Avārija – murgs, no kura nevar atmosties 7

 
14.jūnijs 2012 16:02

Statistika par 2012.gadā piecos mēnešos notikušajām avārijām liecina: šobrīd Latvijā ir 178 cilvēki, kuriem pēc negadījuma ir fiziskas un garīgas problēmas; desmit bojā gājušus cilvēkus apraud tuvinieki un draugi; gandrīz pustūkstotis negadījumu nesuši sev līdzi materiālus zaudējumus un cilvēciskus pārdzīvojumus.

Tādas ir sekas uzskatam, kas no jauna pārņem Latviju – „mazliet jau var.” Vai alkohola glāze ir dzīvības vērta? Vai vienas glāzes dēļ ir vērts savu dzīvi pārvērst par murgu, no kura nevar atmosties, jo visu atlikušo dzīvi pavadīs doma – manis dēļ bojā aizgāja cilvēks?

Par šiem jautājumiem liek aizdomāties kampaņa „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze”, kuru 14.jūnijā, uzsākusi Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Valsts policiju. 

Kampaņas materiāli imitē reālas, baisas avārijas sekas, kam pie vainas ir sēšanās pie stūres alkohola reibumā. Kampaņa liek aizdomāties par dzērājšoferu turpmāko dzīvi pēc avārijas. Nereti iereibušais vadītājs ir vismazāk cietušais paša izraisītā avārijā, kamēr citi pasažieri gājuši bojā. Visu atlikušo dzīvi šim cilvēkam jādzīvo ar domu, ka viņš ir traģēdijas vaininieks un „izvadījis” sev tuvus cilvēkus.

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss kampaņas atklāšanā uzsvēra ikgadējo pretalkohola kampaņu pozitīvos rezultātus. Piemēram, pagājušajā gadā Jāņu brīvdienās nebija neviena avārijās bojāgājušā un A.Matīss pauda cerību, arī šī gada svētki būs tādi paši.

CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš kampaņas skarbi emocionālo uzrunas formu pamato ar šī gada laikā strauji pieaugušo avāriju skaitu, ko izraidījuši dzērājšoferi. „Gads sākās ar traģisko avāriju Krāslavas apkārtnē, kad alkohola dēļ dzīvību zaudēja septiņi jaunieši. Līdz šai dienai bojā gājuši jau desmit dzērājšoferi. Tas ir ļoti daudz, ja salīdzina ar pērno gadu, kad piecos mēnešos bojā gāja septiņi cilvēki. Šogad 2,2 reizes pieaudzis to ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros vismaz viens vadītājs ir bijis alkohola reibumā. Tieši tādēļ ir pienācis laiks ar radikālām metodēm vērsties pie sabiedrības, lai izskaustu pēc vairāku gadu pārtraukuma atkal augošo tendenci – dzert un braukt.

Avārijas, kuras izraisa dzērājšoferi parasti tiek veiktas ar auto vrakiem, kuriem īstā vieta ir šrotos, nevis uz ceļa. Tādēļ, mūsuprāt, situāciju var uzlabot auto konfiskācija un regulāri reidi reģionos, kur notiek vistraģiskākās avārijas. Psihoterapeiti saka, ka cilvēkam vajag kādu, kas ir augstāks par viņu – pārrauga un kontrolē viņa darbību. Ceļu satiksmē tie ir sodi, kas Latvijā, salīdzinot ar citām valstīm, alkohola ziņā ir vieni no bargākajiem.”

Valsts policija norāda, ka sabiedrības attieksme pret transportlīdzekļu vadīšanu reibumā sakņojas arī ģimenē. Diemžēl likuma sargi nereti aiztur iereibušus autovadītājus, kuru mašīnās ir ģimenes locekļi, kas, acīmredzot, nav iebilduši pret neprātīgu rīcību – vadīt auto reibumā.

Valsts policijas Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre stāsta, ka policijas darbinieki, ierodoties notikuma vietā, nereti ir patiesi šokēti par to, kādas traģēdijas un negadījumi ir notikuši un ka tie vispār ir notikuši: „Autoavārijās cieš veselas ģimenes, radinieku grupas, tas nozīmē, ka tēvi un mātes ir riskējuši, iereibuši vedot savus bērnus, tāpat nereti arī tuvi draugi nav bijuši viens otram labi padomdevēji. Tas patiesi satrauc. Kurš gan cits, ja ne paši tuvākie, var palīdzēt viens otram, atturot no automašīnas vadīšanas reibumā?”

Valsts policija tāpat kā ikdienā, arī svētku periodā dosies reidos visā Latvijā, pastiprināti kontrolēs autovadītājus, uzsvaru liekot uz alkohola un ātruma kontroli. Vienlaikus policija aicina ikvienu būt atbildīgam un tālredzīgam, neriskēt ar savu vai tuvinieku veselību un dzīvību, jo avārija patiešām ir murgs, no kura atmosties nevar nekad.

Viedokli pret transportlīdzekļu vadīšanu reibumā pauž arī kampaņas atbalstītāji. „Statoil Fuel & Retail Latvia” izpilddirektore Ilze Siliņa: „Neviens gadījums, kad cilvēks brauc dzērumā pie stūres, nav attaisnojams. Un nav attaisnojama rīcība, kad mēs – līdzbraucēji, šādu situāciju pieļaujam. „Statoil” Latvijā drošas braukšanas kultūrai pievērš lielu vērību, tādēļ atbalsts šādai aktivitātei ir ne tikai vēlme paveikt sociāli atbildīgu lietu, bet uztveram to arī kā mūsu pienākumu.

„ERGO Latvija” Transportlīdzekļu, OCTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis: „Liela daļa sabiedrības apdrošināšanu uztver galvenokārt kā iespēju saņemt atlīdzību par bojājumiem automašīnai, tomēr nevajadzētu aizmirst, ka OCTA paredz atlīdzību arī cietušajām personām. Ja avārijas izraisītājs būs vadījis transporta līdzekli alkohola reibumā, apdrošinātājs pēc atlīdzības izmaksas gan par „dzelžiem”, gan par cietušajām personām, izmaksātās atlīdzības regresa kārtībā piedzīs no vainīgās personas. „ERGO” praksē līdz šim lielākā OCTA gadījumā personai izmaksāta atlīdzība ir vairāk nekā 40 000 eiro. Nopietnu un smagu traumu gadījumos atlīdzības tiek maksātas daudzu gadu garumā, maksimālajam limitam sasniedzot piecus miljonus eiro par negadījumu. Vai reibušie autovadītāji rēķinās ar šādām izmaksām?“

Alus darītavas „Aldaris” valdes priekšsēdētājs Tomass Kure Jakobsens: „Protams, ka Līgo un Jāņu svinības nav iedomājas bez daudzām senām tradīcijām, tai skaitā alus baudīšanas. Taču savs laiks svētkiem, savs atpūtai. Mēs aicinām visus autovadītājus būt prātīgiem un apzinīgiem, un svinību laikā atturēties no alkoholisko dzērienu lietošanas, tā vietā izvēloties bezalkoholiskos, atspirdzinošos dzērienus. Kampaņas laikā plānojam Valsts policiju nodrošināt ar 10 000 litru minerālūdens, ko policija reidu laikā dalīs autovadītājiem, kas būs apzinīgi un nebūs lietojuši alkoholiskos dzērienus. Tāpat pirmssvētku un svētku laikā visās lielākajās Jāņu svinību vietās Latvijā un vairākos Rīgas bāros un krogos tiks dalīti īpaši alus paliktnīši, informējot par nopietnajām sekām, kas var iestāties, vadot automašīnu alkohola reibumā.”

Kampaņas „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze” laikā, līdz jūnija beigām, reklāmas tiks izvietotas televīzijā, radio un vidē, kā arī īpaša uzmanība tiks pievērsta informēšanai internetā un sociālajos tīklos. Savukārt pie tirdzniecības centriem „Alfa” un „Mols”, kā arī laukumā Brīvības bulvāra un Tērbatas ielas stūrī ir izvietoti avarējušu mašīnu vraki; garāmgājēji, piezvanot uz instalācijas stendā redzamo bezmaksas tālruni, varēs noklausīties uz patiesiem notikumiem balstītu stāstu par katru notikušo avāriju.

 
Visi komentāri
 
286346. viesis 15.jūnijs 2012 12:04
0 0 Atbildēt

Godīgi sakot, zināma profilaktiska nozīme savulaik bija lielākām CP aktivitātēm uz autoceļiem. šobrīd CP uz ceļeim pamanāmi jau daudz retāk, autovadītāji uz tā rēķina kļuvuši nekaunīgāki un pārdrošāki. īpaši jau lauku rajonos, tur visādi brīnumi notiek - laucinieki starp saviem miestiem dragā ar veciem norakstītiem auto, taisa avārijas. Bet kontroles vairs nekādas. Kaut kādas akcijas notiek tikai jāņos un ziemasvētkos, tas arī viss. Kādreiz laukos itin aktīvi satiksmes kontrolē darbojās iecirkņa inspektori, šobrīd to aktivitātes vairs vispār nav manāmas. Tāpēc, ne velti pēdējā gada laikā CSN statistika ir krietni pasliktinājusies, diez vai FR darbība to īpāsi spēs uzlabot. Krīze arī it kā beigusies, cilvēkiem nauda pietiek, braucēju paliek arvien vairāk. Kaut kā kontroli tomēr būs jāuzlabo. Vaŗbūt, CP darboņiem, retajos brīžos, kad viņiiziet reidos, vairāk uzmanības pievērst autovadītājiem, nevis plātīties medijos ar desmitiem notvertu šmigainu velosipedistu. Arī ziemas sezonā....

286347. viesis 15.jūnijs 2012 14:31
0 0 Atbildēt

Nu, IV, izskatās, ka esi ļoti rūpīgi apsekojis lauku rajonus :) Bet nu tas ir skaidrs, ka FR ar šādiem gadījumiem nav nekāda sakara. Tieši otrādi, jo vairāk uz ielas robotu, mazāk dzivu policistu, jo lielāka iespēja braukāt šmigā.

286349. viesis 15.jūnijs 2012 16:53
0 0 Atbildēt

Fuflo tas viss ir. Notiek tā, kā ir ierakstīts liktenī. Kam lemts mirt avārijā, tas tajā arī nomirs. Un vienalga vai 200 km/h vai 25 km/h, vai dzēris vai skaidrā, ir tur FR vai nav.

No nāves vēl neviens nav aizbēdzis...

286353. viesis 17.jūnijs 2012 20:14
0 0 Atbildēt

Nu kāds sakars šrotiem ar šmigu un stulbumu,atkal lobējam līzingus utt.bieži krietni jaunie auto ir krietni s...ki kā vecie.Bet tas ,ka mentus neman ,tas tiesa.Pat laukos es šos redzēju gadus četrus atpakaļ.Bet vispār ja valstij ir prioritāte naudas ātra iekasēšana,ko var gribēt.Par poličiem ir jaizdod nauda,bet par radariem ienāk,acīmredzami kas ir prioritāte.Reklāmas ir tikai tāda braukšana augunmā,varētu sākt krāt tos stulbuma paraugus.Vienīgais ko veicina ,ir tautas folkloru(pārveidojot ,vai papildinot tos teicienus).Labāk klusēt un darīt,nevis skaļi pirst un nedarīt.

286354. viesis 18.jūnijs 2012 2:07
0 0 Atbildēt

Nu nezinu par to cepistu neesamību. Latvijas platajā galā varbūt. Labi, es pats neesmu manījis, bet čaļi, kuri mauc bez tiesībām un tāpēc ir daudz spēcīgāk lietas kursā gan stāsta ko citu - gan par regulāri manāmu cepistu subāru nīcas kingā, gan par cepistu subāra gaitām rucavā. Rucavā vēl bonusā nāk robiņi, kuri ir vēl aktīvāki nekā cepisti.

286360. viesis 18.jūnijs 2012 21:52
0 0 Atbildēt

Rucava un Nīca ir var teikt leišu pierobeža,bet tos maitas vajag drāzt,ibo samie draž mūsējos,ari fenderi leiši taisa Latvijas pusē,tapēc vairāk ir jauzmana.Bet savādāk mentus sevišķi nemana.

286399. viesis 26.jūnijs 2012 11:18
0 0 Atbildēt

Pērtiķis ar automātu vai granātu arī ir bīstams.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti