OCTA svin 15 gadus Latvijā 4

 
31.augusts 2012 11:20

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) Latvijā ir ieviesta no 1997. gada 1. septembra.

Šā gada 30. jūnijā apdrošināta bija 751 553 Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskā atbildība jeb 79,8 % no visiem CSDD reģistrētajiem auto īpašniekiem – praktiski visiem tehniskajā kārtībā esošiem spēkratiem. Autovadītāji apzinās OCTA nepieciešamību, jo līdz ar to ikviens satiksmes dalībnieks var justies drošāk - skaidri noteikti pienākumi un tiesības, kā arī apdrošinātājs vienmēr aizstāvēs sava klienta intereses.

 

Jeļena Alfejeva, „BTA Insurance Company” SE valdes locekle: „Ja vēl deviņdesmito gadu sākumā, notiekot auto sadursmei uz ceļa, nereti izcēlās kautiņš, tad šodien, neatkarīgi no tā, vai jums ir Mercedes vai Zaparožec markas automašīna, uz ceļa esat vienlīdzīgi, un izpaliek necivilizētā skaidrošanās, kas valdīja uz ceļiem, pirms ieviesa OCTA apdrošināšanu.
BTA ir apdrošinātājs, kurš iesaistījās OCTA sistēmā uzreiz ar pirmo OCTA likumu un jau 1997. gada 1. septembrī pārdeva OCTA polises. Interesanti, ka Satiksmes biroja, kas ir LTAB priekštecis, un BTA atrašanas vieta pašā sākumā bija viena – tas ir arī šobrīd esošais BTA galvenais birojs Rīgā K. Valdemāra ielā 63.
 
Vienmēr esam aktīvi iesaistījušies OCTA attīstībā Latvijā, šobrīd aktuālākais jautājums - vienotas tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmas ieviešana, kas nodrošinātu iespēju cietušajam negadījumu pieteikt pie sava, nevis negadījumā vainīgās puses apdrošinātāja. BTA atbalsta šī principa ieviešanu, ko paredz jau 2011. gada 22. septembrī pieņemtie OCTA likuma grozījumi. Gadu gaitā esam pilnveidojuši savus pakalpojumus un OCTA polises ietvaros klientiem piedāvājam arī citus pakalpojumus, piemēram, Bezmaksas palīdzību uz ceļa visā polises darbības teritorijā. BTA ir arī vienīgais apdrošinātājs Latvijā, kam ir pašam savs Palīdzības dienests, kas gatavs sniegt klientam palīdzību uz ceļa 24 stundas diennaktī 7 dienas nedēļā. Plānojam paplašināt un attīstīt savus OCTA pakalpojumus arī turpmāk, piedāvājot arī juridisko palīdzību transportlīdzekļu īpašniekiem, ko šobrīd nepiedāvā neviens apdrošinātājs Latvijā.”
 
OCTA attīstību var sadalīt divos posmos: līdz 1997. gadam, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā, un pēc tam. Pirmo posmu raksturo valsts noteikta apdrošināšanas prēmija, zemi atlīdzību limiti, iespēja OCTA noslēgt uz ļoti īsu laiku, kā arī, braucot uz citām Eiropas valstīm, bija nepieciešama Zaļā karte vai robežapdrošināšanas līgums. Pēc iestāšanās ES tika ieviestas OCTA jomu regulējošas direktīvas: apdrošināšanas prēmijas apjomu nosaka apdrošinātājs, ievērojot transportlīdzekļa veidu, izmantošanas mērķi un citus risku ietekmējošus faktorus. Ievērojami palielinājās apdrošinātāja atbildības limiti, tika ieviesta nemateriālo zaudējumu atlīdzināšana, standartlīgumi un robežapdrošināšanas līgumi ir spēkā visā ES. Ar likumu tika noteikta apdrošinājuma ņēmēja un apdrošinātāja atbildība un pienākumi.
 
2004. gadā, ieviešot saskaņoto paziņojumu, notika vēl viens lēciens OCTA attīstībā, kas ļāva autovadītājiem, neiesaistot policiju, atrisināt negadījumu uz ceļa. „Ieviešot šo pakalpojumu, sabiedrība bija skeptiski noskaņota un vēl ilgu laiku to neizmantoja pilnvērtīgi. Tagad redzam, ka ceļu satiksmes negadījumu, kas reģistrēti uz saskaņoto paziņojumu pamata, kļūst arvien vairāk, 2007. gadā tie bija 54,2 %, 2010. gadā – 59,6 %, bet 2012. gada 6 mēnešos jau 63,7 % no visiem reģistrētajiem negadījumiem,” uzsver J. Alfejeva.
 
Savukārt 2006. gadā ieviestā Bonus - Malus jeb atlaižu - piemaksu sistēma ļauj atbalstīt auto īpašniekus ar labu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu statistiku, piemērojot pazeminātu maksu par OCTA polisēm, izvērtējot autovadītāja apdrošināšanas vēsturi. Ja sākumā arī šī sistēma izraisīja sabiedrībā neizpratni, tad pēdējos gados pierādījies, ka tā kalpo par motivāciju autovadītājiem ievērot ceļu satiksmes noteikumus, jo katrs pārkāpumus var samazināt bonus - malus klasi, līdz ar ko par OCTA polisi jāmaksā vairāk.
 
Savukārt 2008. gadā tika ieviesta iespēja iegādāties apdrošināšanas polises ar interneta starpniecību, kas gadu no gada kļūst arvien populārāks polises iegādes veids – šogad no visām iegādātajām OCTA polisēm Latvijā 14,6 % iegādātas internetā.
 
Pēc LTAB statistikas no 2012. gada 6 mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās reģistrētajiem 13596 negadījumiem 12 570 notikuši Latvijā (t.sk. 7 385 ir notikuši Rīgā, kas ir 58,8 % no notikušajiem Latvijā), savukārt ārvalstīs iestājušies 1 026 apdrošināšanasgadījumi, kas ir 7,5 % no visiem reģistrētajiem.. Valstis, kurās reģistrēts vislielākais gadījumu skaits, kad iestājusies apdrošināšana, ir Vācija (178), Krievija (128), Lietuva (121), Polija (120) un Igaunija (70).
 
 
Visi komentāri
 
286867. viesis 5.septembris 2012 8:37
0 0 Atbildēt

Tā arī nesaprotu kāda īpašniekam ir ieinteresētība aptirsināt visis savus tr līdzekļis, ja BM klase gadā palielinās tikai par vienu klasi. Piemērs 2 auto vismaz uz 9 mēnešiem ir vairāk kā pietiekami 2 bm klašu sasniegšanai. Bet nē - dod tikai vienu, Šādiem 2 gadiem pa vidu apdrošini tikai vienu auto un izrādās pietrūkst 3 dienas līdz 275 dienām - un BM klasi nedod, kaut pirms un pēc ir bijuši vairāk pietiekams skaits apdrošināšanas dienu ...

Bet kad gribās apdrošināt mašinu uz mēnešiem diviem, pieciem vai septiņiem - nav pieejama tāda opcija...

286880. viesis 5.septembris 2012 14:00
0 0 Atbildēt

Ātrākā nokļūšana līdz rezultātam - OCTA polises kakulators www.salidzini.lv/octa.php

286891. viesis 6.septembris 2012 11:16
0 0 Atbildēt

un kāds sakars tam reklāmas spamam ar jautājumu par BM klašu banālu vienkāršošanu?

286931. viesis 10.septembris 2012 15:07
0 0 Atbildēt

citāts:

"Ja sākumā arī šī sistēma izraisīja sabiedrībā neizpratni, tad pēdējos gados pierādījies, ka tā kalpo par motivāciju autovadītājiem ievērot ceļu satiksmes noteikumus, jo katrs pārkāpumus var samazināt bonus - malus klasi, līdz ar ko par OCTA polisi jāmaksā vairāk."

Shii sistema tikai veicinaaja siikos negadiijumos (liidz 100-200 ls) veikt noreekjinus uz vietas, jo pie mazas BM klases taa uzreiz iegaazaas malus klasee, kas nu ljoti juutami sadaardzina polises cenu uz naakamajiem 2 gadiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti