāņemas, uz zemnieku saimniecībām šitais pagaidām neattiecas

281479. viesis 4.februāris 2011 16:22
0 0 Atbildēt

Sarežģīta teikuma uzbūve, grāmatu neesmu lasījis, tāpēc tā arī nesapratu, kam ir un kam nav jāmaksā:

"Likums paredz, ka nodoklis, .. ir jāmaksā visiem uzņēmumiem, ja vien viņu īpašumā vai turējumā esošais auto ... netiek izmantots tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām"

281486. viesis 4.februāris 2011 23:16
0 0 Atbildēt

tā dienestnodokļa sāga ir tik gara, ka jau esmu aizmirsis pret ko tur īsti cīnījās? Pret to, ka cilvēki pērk devielu SIA bilancē un lux auto? Cik sapratu, tagad nepirks? Vai gribēja papildus budžetu uzlāpīt uz spējīgo rēķina?

Nesen pa TV man rādīja, kā viens parīzietis ģeks ar Reinžroveri uzkrājis fotoradaru un parkingu soda punktus līdz kautkādam pilnīgam MAX punktiem, atradis jurisfirmu un par 5000eur!!! pārformēja auto uz Latviju, uz SIA vārda. Raidījums visu hronoloģiski filmēja, kā auto uz treilera turp un atpakaļ ceļo, kā Rīgā kāds firmas kompanjons Sergejs uzvārds ar K sākas, pārformē uz jaunatvērtas SIA vārda. Offiss viņam pretī UReģistram. Finālā, auto saimnieks pilnlaimē, šķauda virsū fotoradariem un parkingkvītiņām. Un papildina LV kasi un Sergeja firmu ar $. Filmēts bija ziemā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 13

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 4

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti