Lats ir pārkāpts, lai dzīvo lats!

 
13.februāris 2012 9:55

Diena, kurā neatkarīgās Latvijas vēsturē degvielas cena pirmo reizi pārsniedz latu, autovadītāju kalendāros varētu tikt iezīmēta ar sarkanu.

No vienas puses tā tik tiešām ir psiholoģiska robeža, kuru uzreiz pamanām, aplūkojot cenas, pie degvielas uzpildes stacijām, par kuru daudz diskutējam un ar sarauktu pieri noraugāmies degvielas mazumtirgotāju virzienā. No otras puses lats ir tikai viens posms kopējā degvielas cenas pieauguma skalā.

Sekojot dažādu ekspertu, amatpersonu un degvielas biznesā iesaistīto uzņēmēju skaidrojumiem par degvielas augsto cenu iemesliem, dažkārt rodas iespaids, ka mērķis nav noskaidrot patiesos cēloņus, bet gan novērst autovadītāju dusmas, kādā sev nekaitīgā virzienā. Degvielas mazumtirgotāji skaidro, ka Latvijā pirktspēja neietekmē degvielas cenas. Vairāk nekā 90% no degvielas litra cenas Latvijā veidojot degvielas iepirkuma cena biržā un valstī noteiktie nodokļi. Ne vienu, ne otru degvielas mazumtirgotāji ietekmēt nevar. Visi degvielu iepērk brīvā tirgū par pasaules cenām. Protams, pašmāju nodokļiem ir ietekme uz galējo cenu, tomēr tie nepieaug tik strauji un krasi, kā degvielas cenas, tātad iemesls pamatā ir ārpus Latvijas. Ja tā tad jāsecina, ka degvielas tirgū Latvijā iespējamais pieprasījuma samazinājums degvielas cenu būtiski ietekmēt nevar. Tajā pat laikā tomēr jāaicina Konkurences padome neizsvītrot no savu uzdevumu kalendāra degvielas mazumtirgotāju uzraudzību Latvijā.

Irānas slepeni „lipinātie” kodolieroči, savukārt, ir būtisks ārējais faktors, kas ietekmē degvielas cenu pasaulē, tajā skaitā Latvijā. 24. janvārī Latvijas ārlietu ministrs gan publiski paziņoja, ka naftas embargo pret Irānu, kas samazina naftas apjomu pasaules tirgos, būtiski neietekmēs degvielas cenu Latvijā, jo to pamatā nosakot nodokļi un nodevas. Pretējās domās ir vairāki eksperti, piemēram, pēc „Rietumu Bankas” eksperta Igora Zujeva aplēsēm, strauju degvielas cenu lēcienu pasaulē, tostarp Latvijā, varētu izraisīt tieši ES lēmums par embargo izsludināšanu naftas ieviešanai no Irānas. Pēc “Latvija Statoil” izpilddirektores Ilzes Siliņas domām degvielas cenu var ietekmēt arī nestabilitāte eirozonā.

Ko pieaugums nozīmē katram no mums? Ja arī varam ierobežot degvielas patēriņu un mazāk braukāt, tad diez vai izdosies ievērojami samazināt, piemēram, ikdienas pārtikas preču patēriņu, kuru cenā sava vieta ir degvielai, tātad no lielākiem izdevumiem neizbēgt.

Sekojot prognozei par degvielas cenas turpmāku pieaugumu, izvēloties automašīnu, tās degvielas patēriņš kļūs arvien nozīmīgāks. Ja jau šobrīd dīzeļdegviela tirgū sastāda 60% no kopējā piedāvājuma, bet benzīns tikai 40%, tātad pieprasījums pēc dīzeļdegvielas pieaug, iespējams, ka turpmāk straujāk augtu tieši dīzeļdegvielas cena. Prognozējam, ka aktuālāki kļūs ar gāzi darbināmi auto, kurus jau šobrīd piedāvā vairāki autoražotāji. Degvielas cenu pieaugums sekmētu arī elektromibiļu izplatību, tomēr tam nepieciešams lielāks valsts atbalsts, līdzīgi kā vairākās Rietumeiropas valstīs. Degviela ir neelastīgā prece un cenas pieaugums neradīs strauju pieprasījuma samazinājumu, tādēļ degvielas tirgotāju ieņēmumi diez vai kritīsies. Savukārt autovadītājiem domājot par nākotni būtu jālūkojas ekonomisko spēkratu virzienā.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti