Nodokļa paaugstinājums, augstās degvielas cenas, ko ietekmējusi arī naftas produktu biržas cena pasaulē, jau šobrīd ir samazinājis pārvietošanās paradumus.
„Latvija Statoil” veiktās aptaujas liecina, ka iedzīvotāji retāk pārvietojas ar savu auto, izvērtējot savas finansiālās iespējas un maciņa biezumu.
Provizoriski var secināt, ka gada laikā valstij šādu izmaiņu dēļ var neizdoties iekasēt pat vairākus desmitus miljonus latu, kas bija plānoti kā ieņēmumi akcīzes nodokļa veidā. Lai šāda samazinājuma nebūtu, steidzami jāievieš nozīmīgāki pasākumi nelegālā degvielas tirgus ierobežošanai un jāveicina legālais tirgus. Savukārt, ja tiek lemts par akcīzes nodokļa palielināšanu, tas jākompensē ar atvieglojumu ieviešanu autovadītājiem, uzskata „Latvija Statoil”.
„Latvija Statoil” aptaujas parāda, ka jau šobrīd autovadītāji ir sākuši retāk izmantot savu auto, kas visbiežāk tiek skaidrots ar augstajām degvielas cenām. Iedzīvotāji ļoti rūpīgi plāno savus izdevumus un meklē iespējas ietaupīt.
„Mūsuprāt, nodokļu palielināšana pati par sevi nav efektīvs valsts budžeta ieņēmumu palielināšanas veids. Tādēļ akcīzes nodokļa iespējamā celšana būtu jāaizvieto ar nozīmīgāku nelegālās degvielas ierobežošanas pasākumu ieviešanu,” uzskata SIA „Latvija Statoil” izpilddirektors Sandis Šteins.
„Savukārt, akcīzes nodokļa izlīdzināšana starp Baltijas valstīm ir jāvērtē kontekstā ar citiem maksājumiem, kas tiek iekasēti no autobraucējiem. Piemēram, šobrīd Latvijā ir augstākā PVN likme, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Tāpat būtu jāvērtē iespējas samazināt tehniskās apskates biežumu, kas, piemēram, jauniem auto Igaunijā ir reizi divos gados. Tāpat jāizvērtē iespējas atcelt vai samazināt ikgadējās transportlīdzekļu nodevas,” saka Sandis Šteins.
Kā norāda Sandis Šteins, pirms plānoto pasākumu apspriešanas un lēmumu pieņemšanas būtu ļoti svarīgi redzēt aprēķinus par to, kā palielinātais akcīzes nodoklis varētu ietekmēt inflācijas rādītājus, kā tas atspoguļosies cilvēku izdevumos un par cik var palielināties uzņēmēju izdevumi, jo degviela ir būtiska daudzu uzņēmumu izmaksu sastāvdaļa.
„Situācija ir vēl komplicētāka arī tādēļ, ka šobrīd pasaulē naftas produktu tirgus cenai ir tendence pieaugt. Papildus tam aprīlī visiem degvielas tirgotājiem jāsāk tirgot dīzeļdegviela ar obligāto bio piejaukumu, kas sadārdzina dīzeļdegvielu. Tāpat gaidāms lēmums par maksājumiem par obligāto valsts rezervju uzturēšanu, kas arī var kāpināt degvielas cenas,” norāda S. Šteins.
Ja pielīdzina akcīzi Lietuvai, tad vajag arī pielīzināt Lietuvai (un laikam arī Igaunijai) ceļa nodokli (kas tur nav kā šķira, jo kas cvairāk brauc, tas vairāk nomaksā ceļa nodokli pērkot degvielu), kā arī degvielai jāizlīdzina PVN visās baltijas valstīs...