Fiat prezentēs nākamās paaudzes dīzeļdzinēju 9

 
26.februāris 2003 0:02

Ženēvas autošovā Fiat iecerējis prezentēt otrās paaudzes Common Rail 1.3 Multijet 16v dzinēju. Tāpat kā pagājušā gada rudenī prezentētais un šobrīd jau ražošanā palaistais 1.9 Multijet, arī 1.3 Multijet 16v dzinējs jau piesaistījis speciālistu uzmanību ar savu revolucionāro tehnoloģiju.

Pirmkārt, tas paver iespējas ar dīzeļdzinēju aprīkot arī mazās klases automašīnas, līdz ar to būtiski kāpinot Fiat koncerna konkurētspēju. Otrkārt, tas ir pirmais dzinējs, kuru ir izstrādājis Fiat-GM Powertrain - nodaļa, kas tika izveidota kā Fiat Auto un General Motors kopuzņēmuma daļa ar mērķi nodrošināt vismaz 500,000 automašīnu gadā. Visbeidzot, šīs jaunās tehnoloģiskās iespējas dīzeļu dzinēju ražošanā, atkal izvirza Fiatu jaunāko tehnoloģiju līderos. Tāpat, kā tas notika 1988. gadā ar Croma 1.9 TDI ieviešanu - pirmo sērijveida automašīnu pasaulē, kura aprīkota ar tiešās iesmidzināšanas dīzeļa dzinēju. Desmit gadus vēlāk Fiats radīja 1.9 JTD - pirmo tiešās iesmidzināšanas dīzeļdzinēju arCommon Rail tehnoloģiju, ko tagad izmanto vairākums ražotāju. Pavisam nesenā pagātnē dīzeļu ražošanā jaunums bija dzinēji ar vienas sprauslas Common Rail tehnoloģijām. Neskatoties uz terminu 'viena sprausla', dzinējs izdara nevis vienu, bet divas dozētas degvielas iesmidzināšanas sadedzināšanas kamerā - nelielu pirmo iesmidzināšanu un lielāku galveno iesmidzināšanu. Tagad viss ir mainījies, jo Fiat-GM Powertrain inženieri ir izstrādājuši otrās paaudzes Common Rail dzinējus, kuri ir vairāku sprauslu, t.i. spējīgi veikt vairākas iesmidzināšanas (faktiski 3 līdz 5). Tehnoloģijas princips šo abu sistēmu pamatā ir viens un tas pats. Pat vienas sprauslas versijā pirmā iesmidzināšana paaugstina temperatūru un spiedienu cilindrā, lai uzlabotu sadegšanas procesu. Savukārt galvenā iesmidzināšana tagad var tikt dozēta vairākās mazākās iesmidzināšanās, cilindrā sadedzinātā dīzeļa daudzums nemainās, bet sadegšana notiek pilnīgāk un pakāpeniskāk. Tas nodrošina klusāku sadegšanu, samazinātu kaitīgo vielu izplūdi un lielāku vilktspēju. Multijet Common Rail dzinēji atšķiras no Unijet Common Rail dzinējiem ar diviem galvenajiem mezgliem: sprauslām un elektronisko vadības bloku. Bija nepieciešamas izstrādāt iesmidzināšanas sistēmu, kas var samazināt periodu starp vienu iesmidzināšanu un nākamo, lai palielinātu dozēto iesmidzināšanu skaitu. Tādejādi iesmidzināšanas laiks var tikt regulēts: no 1500 uz 150 mikrosekundēm. Tāpat samazināts ir arī iesmidzes daudzums: no 2 līdz mazāk par 1 kubikmilimetru. Tam bija nepieciešams gudrāks elektriskās vadības bloks - tāds, kas ir spējīgs modulēt un mainīt iesmidzināšanas algoritmu, lai pakāpeniski pielāgotos trīs galveno parametru izmaiņām: dzinēja apgriezieniem, nepieciešamajam griezes momentam un dzesēšanas šķidruma temperatūrai. Kamēr jaunais 1.3 Multijet 16v dzinējs darbojas, vadības bloks nepārtraukti regulē iesmidzināšanas kārtību, ilgumu un skaitu, kā arī iesūknētā dīzeļa daudzumu. Gadījumos, kad dzesēšanas šķidruma temperatūra ir zemāka par 60° un nav nepieciešams paaugstināts griezes moments, tiek veiktas divas mazas un viena garāka iesmidzināšana, kas cieši seko viena otrai. Tikko kā griezes moments palielinās, iesmidzināšanas skaits samazinās līdz divām: viena neliela un viena garāka. Augstu motora apgrieziena un liela griezes momenta nepieciešamības gadījumos tiek veikta tikai viena iesmidzināšana. Dzesēšanas šķidruma temperatūrai palielinoties virs 60°, dozācijas algoritms atkal mainās, lai samazinātu kaitīgo vielu izplūdi. 1.3 Multijet 16v ir 1251 cm3 4-cilindru rindu motors ar tikai 69.6 mm virzuļa diametru un 82 mm garu virzuļa gājienu. 4 vārsti uz cilindru pa tiešo tiek darbināti ar divām augšējā novietojuma sadales vārpstām. Maksimālā jauda ir 51 kW pie 4000 apgriezieniem minūtē (70 Zs) un griezes moments: 180 Nm pie tikai 1750 apgriezieniem minūtē. Degvielas padeves sistēma un degkameras sistēmas ir veidotas, lai darbotos pie ļoti augsta spiediena, kas padeves caurulē svārstās no 1400 bāriem degvielai līdz 160 bāriem gāzei cilindros. 1.3 Multijet 16v ir aprīkots arī ar elektroniski kontrolētu EGR izplūdes gāzes recirkulācijas sistēmu un izplūdes gāzes dzesētāju. Dzinēja bloka garums nepārsniedz 50 centimetrus un augstums 65 centimetrus, kas padara to par mazāko 4-cilindru Common Rail dīzeļa dzinēju tirgū. Kompakts, tehnoloģiski sarežģīts, ar izcilu vilktspēju un praktiski bez apkopes nepieciešamības mūža garumā. Ir pietiekami pateikt, ka 1.3 Multijet 16v dzinēja nobraukuma rezerve līdz remontam ir līdz 250,000 km parasto 150,000 km vietā. Šīs ilgās dzīves laikā dzinējam nav nepieciešams to mehānisko daļu remonts un apkope (pat ne motora siksnas nomaiņa pēc 80,000 km). Arī eļļas maiņas intervāli ir pagarināti – no 20 uz 30,000 km. Eļļa parasti ir ar zemu viskozitāti (t.i. veidota degvielas ekonomēšanai) un videi draudzīga: kad tā tiek mainīta, tiek nomainīts tikai papīra elements, ne viss filtrs. Videi draudzīgais 1.3 Multijet 16v jau šobrīd atbilst Euro 4 izplūdes normām, kas stāsies spēkā tikai 2006. gadā. Tas ir arī viens no retajiem dzinējiem pasaulē, kurš sasniedz šo rezultātu, nepielietojot sarežģītas izplūdes gāzu papildpārstrādes sistēmas. Cieto daļiņu izplūdes līmenis (saistīts ar putekļiem un smalkajiem putekļiem) ir pat zemāks nekā Euro 4 likumdošanā noteiktais. Lai novērtētu to, cik lielā mērā Fiat inženieri ir izpildījuši savu uzdevumu, mums ir nepieciešams iedomāties visas tehnoloģijas, kas apvienotas ultra jaunajā 1.9 Multijet dzinējā: augstspiediena Common Rail ierīce, daudzpakāpju iesmidzināšana, 16 vārstu sistēma, starpdzesētājs un īpaši efektīvas formas degkameras. Tas viss kopā ar plastika ieplūdes kolektora sistēmu ar virzienvadītājiem. Konstruktoru pēdējais uzdevums bija samazināt dzinēja svaru un izmēru, nezaudējot tehniskos un kvalitātes rādītājus. Rezultātā radās 1.3 Multijet 16v - dzinējs, kurš ar visiem tā aksesuāriem sver tikai 130 kg. Tas ir izmēros neliels, un tā sastāvdaļas ir izvietotas tā, lai tas aizņemtu pēc iespējas mazāk vietas. Tas nodrošina tās pašas priekšrocības kā lielāki dzinēji, jo tas nav vienkārši tikai mazāks, bet gan miniaturizēts, lai nodrošinātu, ka visas tehnoloģiskās izsmalcinātības tiek saglabātas. Visas tehnoloģijas, kas apvienotas mazajā 1.3 Multijet 16v nodrošina degvielas patēriņa samazināšanu. Salīdzinājumā ar pašreizējo 1.9 JTD dzinēju, degvielas patēriņš ir par 10% mazāks , kamēr kaitīgo vielu izplūde ir par 50% zemāka salīdzinājumā ar to pašu modeli. Tas viss tiek panākts ar: Zemāku trokšņu līmeni (iedomājieties degvielas sadegšanas troksni cilindros kā bungu rīboņu: trīs sitieni uz mazām bungām nav tik skaļi, kā viens sitiens uz lielām bungām). · Uzlabotu komfortu: mazāka kustīgā masa nozīmē mazāku vibrāciju. · Laidenu, patīkamu braukšanu, pateicoties ļoti pakāpeniskām griezes momenta maiņām (nodrošinātu ar nepārtrauktu degšanas procesu kontroli). · Dīzeļa motora elastība un ”atsaucība”, kas līdzinās benzīna dzinējam, pateicoties tā plašajam apgriezienu diapazonam (piemēram, degvielas padeves pārtraukšana pāri 4000 apgriezieniem minūtē ir nemanāma). “zaļās” īpašības, kas ļauj dzinējam uzlabot dīzeļa dzinēja priekšrocības attiecībā uz vidi – t.i. degvielas ekonomiju – samazinot tā galvenos trūkumus, t.i. cieto daļiņu izplūdi. Mazo dīzeļu tirgus Kādreiz visi uzskatīja, ka mašīnas ar dīzeli ir pārāk netīras, skaļas un vienkāršas, lai konkurētu ar saviem benzīna “brālēniem”. Dīzeļa dzinējus pirka tikai tie cilvēki, kuri nobrauca desmitiem tūkstošus kilometru gadā, kuri bija gatavi iegādāties mašīnu ar motora tilpumu lielāku kā 2000 cm3 un kurus apmierināja zemā vilktspēja. Vienīgā priekšrocība bija ietaupījumi benzīntankos. 1997. gadā pasaule tika iepazīstināta ar pirmo Common Rail tiešās iesmidzināšanas automašīnu: Alfa 156 1.9 JTD. Un neglītais pīlēns kļuva pa gulbi. Šī revolucionārā sistēma, kura tika izgudrota Fiat izpētes centrā un kuru ražoja Bosch, ļāva dīzeļa dzinējiem sasniegt vidējās jaudas paaugstinājumu par 12% un vidējo degvielas patēriņa samazināšanos par 15%. Nemaz nerunājot par zemāku trokšņu un izplūdes līmeni. Kauliņi bija mesti. Kopš tā brīža gandrīz visi ražotāji pieņēma jauno degvielas sistēmu, kurā degvielas iesmidzināšanas spiediens nav atkarīgs no dzinēja apgriezieniem un dzinēju vada elektroniska kontroles sistēma. Tā kā piedāvājums un pieprasījums palielinājās, dīzeļu tirdzniecība sāka ieņemt arvien lielāku kopējās pārdošanas apjomu, un to tirgus daļa divkāršojās piecu gadu laikā no 20 līdz apmēram 40%. Kopumā jaunie motori bija ļoti populāri. Tā rezultātā tika uzlabots arī priekšstats par dīzeļa dzinēju. Tagad patērētāji to uztver par tikpat klusu kā benzīna dzinēju, daudz elastīgāku un patīkamāku braukšanai ar zemiem apgriezieniem, neapšaubāmi videi draudzīgāku un spējīgu uz daudz efektīgāku vilktspēju attiecībā uz degvielas patēriņa rādītājiem. Šis viedoklis ir radies, pamatojoties uz dīzeļa pārliecinošo sniegumu visos segmentos, tai skaitā luksusa un sporta mašīnās. 1.3 Multijet 16v virza dīzeļa dzinēju vienu soli tuvāk tirgus iekarošanai, jo jaunais motors var tikt pielietots mazlitrāžas automašīnām un pat A segmenta pilsētas mašīnām. Motora mazā litrāža un svars, zemais atgāzu līmenis un augstie rādītāji starp vilktspēju un degvielas patēriņu nozīmē, ka dīzeļa dzinēja proporcijas joprojām palielinās pat viszemākajos segmentos. 1997. gadā šis skaitlis bija 5%, šodien tas ir 20%, un tuvākajos trīs gados tam ir jāpalielinās vēl līdz 30-40%. Šie rezultāti nozīmē, ka tirgus šāda veida dzinējiem drīzumā sasniegs 1,500,000 vienības. Mazie Fiat, kas aprīkoti ar moderno 1.3 Multijet 16v dzinēju, varētu aizņemt nozīmīgu tirgus daļu. Dīzeļa dzinēju vēsture liek domāt, ka tirgu vada produkti. Ja tā ir patiesība, tad Fiat atkal ir pārmaiņu priekšā un gatavi ieviest jaunus modeļus, lai atkal piedalītos revolūcijā, ko paši bija aizsākuši. Atgādināsim Fiat līdzšinējo gadu panākumus dīzeļu izstrādē un ieviešanā: 1988 - Croma TDI, 1997 - Alfa 156 JTD, 2002 - Alfa 156 / 147 1.9 JTD 16v 140 ZS, 2003 - 1.3 Multijet 16v. Esošās tendences autobūvē liecina, ka dīzeļa dzinēju tirgus ievērojami augs līdz 2006. gadam. Tas it sevišķi attieksies uz mazajiem dīzeļa dzinējiem. Šīs prognozes ir balstītas uz faktu, ka cilvēki uzskata dīzeļa dzinējus par aizvien pievilcīgākiem, pat, ja ar tiem ir aprīkotas mazās “pilsētas” mašīnas. Pircējus pievilina to laidenā gaita un augstais griezes moments pie maziem apgriezieniem. Tādu dzinēju atdzimšana, kuri ir mazāki par pašreiz pieejamajiem, pārvarēs pēdējo psiholoģisko motora tilpuma barjeru, un dīzeļa dzinēji pievilinās daudz vairāk patērētāju. Tiešās iesmidzināšanas dīzeļa dzinēji: Fiat stāsts Jaunā Multijet sistēma ir ļāvusi Fiat Group sasniegt nozīmīgu ierakstu dīzeļa dzinēju vēsturē. Tas viss bija iespējams, pateicoties tam, ka kompānija veidojusi tehnoloģiju šajā jomā kopš 1988. gada, kad parādījās Croma TDI - pirmā tiešās iesmidzināšanas dīzeļa sērijveida automašīna pasaulē. Croma dzinējs tam laikam bija izcils rezultāts un pirmais nozīmīgais solis uz automašīnu dīzeļa dzinējiem ar daudz efektīgāku degšanas procesu. Tehnoloģija, kuru pēc tam kopēja citi ražotāji, nodrošināja, dīzeļa automašīnas spēju panākt lielāku jaudu pie mazāka degvielas patēriņa. Palika viena problēma: pārmērīgi liels dzinēja troksnis pie zemiem apgriezieniem un paātrinājuma laikā. Tas bija Unijet stāsta sākums, t.i. tiekšanās pēc vēl uzlabotākas tiešās iesmidzināšanas sistēmas, kura ievērojami varētu samazināt pārmērīgi lielā sadedzināšanas trokšņa problēmu. Dažus gadus vēlāk šie pētījumi noveda Fiat inženierus pie paša Unijet un nozīmīgiem ieguvumiem efektivitātes un degvielas patēriņa izteiksmē. Tika nospriests, ka problēma atrisināma vienā vai divos veidos: mēs varējām samierināties ar pasīvu sistēmu un vienkārši izolēt dzinēju, lai novērstu to, ka skaņu viļņi sasniedz salonu vai arī varējām aktīvi strādāt pie tā, lai izskaustu problēmu pašā tās saknē, izstrādājot iesmidzināšanas sistēmu, kura patiesībā samazināja sadegšanas troksni. Fiat Group inženieri izvēlējās otro variantu un nekavējoties ķērās pie Common Rail principa, pirms tam izvērtējot un noraidot citas augsta spiediena iesmidzināšanas sistēmas. Pārējās sistēmas neļauj spiedienu vadīt neatkarīgi no motora apgriezieniem un tā slodzes, kā arī tām nebija pirms-iesmidzināšanas, kura ir svarīga Unijet sistēmas sastāvdaļa. Izpētes pamatā esošo teoriju izstrādāja Cīrihes universitātes pētnieki, bet tā nekad agrāk netika izmantota automašīnā. Šī vienkāršā, bet elegantā teorija balstās uz pieņēmumiem, ka, ja jūs turpināt iepildīt degvielu tvertnē, tad spiediens tās iekšienē celsies, un tvertne kļūs par hidraulisku akumulatoru (vai cauruļvadu), t.i. saspiestas degvielas rezerve, kas ir gatava izmantošanai. Trīs gadus vēlāk, 1990. gadā Magneti Marelli Fiat Izpētes centra un Elasis uz Common Rail principa izstrādātā Unijet sistēma iegāja pirmsražošanas posmā. Šis posms noslēdzās 1994. gadā, kad Fiat Auto uzsāka meklēt partnerus ar vadošām zināšanām dīzeļa dzinēju iesmidzināšanas sistēmās. Projekta pēdējais posms, t.i. izstrāde un industriālās ražošanas pabeigšana, galu galā tika uzticēta Robertam Bošam (Robert Bosch). 1997. gada oktobrī, 11 gadus pēc Croma TDI, tirgū parādījās jauna automašīna-rekordiste: Alfa 156 JTD. Jaunais modelis bija aprīkots ar revolucionāru turbo dīzeļa dzinēju, kuram bija jānodrošina agrāk nesasniedzami rezultāti. Automašīnas, kuras aprīkotas ar šo dzinēju, ir pārsteidzoši klusas, un tām piemīt benzīna motoru cienīga vilktspēja. Tie uzlabo līdzīgu priekškameru dzinēju jaudu par vidēji 12 % un samazina degvielas patēriņu par 15 %. Ar JTD dzinēju aprīkotā Alfa 156 uzreiz guva panākumus, un drīzumā arī citiem Fiat Auto grupas modeļiem parādījās līdzīgi motori, kā arī to pārņēma daudzi citi auto ražotāji.
 
Visi komentāri
 
66278. viesis 25.februāris 2003 20:07
0 0 Atbildēt

1st comment :)

66287. viesis 25.februāris 2003 21:45
0 0 Atbildēt

2000.gadaa, esot komandeejumaa Austriijaa, mees 7 cilveeki noiireejaam Fiat-ulysse, kuram bija 1,9 JTD dzineejs ar 109 zirgiem. Es biju pie stuures, nobraucaam 830 km pa baani un dazhaadaam shosejaam aatrumos no 70 liidz 140 km/h. Ar Fiat diizeli paliku apmierinaats - uzraaviens pietiekams, lai no pie-baanja staavvietas aatri sasniegtu vajadziigos 100 km/h, dzineejs kluss un arii ekonomisks - videejais pateerinsh muusu braucienaa bija 6,7 litri uz 100 km.

66327. viesis 26.februāris 2003 9:13
0 0 Atbildēt

Tengizs atgriezies!!!!

66329. viesis 26.februāris 2003 9:15
0 0 Atbildēt

Forši, drīz dīzeļi pārspēs benzīniekus..

66445. viesis 26.februāris 2003 13:38
0 0 Atbildēt

Tengizs? 140kmh? Opāāāāā!

66451. viesis 26.februāris 2003 14:16
0 0 Atbildēt

ah jaa, croma TDI nu gan nebija nekas izcils. Ja godiigi, tad tas dzineejs bija gan jaudiigaaks, bet zato skanja kaa traktoraa. Esmu braucis ar dazhiem koptiem diizeljgolfiem, kuri bija klusaaki par croma TDI

66494. viesis 26.februāris 2003 18:32
0 0 Atbildēt

Gasjs: Austrijaa pa baani gaishaa juunija dienaa tas Fiat minivens varen labi ripoja.

66679. viesis 27.februāris 2003 12:18
0 0 Atbildēt

Izlasiet šito un beidziet ............. :)

www.peugeot-avenue.com/innovation/en/envi_hdi_tec.htm

more than 457 million Euros invested (including 304 million Euros for industrial plant)!!!!!!!!!!!

112999. viesis 29.janvāris 2004 22:28
0 0 Atbildēt

diizelji jau ir paarspeejushi benziinniekus

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti