Autoīpašnieku tiesības strīdu gadījumā ar autoservisiem

13.jūnijs 2011 11:14

No informācijas, kas pieejama internetā, kā arī no portāla www.salaboauto.lv komentāriem par autoservisiem var teikt, ka autoservisa apmeklējumi nereti ir nepatīkami...

Tie liek aizdomāties par to, vai neesam apkrāpti vai arī sliktākajā gadījumā remonts veikts nekvalitatīvi, vai detaļa nemaz nav mainīta; tāpēc, izpētot patērētāju galvenās problēmas un iepazīstoties ar „Patērētāju tiesību aizsardzības likumu” (PTAL), apkopoju galvenās lietas, kuras vajadzētu zināt katram, lai šajā nozarē sāktos zināma kārtība.

2011. gadā pirmajos 5 mēnešos PTAC saņemtas 8 sūdzības par automašīnas remonta pakalpojumiem, 2010. gadā - 17 sūdzības, 2009. gadā – 8 sūdzības, 2008. gadā - 39 sūdzības. Patērētājiem visbiežāk rodas problēmas saistībā ar noteikto pakalpojuma maksu (nododot auto servisā tiek sniegta viena informācija, pie saņemšanas savukārt prasa augstāku maksu, jo veikti papildus darbi vai bija nepieciešamas papildus detaļas), ir situācijas, kad patērētāju nav apmierinājusi remonta kvalitāte, kā arī gadās strīdi par to, vai nomainītā detaļa ir jauna vai lietota, tāpat ir situācijas, kad, pēc patērētāja domām, remonta laikā automašīnai ir radīti papildus bojājumi, defekti.

Galvenais, kas jāzina ir tas, ka PTAL paredz to, ka patērētājam, tas ir, mums, ir tiesības divu gadu laikā izvirzīt prasības pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par neatbilstošu preci, kā arī neatbilstošu pakalpojumu. Pirmajos sešos mēnešos var prasīt atgriezt par neatbilstošo preci samaksāto naudu, preces maiņu pret ekvivalentu vai defektu novēršanu. Ja defekts atklājas pēc sešiem mēnešiem, pirmkārt, var prasīt preces defektu novēršanu vai maiņu pret ekvivalentu. Savukārt ar garantiju PTAL izpratnē tiek saprastas papildus saistības, ko uzņemas pārdevējs, ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs, un tā nevar ierobežot likumā noteikto divu gadu prasījuma pieteikuma termiņu. Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzējas dotais preces vai pakalpojuma garantijas laiks gan var būt dažāds, un, piemēram, atkarīgs no nobraukto kilometru daudzuma pēc lietošanas intensitātes (nobraukto kilometru skaits). Tāpēc, iegādājoties detaļu(as), tam jāpievērš uzmanība. Preces vai pakalpojuma kalpošanas laiks, bieži vien tiek saprasts kā garantija, bet no likuma tas neizriet. Praksē ražotājs var paredzēt garantijas saistības, izejot no šī kalpošanas laika. Kā arī prece var nolietoties ātrāk par diviem gadiem. Nolietojums nav uzskatāms par neatbilstību līguma noteikumiem, jeb ražošanas defektu!

Ļoti būtiski pirms darbu veikšanas iepazīties ar cenrādi un saskaņot veicamos darbus, kā arī pēc darbu veikšanas pieprasīt darījumu apliecinošu dokumentu un paveikto darbu tāmi, kur minētas attiecīgā defekta novēršanas izmaksas un vēlams arī detaļas numurs, kas jums strīdu gadījumā būs liels palīgs. Nevienam nav noslēpums, ka nereti servisi piedāvā samazināt maksu un šādu papīru neizsniegt, bet jāatceras, ka tādā gadījumā Jūs visticamāk visus riskus uzņemties pats uz sevi un paliekat bez garantijas, šeit labi iederētos teiciens „skopais maksā divreiz”.

Internetā ir satopami gadījumi, kad autoserviss apgalvo, ka nomainītā detaļa nav identificējama. Visām oriģinālajām detaļām ir sērijas numuri, bet daļai tā saucamo „neoriģinālo” detaļu to var nebūt. Jāatceras, ka jebkurā gadījumā jābūt norādītai kādai informācijai par preci uz tās marķējuma (pat ja tā nav oriģinālā ražotāja detaļa), jo likums neparedz, ka uz precēm ir jābūt īpašām atpazīstamības zīmēm vai sērijas numuriem. Šādu strīdu gadījumā ar izsniegtu darījumu apliecinošu dokumentu, kurā norādīti veiktie darbiem vajadzētu pietikt, lai patērētājs savu taisnību pierādītu, bet, ja nu serviss nepiekāpjas, šis jautājums risināms civiltiesiskajā kārtā.

Vēl internetā nereti ir lasāmi komentāri par to, ka patērētājs nav pārliecināts vai detaļa bija jāmaina un vai tā vispār ir nomainīta. Šajā gadījumā der vienkāršs paņēmiens – pieprasīt servisam atdot veco, nomainīto detaļu, tad būs pārliecība, ka tā ir mainīta un iespējams pēc vizuālas apskates vairums spēs noteikt tās tehnisko stāvokli.

Tāpat ir diezgan izplatīti gadījumi, kad, aizbraucot remontēt auto uz citu servisu, tiek konstatēts, ka iepriekšējais remonts veikts nekvalitatīvi vai auto pat ir bojāts, tādā gadījumā no jaunā servisā jāpieprasa darbu tāmi ar attiecīgā defekta novēršanas izmaksām un servisa atzinumu, ka tāds defekts ir bijis, noderīgi būtu izmantot arī foto. Pēc šādiem gadījumiem patērētājam jāvēršas pret autoservisu tiesā.

Informāciju sagatavoja www.salaboauto.lv Vislatvijas autoservisu katalogs. Īpašs paldies Patērētāju tiesības aizsardzības centra darbiniekiem.

Neskaidrību gadījumā par patērētāju tiesībām Jums vienmēr palīdzēs atsaucīgais „Patērētāju tiesību centra” darbinieku kolektīvs.

PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS CENTRS
Rīgā, K. Valdemāra iela 157, LV - 1013
e-pasts: ptac@ptac.gov.lv
Konsultāciju tālrunis (Starppilsētu tarifs!): 65452554
(no pirmdienas līdz ceturtdienai: 8.15 - 17.00; piektdienās: 8.15 - 15.45)

Šī raksta saturs ir informatīvs un neaizvieto speciālista viedokli.
 

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Autovadītājs netic savām acīm - Circle K iepilda par 8 l vairāk gāzes nekā pieļauj bākas tilpums (+ FOTO) 20

Autovadītājs uzpildot autogāzi Circle K Ogres DUS pamanījis, ka viņa mašīnas tvertnē pēc skaitītāja iepildīts ievērojami vairāk nekā spētu uzņemt pārbūvē iemontētā 32 litru tvertne. Lūk, viņa stāsts. Lasīt vairāk

 

Vecumnieku novadā kritiskā stāvoklī valsts autoceļi (+ VIDEO) 2

Sausā laikā putekļu vērpetes, mitrā – ūdens lāmas, bet pavasarī un rudenī kāds ceļa posms allaž neizbraucams. Tādi esot visi valsts autoceļi Vecumnieku novadā. Lasīt vairāk

 

Huawei Latvijā prezentē pirmo 5G viedtālruni Mate 20 X (5G) 3

Uzņēmums HUAWEI ceturtdien, 22. augustā, prezentēja savu pirmo 5G viedtālruni Latvijā - HUAWEI Mate 20 X (5G), demonstrējot tālrunī pieejamās inovācijas un darbības iespējas Tele2 5G tīklā. Vietdtelefonus Latvijā varēs iegādāties jau augusta beigās - mobilo sakaru operatora Tele2 tīkla veikalos. Lasīt vairāk

 

Latvijā trešais augstākais satiksmes negadījumu upuru rādītājs Eiropas Savienībā 35

Latvijā pērn bijis trešais augstākais ceļu satiksmes negadījumu upuru skaits Eiropas Savienībā (ES), rēķinot uz miljonu iedzīvotāju, liecina Eiropas transporta drošības padomes dati par 2018.gadu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti