"Swedbank" galvenais ekonomists Mārtiņš Kazāks Latvijas Radio pauda uzskatu, ka pašreiz ļoti uzmanīgi jāvēro Latvijas degvielas tirgotāji, norādot - tiklīdz cenas kāpj pasaulē, arī Latvijā tās ātri tiek palielinātas.
Savukārt, kad pasaulē cenas krītas, Latvijā degvielas cenas īpaši nemazinās.
M. Kazāka izteikumus komentē Kaspars Skrābāns, SIA „Latvija Statoil” Degvielas kategorijas vadītājs.
"Kazāka kunga apgalvojumi neatbilst patiesībai. Grafikā redzams, ka degvielas cenas mazumtirdzniecībā atbilst degvielas cenu izmaiņām biržā un dolāra kursa svārstībām.
Degviela Latvijā tiek ievesta pa tiešo no ražotājiem, kas cenu saviem produktiem nosaka saskaņā ar aktuālajām degvielas cenām biržās. Nafta un degviela biržās ir atsevišķas preces un to cenas ietekmē gan kopīgi, gan atšķirīgi faktori. Tāpēc naftas cenām ir tikai indikatīva nozīme un tās nevajadzētu jaukt ar degvielas cenām biržās, kam piesaistītas degvielas cenas mazumtirdzniecībā.
Katram pircējam degvielas ražotājs piemēro arī individuālos nosacījumus, tāpēc piegāžu cenas ir nedaudz atšķirīgas. Darījumi notiek dolāros. Tāpēc, piemēram, ir brīži, kad dolāra kursa kāpums izlīdzina degvielas cenu kritumu un mazumtirdzniecībā izmaiņas nav novērojamas.
Degviela uz termināliem Latvijā tiek piegādāta pēc noteikta grafika vairākas reizes mēnesī. Savukārt, no termināla, piemēram, uz "Statoil" degvielas uzpildes stacijām degviela tiek piegādāta katru dienu. Tādējādi degvielas līmenis rezervuāros krītas katru dienu, bet, ienākot jaunai piegādei no ražotāja, veidojas jauna vidējā aritmētiskā degvielas cena.
Precīzi augšminētie skaitļi ir pieejami tikai un vienīgi konkrētā tirgotāja atbildīgajiem speciālistiem, un banku analītiķiem un citiem ekspertiem, kas komentē degvielas tirgu, tās nav pieejamas. Tāpēc šie apgalvojumi nav balstīti precīzos aprēķinos, bet gan sajūtās. Sabiedrībai par to būtu jābūt informētai."
Tikai, draugs, aizmirsa pateikt, ka kriitoshais pieprasijums kaut kaa ir jaakompensee. :)