Bezatbildības sērga uz Latvijas ceļiem 12

23.jūnijs 2012 11:32

Jau ilgāku laiku Latvijas autovadītāji tiek iepriecināti ar pozitīvām vēstīm par labajiem satiksmes negadījumu statistikas rādītājiem salīdzinot ar vidējo ES līmeni. Nesen atkal varējām lasīt, ka Latvijā aizvadītajā gadā bijis straujākais satiksmes negadījumos bojāgājušo skaita samazinājums.

Tajā pat laikā nesenie notikumi mūsu valstī it kā neliecina, ka uz Latvijas ceļiem viss būtu kārtībā un mūsu pozitīvā statistikas dinamika ir nesatricināma. Vērtējot pēdējā laika traģiskos negadījumus, jāsaka, ka katram no tiem ir sava individuālā īpatnība, tomēr tos vieno kāda kopēja iezīme, kuru sauc par bezatbildību. Kā citādi raksturot autovadītājus, kuri šķērso dzelzceļa pārbrauktuvi pie sarkanās luksafora gaismas, kā nosaukt mātes attieksmi Neretas novadā, kura ļauj „pabraukāties” ar auto savam divpadsmit gadus vecajam dēlēnam, ar vēl daudz jaunākajiem pasažieriem?

Šī traģēdija iezīmē vēl citu Latvijā izplatītu problemātiku, jo lauku novadu sētās bieži stāv auto, kas jau sen noņemti no uzskaites, kuriem nav numuri un, protams, arī apdrošināšanas, bet kaut kā palabojot tie uz priekšu spēj pakustēt, un tādi „aparāti” bieži vien tiek izmantoti vietēja mēroga pārbraucienos „uz bodi” un tamlīdzīgi. Šādi auto aizturēšanas brīdī būtu uz vietas konfiscējami, jo būtībā ir slepkavības ieroči. Arī Neretas novada gadījumā bērni brauca ar norakstītu auto, pie kam svešiem numuriem.

Nesen publiskajā telpā varējām vērot video, kur kāds autovadītājs ļauj braukt pie stūres savai mazgadīgajai meitai ar 80 km/h ātrumu, sakot, ka jāmainās, ja redzama policija. Būsim atklāti pret sevi un pajautāsim, vai esam pietiekami atbildīgi savu bērnu priekšā, vai vienmēr piesprādzējam bērnus īpašajos aizmugures sēdeklīšos, vai esam pietiekami stingri, lai spētu pateikt „nē” savam sešus gadus vecajam dēlēnam, kurš ļoti grib sēdēt priekšā, vai nekad nesēžam ar bērnu klēpī priekšējā sēdeklī? Katrs no šādiem gadījumiem ir apdraudējums bērna dzīvībai.

Šā gada notikumi liecina, ka galvu atkal lepni pacēluši „ dzērājšoferi” it īpaši lauku novados, piemēram, Latgalē. Tas liecina, ne tikai par elementāru atbildības trūkumu, bet arī klaju vienaldzību, kuru izraisījusi nesodāmības sajūta. Daudzi no šiem „dzērājšoferiem” skurbulī braukuši ne reizi vien, un bailes no soda ir izgaisušas. Arī fakts, ka fotoradari pamatā ir sastopami tikai 100 km rādiusā ap Rīgu, atbildības sajūtu laukos neveicina.

Līgo svētku priekšvakarā aktuāls kļūst jautājums ne tikai par nelabojamajiem dzērājšoferiem, kurus no Latvijas ceļiem būtu jāizolē, bet par tā saucamajiem „otrās dienas braucējiem”, kad autovadītājs pēc nolīgotas, bet tomēr pagulētas nakts, it kā jūtas pieņemami un sēžas pie stūres, lai gan to vēl nedrīkst darīt. Pie kam ja arī promiles jau nokritušas zem aizlieguma līmeņa, „paģiru sindroms” var radīt ne mazākas problēmas, reakcija samazināta, nāk miegs un slikta kopējā pašsajūta, kas var novest pie ceļu satiksmes negadījuma.

Autoklubs LAMB aicina visus autovadītājus jautri nolīgot, būt atbildīgiem un nesabojāt svētkus sev un saviem tuviniekiem.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 

 
Visi komentāri
 
286377. viesis 23.jūnijs 2012 17:13
0 0 Atbildēt

Tā mazā meitiņa, ja kas, sēdēja klēpī. Savu dēlu šādi st;urēt mācīju jau no 5 gadiem.

286378. viesis 24.jūnijs 2012 18:44
0 0 Atbildēt

Mans Tēvs mani tā mācīja, no sākuma, kamēr pedāļus nekacēju, sēdināja klēpī, tad, laukos, kamēr pēctalkas atvadu runas bija, mēs ar braču pa pļavu izpildījāmies....

Pieļauju, ka Neretas gadījumā, māte, vienkāršs lauku cilvēks, teica kā bija, cic būtu sviestu dzinis, tjipa no povozkas nokrita un tml...

286379. viesis 24.jūnijs 2012 19:20
0 0 Atbildēt

Yeti-no kādas povozkas, ja notikuma vietā ieradās viss komplekts-glābēji, CP un ĀMP ?

Tas gan,ka māte godīgi atzina,ka braukt atļāvusi un atslēgas iedevusi.

286381. viesis 25.jūnijs 2012 11:56
0 0 Atbildēt

Ar to jau bija arī jāsāk - ar ĢIMENI un attieksmi, nevis gānīt sliktos ceļus, CP, ceļazīmes, fotoradarus u.t.t. Visa pamatā ir ģimene - ja ģimenē izaug *******s, tad tur nekas nespēj vairs palīdzēt.

286388. viesis 25.jūnijs 2012 14:52
0 0 Atbildēt

Bet tādas ģimenes, kas audzina bezatbildību, jau ir nepieciešamas. Citādi nebūs, kas nākotnē strādā policijā un citās valsts struktūtrās.

286389. viesis 25.jūnijs 2012 15:06
0 0 Atbildēt

Nevajag jaukt ieaudzināto bezadbildību, ar slikti apmaksātu lielu atbildību!

286393. viesis 25.jūnijs 2012 16:40
0 0 Atbildēt

Šitajā bedrē neviens nekad nav nesis atbildību un tuvākajās desmitgadēs noteikti arī nenesīs. Tāpēc nav ko iespringt, jāgrābj ko var un jātin prom...

286394. viesis 25.jūnijs 2012 17:57
0 0 Atbildēt

393. viesi, tin tik prom, mēsl.

286396. viesis 25.jūnijs 2012 22:56
0 0 Atbildēt

A kur tu tīsies? Rietumos tāpat visādi huligāni un jocīgi domājoši subjekti netrūkst.

286405. viesis 26.jūnijs 2012 19:55
0 0 Atbildēt

Jāņu statistika(ieskaitot brīvdienas pēc Jāņiem):

2012 - 284 (~28 000 pārbaudīto), jeb 1% dzērušo no pārbaudītajiem vadītājiem

2011 - 396 (~40 000 pārbaudīto), jeb 1%

2010 - 343 (35 733 pārbaudīti), jeb 0,9%

2009 - 414 (65 187 pārbaudīti), jeb 0,6%

2008 - 329 (32 415 pārbaudīti), jeb 1%

2007 - 182 (33 827 pārbaudīti), jeb 0,5%

2006 - 240 (30 316 pārbaudīti), jeb 0,8%

2005 - 713 (41 776 pārbaudīti), jeb 1,7%

Arests tika ieviests 2005.gadā un efekts kā redzams īslaicīgs. Nekas būtiski pēdējos gados nav mainījies.

286408. viesis 27.jūnijs 2012 9:03
0 0 Atbildēt

Nu bet nemainīsies jau arī. Cik katru gadu nāk klāt jauno autovadītāju? Cik no viņiem ir pieķerti reibumā? Tur jau tā statistika arī izlīdzinās...

deksteram arī bija noņemtas pravas par dzeršanu, bet atdeva atpakaļ, ja neatdotu, būtu par vienu idiņu uz ceļa mazāk.

p.s. starp citu, idiņš ar ampulu uz ceļa ir daudz bīstanāks par šmigotāju, jo dēļ tā, ka nevar dzert, kļūst daudz agresīvāks, nekontrolējamāks, ar tieksmi mācīt citus...

286409. viesis 27.jūnijs 2012 14:31
0 0 Atbildēt

Nav jau pamata mainīties, jo ceļu satiksmes dalībnieki ir sabiedrības spogulis. Vadītāju starpā praktiski ir visi sabiedrības slāņi - sievietes, vīrieši, blondīnes, kriminālie elementi, dzērāji utt. Cīnīties ar sekām var bezgalīgi un kā redzams bez rezultāta, kamēr nesāk ķerties pie cēloņiem.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Eksplozija uzpildes stacijā (+ VIDEO)

Video novērošanas ierīces fiksējušas momentu, kad Krievijas pilsētā Čeļabinskā eksplodē degvielas vedēja piekabe. Vēlāk uguns pārmetas arī uz automašīnu, kas pildās blakus. Negadījumā cietis viens cilvēks. Lasīt vairāk

 

Pārbiedējot pasažierus, Parīzē automatizēts metro vilciens neapstājas trīs stacijās 6

Parīzē automatizēts metro vilciens bez vadītāja otrdienas vakarā patraucies garām trim pieturām pilsētas centrā, manāmi satraucot pasažierus. Lasīt vairāk

 

Briest jauns rekords - Tesla Model S acīmredzot 20 sekundes ātrāks par Porsche Taycan (+ VIDEO) 1

Tesla Model S gatavojas atņemt Porsche Taycan nesen uzstādīto Nirburgringas apļa rekordu. Pašlaik modernizētais Model S trenējas minētajā trasē, taču vācu jau mediji ziņo, ka amerikāņu elektromobilis esot ievērojami ātrāks. Lasīt vairāk

 

Elektrisks vācu kravas auto par nepilniem 29 000 eiro (+ FOTO) 10

Minhenes kompānija Evum Motors plāno uzsākt daudzfunkcionāla elektriskās piedziņas kravas auto ražošanu. Vācijā tas maksās vismaz 28 900 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti