Aptauja: Degvielas cenām pasaulē pieaugot, negribīgi, tomēr pakāpeniski mainās arī autobraucēju paradumi.
Salīdzinot ar pagājušo gadu, katrs trešais autobraucējs (35%) savus auto lietošanas paradumus nav mainījis, trešdaļa brauc nedaudz retāk nekā pērn (29%), savukārt katrs ceturtais autobraucējs atzīst, ka ievērojami samazinājis auto izmantošanu ikdienā (26%), noskaidrots Latvija Statoil un Snapshots veiktajā pētījumā. Tikai 13% aptaujāto atzīst, ka samazināt izdevumus par degvielu var paši autobraucēji, mainot degvielas patēriņa paradumus, bet lielākā daļa respondentu (67%) norāda, ka degvielas izdevumus mājsaimniecībām var samazināt valsts, mazinot nodokļus par degvielu.
Autobraukšanas paradumus īpaši nesteidzīgi maina „lielo” motoru īpašnieki
Lai arī lielākā daļa aptaujāto (75%) apsver iespēju izvēlēties ekonomiskāku automašīnu, to pēdējā gada laikā paveikuši 12% no aptaujātajiem. Interesanti, ka autobraucēji, kuru automašīnām ir vislielākais degvielas patēriņš, vislēnāk arī maina savus autobraukšanas paradumus. Puse no autobraucējiem, kuru automašīnas motora tilpums ir 2,9 litri un vairāk, atzīst, ka savus autobraukšanas paradumus nav mainījuši, turklāt ceturtā daļa no tiem norāda, ka noteikti nevēlētos iegādāties ekonomiskāku auto.
Lai samazinātu izdevumus par degvielu, autobraucēji izvēlas arī citus veidus kā ietaupīt: katrs otrais atzīst, ka retāk brauc ar auto un rūpīgāk apsver nepieciešamību to izmantot (53%), gandrīz puse ievēro ekonomiskas braukšanas principus un rūpīgāk plāno maršrutu (40%), katrs piektais biežāk izmanto sabiedrisko transportu vai iet ar kājām (21%) vai kooperējas ar citiem autobraucējiem (10%). Diemžēl palielinās to autobraucēju skaits, kas izvēlas arī nelikumīgas metodes degvielas izdevumu ietaupīšanai, piemēram, biežāk pērk nelegālo degvielu (13%).
Pat samazinot visas mazumtirgotāja izmaksas, degvielas cena būtu vien pāris santīmu zemāka
Lielākā daļa (91%) aptaujāto norāda, ka, viņuprāt, degvielas cenas Latvijā nav adekvātas. Lielākā daļa no tiem (70%) uzskata, ka degvielas cenas var ietekmēt valsts, samazinot nodokļus, bet puse no respondentiem norāda, ka degvielas cenu var samazināt arī mazumtirgotāji, samazinot savas izmaksas.
„Mēs izprotam iedzīvotāju noskaņojumu, jo cilvēku pirktspēja pēdējo gadu laikā faktiski nav uzlabojusies. Taču pat tad, ja degvielas tirgotāji vienas dienas laikā samazinātu pilnīgi visas izmaksas, tas cenu varētu samazināt vien par dažiem procentiem. Turklāt šāds samazinājums nebūtu pat jūtams, ja pēkšņi strauji palielinātos degvielas cenas pasaulē un attiecīgi arī degvielas iepirkuma izmaksas,” norāda Kaspars Skrābāns, „Latvija Statoil” degvielas kategorijas vadītājs. „Ir ļoti būtiski izprast degvielas cenu veidošanās struktūru. Šobrīd 45% no tās veido degvielas iepirkuma cena biržā, ko mazumtirgotājs ietekmēt nevar, 49% ir valsts piemērotie nodokļi un tikai 6% ir degvielas tirgotāja ienākumi,” uzsver K.Skrābāns.
Uzziņai
Snapshots aptauja tika veikta 2012. gada martā un tajā piedalījās 965 respondenti.
SIA „Latvija Statoil” pilnībā pieder Norvēģijas uzņēmumam „Statoil Fuel&Retail”. Šobrīd SIA „Latvija Statoil” ir 58 pilna servisa degvielas uzpildes stacijas, 12 franšīzes, kā arī 6 automātiskās degvielas uzpildes stacijas.
ieradums neapmeklēt Statoilu :)