Audi gaismas – labākās

25.janvāris 2013 9:46

• Audi stiprina savu vadošo pozīciju apgaismojuma tehnoloģiju jomā • Cieša sadarbība starp inženieriem un dizaineriem • 2013. gadā debiju piedzīvos novatoriski matricu LED priekšējie lukturi

Apgaismojuma tehnoloģiju jomā Audi strauji progresē. Šobrīd uzņēmuma ksenona Plus un LED priekšējie lukturi jau nodrošina izcilu ceļa apgaismošanu un piešķir ar četru gredzenu emblēmu rotātajiem automobiļiem unikālu izskatu. Nākotnē Audi transportlīdzekļu gaismas uz apkārtējās vides apstākļiem reaģēs vēl precīzāk, un tās tiks kontrolētas pilnībā elektroniski. Pirmais solis šajā virzienā tiks sperts šogad ar matricu LED priekšējiem lukturiem.

No baltām gaismas diodēm veidotās dienas braukšanas gaismas ietilpst drošības un stila aprīkojumā, kas atspoguļo Audi pioniera lomu konkurentu vidū. Debiju tās piedzīvoja 2004. gadā automobilī Audi A8 W12.

Tas bija pirmais solis pretī Audi unikālajam un nesajaucamajam priekšējo lukturu dizainam. Šobrīd LED dienas braukšanas gaismas tiek piedāvātas visās zīmola modeļu sērijās. Ikvienā modelī gaismas diodes sniedz daudz brīvības lukturu iekšējās uzbūves projektēšanā. Tas, vai līnijas ir izliektas vai taisnas, Audi modeļu sērijās nesajaucami tiek sasaistīts ar specifisku apgaismojuma funkciju.

Modelī A1 vienā lukturī tiek izmantotas divas gaismas diodes. Tās izstaro gaismu caurspīdīgā polimēra caurulītē – gaismas virzītājā, kas rada vienmērīgu kontūru. Modelī Audi A7 Sportback papildu aprīkojumā pieejamo LED priekšējo lukturu dienas braukšanas gaismas arī ir taisnas, bet tās veido 18 atsevišķas LED diodes, kam priekšā ir polimēra elements. LED dienas braukšanas gaismas patērē mazāk enerģijas, tām ir ļoti garš kalpošanas laiks, un tām nav nepieciešama apkope.

Pilnībā no LED diodēm veidotie priekšējie lukturi modeļos A6, A7 Sportback, A8 un, visnesenāk, A3 piešķir automobiļiem nesajaucamu stilu un izteiksmīgu izskatu. Mazās LED diodes var izkārtot līnijās, to dažādās apgaismes funkcijas var realizēt, kontrolējot diodes atsevišķi.

Priekšējie lukturi veido gaismas rakstu, kas ir nesajaucams un daudzos gadījumos rada trīsdimensionālu efektu. Tik iespaidīgas dizaina iezīmes izveidot bija iespējams, tikai cieši sadarbojoties inženieriem un dizaineriem. Stefans Berlics (Stephan Berlitz), Audi Apgaismojuma funkciju/inovāciju izstrādes nodaļas vadītājs, teica: „Mēs vienmēr atrodam veidu, kā nevainojami līdzsvarot tehnoloģijas un stilu”. Cēzars Muntada Roura (Cesar Muntada Roura) no Audi Eksterjera dizaina nodaļas skaidroja: „Tās ir mūsu zināšanas vienam par otra kompetences jomu, kas padara mūs stiprus”.

Šodienas apgaismojuma tehnoloģijas

Neatkarīgi no tā, vai priekšējie un aizmugurējie lukturi ir ksenona Plus vai veidoti no LED diodēm, tie Audi modeļos rada spēcīgu iespaidu. Zīmola apgaismojuma tehnoloģijas apvieno pievilcīgu izskatu ar augsta līmeņa aktīvo drošību – pateicoties adaptīvajām gaismām, šodienas priekšējie lukturi jau reaģē uz apkārtējo vidi un citiem automobiļiem satiksmē.

Ksenona Plus priekšējie lukturi

Ksenona Plus priekšējie lukturi tiek piedāvāti visos Audi klāsta modeļos kā papildu vai standarta aprīkojums. Ksenona priekšējie lukturi ir veidoti ar gāzizlādes spuldzēm. Divi volframa elektrodi ir iekausēti kvarca stikla cilindrā, kas zināms kā deglis, un starp tiem deg koncentrēts gaismas loks. Ksenona inertās gāzes pildījums deglī, kurā ir līdz pat 100 bāru spiediens, izstaro nedaudz violetu gaismu, savukārt stikla cilindrā esošie metāliskie sāļi samazina tā krāsas temperatūru līdz dienas gaismas spektram.

Ksenona priekšējie lukturi rada daudz spožāku gaismu un labāku apgaismojumu kā halogēna priekšējie lukturi ar kvēlspuldzēm, to enerģijas patēriņš ir par aptuveni 20 procentiem zemāks, un tiem ir daudz ilgāks kalpošanas laiks. Audi ksenona Plus tehnoloģijā viens deglis rada gan tuvo, gan tālo gaismu starus, pārslēgšanās starp tiem notiek ar kustīga aizvara palīdzību. Protams, ksenona priekšējie lukturi nesatur dzīvsudrabu.

LED priekšējie lukturi

Audi ir tālu priekšā konkurentiem arī LED priekšējo lukturu jomā. Šī modernā tehnoloģija 2008. gadā tika ieviesta modelī R8, un šobrīd tā tiek izmantota visās modeļu sērijās līdz pat A3. LED gaismas krāsas temperatūra ir aptuveni 5500 kelvini, tādēļ tā līdzinās dienas gaismai, kas mazina acu nogurumu. Gaismas diodēm nav nepieciešama apkope, tās kalpo visu automobiļa kalpošanas laiku, turklāt tās ir ļoti efektīvas. Piemēram, tuvās gaismas patērē vien aptuveni 40 vatus, kas ir par pieciem procentiem mazāk kā ksenona Plus lukturiem.

Jaunajā Audi A3 tuvo gaismu starus rada divos brīvas formas reflektoros esoši deviņi augstas veiktspējas LED čipi, savukārt tālajās gaismās, lai raidītu staru caur alumīnija ietvara atvērumu, tiek izmantotas desmit augstas veiktspējas LED diodes. Statiskās līkumu gaismas un vissezonu gaismas atrodas atsevišķā modulī, bet dienas braukšanas gaismas, gabarītlukturi un avārijas gaismas rada gaismas virzītāji, kas šaurā līnijā izvietoti ap augšējiem un iekšējiem lukturiem. Izliekums piešķir priekšējo lukturu iekšpusei formu.

Audi LED priekšējie lukturi ir sevi pierādījuši ne tikai uz ielas, bet arī autosacīkstēs. Tie 2010. gadā debitēja R 15 TDI Lemānas sporta prototipā. 2011. gadā nākamās paaudzes sacīkšu automobilī R18 TDI pirmo reizi tika izmantoti pilnībā no LED diodēm veidoti priekšējie lukturi. LED lukturu vairāk kā 200 vatu kopējā apgaismojuma jauda rada gaismas staru, kas spēj apgaismot līdz pat kilometru uz priekšu. To ekvivalentā 1000 luksu gaismas intensitāte ir piecas līdz septiņas reizes lielāka kā sērijveidā ražoto automobiļu priekšējiem lukturiem.

Nu jau daudzus gadus LED tehnoloģija tiek izmantota arī aizmugurējās gaismās – kā standarta vai papildu aprīkojums. Pretēji kvēlspuldzēm gaismas diodes nodrošina pilnu apgaismojuma intensitāti zibens ātrumā un bez kavēšanās – piemēram, kad autovadītājs strauji nobremzē, ātri reaģējošās bremžu gaismas dod aizmugurē braucošā automobiļa vadītājam vairāk laika reaģēt.


Adaptīvās gaismas

Priekšējo lukturu sistēmām ir pieejamas dažādas adaptīvo gaismu versijas. Kustīgos ksenona Plus moduļus vai LED diodes kontrolē elektroniski kontrolmoduļi, lai tie vienmēr sniegtu labāko iespējamo apgaismojumu braukšanai pilsētā, pa lielceļu vai automaģistrāli. Autovadītājs var noregulēt to darbības režīmu caur Audi drive select automobiļa dinamikas sistēmu.

Viena īpaša adaptīvo gaismu sastāvdaļa ir vienmērīgi dinamiskā priekšējo lukturu līmeņošana. Lai uztvertu pretim vai priekšā braucošus automobiļus, tiek izmantota kamera, tad kontrolmodulis ar maigu pāreju, kas vienmēr sniedz maksimālu apgaismojumu, pielāgo automobiļa lukturus atbilstoši attālumam līdz uztvertajam automobilim.

Vissezonu gaismas izgaismo zonu automobiļa priekšā ievērojami labāk kā miglas lukturi. Atkarībā no uzstādītās sistēmas šo funkciju var aktivizēt, papildus citām gaismām ieslēdzot statiskās līkumu gaismas, kas krietni uzlabo apgaismojumu uz sāniem. Turklāt ksenona sadaļas (ar ksenona Plus priekšējiem lukturiem) ir iespējams pagriezt uz leju, bet LED diožu sadaļas (LED priekšējos lukturos), kas ir atbildīgas par tuvajām gaismām, var izslēgt vai aptumšot. Šo darbību rezultātā ievērojami tiek samazināts paša autovadītāja apžilbināšanas efekts.

A6, A7 Sportback un A8 modeļu sērijās, tiklīdz papildu aprīkojumā pieejamā nakts redzamības palīgsistēma uztver gājēju, tiek aktivizēta vēl kāda funkcija. Sistēma atbilstoši konkrētajai situācijai trīs reizes uzspīdina gājējam ar tālajām gaismām. Tādējādi tiek izgaismota gan persona, gan apkārtne, gan brīdināts pats gājējs. Sistēma uztver arī pretim braucošos automobiļus, lai neapžilbinātu to vadītājus.

Maršruta datu izmantošana

Priekšējo lukturu kontrolmoduļa tīklošanas funkcija ar MMI navigācijas sistēmu Plus ir unikāls Audi piedāvājums. Navigācijas sistēmas maršruta dati ļauj izmantot tādas funkcijas kā agrāka paplašinātā apgaismojuma diapazona aktivizēšana, kad automobilis tūlīt izbrauks uz automaģistrāles.

Maršruta dati tiek izmantoti arī pilsētā. Tīklošana ļauj apgaismojuma sistēmai pēc nepieciešamības aktivizēt iepriekš sagatavotas funkcijas. Pilsētas ielās plašāks gaismas stara leņķis labāk izgaismo zonas automobiļa kreisajā pusē un tieši priekšā. Turklāt gan pilsētā, gan ārpus tās sistēma īsi pirms krustojumiem aktivizē krustojumu gaismas, tādējādi autovadītājs var labāk pārredzēt šķērsojošās ielas. Griežoties tiek aktivizētas līkumu gaismas, labāk izgaismojot līkumus gan pilsētās, gan uz lielceļiem. Vēl viena priekšrocība ir tāda, ka valstīs kā, piemēram, Anglija priekšējie lukturi automātiski tiek pārslēgti braukšanai pa kreiso joslu.

Pagriezienu rādītāji ar dinamisko attēlojumu

Modernizējot savu augstas veiktspējas sporta automobili R8, Audi sērijveidā ražotajos automobiļos ieviesa vēl vienu jauninājumu – pagriezienu rādītājus ar dinamisko attēlojumu. Tie rāda saprotamākus signālus kā parastie pagriezienu rādītāji. Šobrīd, ja skats uz priekšā esošo automobili ir daļēji bloķēts, aiz šī automobiļa braucošo transportlīdzekļu vadītāji nevar noteikt, vai deg pagrieziena rādītājs vai avārijas gaismas.

Šī Audi piedāvātā tehnoloģija padara aizmugurējos lukturus gudrākus. Kad tie tiek izmantoti kā pagriezienu rādītāji, to gaisma virzās uz to pusi, kurā autovadītājs vēlas braukt. Šai funkcijai katrā pusē tiek izmantotas septiņos segmentos sadalītas 30 LED diodes, kas tiek aktivizētas viena pēc otras ik pēc 150 milisekundēm.

Rītdienas apgaismojuma tehnoloģijas

Audi jau šobrīd strādā pie rītdienas apgaismojuma tehnoloģiju izstrādes, un skaidri var izdalīt četras svarīgākās tendences: Audi automobiļu apgaismojums vēl precīzāk reaģēs uz apkārtējās vides apstākļiem, tas komunicēs ar auto dažādos veidos, tādējādi vēl vairāk uzlabojot aktīvo drošību. Nākotnes apgaismojumam būs pilnībā automātiska kontrole, un, pateicoties jaunām, dinamiskām funkcijām, tas būs vēl pievilcīgāks un izsmalcinātāks.

Audi matricu LED priekšējie lukturi

Nākotnes tehnoloģija, kas zināma kā Audi matricu LED priekšējie lukturi, sadala LED diožu tālās gaismas vairākos atsevišķos segmentos. Atsevišķās gaismas diodes, kas sadarbojas ar to priekšā esošajām lēcām vai reflektoriem, vienmēr sniedz izcilu apgaismojumu bez līmeņošanas mehānisma nepieciešamības – tā vietā tās tiek aktivizētas atsevišķi, deaktivizētas vai aptumšotas atbilstoši situācijai. Šī jaunā tehnoloģija piedāvā Audi inženieriem un dizaineriem pārsteidzošas iespējas LED diožu skaita konfigurēšanai, to izkārtojumam un priekšējo lukturu izmēra un dizaina veidošanai.

Audi matricu LED priekšējie lukturi iegūst tiem nepieciešamo informāciju no kameras, navigācijas sistēmas un citiem sensoriem. Kad kamera uztver citus transportlīdzekļus, priekšējie lukturi, kas ir sadalīti vairākos sektoros, bloķē noteiktas zonas. Sarežģītākās situācijās priekšēji lukturi spēj izgaismot arī zonas starp vairākiem automobiļiem.

Balstoties uz navigācijas datiem, tālās gaismas laicīgi pagriežas līkuma virzienā, pat pirms autovadītājs sāk griezt stūri. Tādējādi tālās gaismas virza autovadītāju pa maršrutu. Šī funkcija ir atspoguļota arī īpašajā priekšējo lukturu dizainā. Segmentu izgaismošanos var redzēt arī no ārpuses. Matricu LED priekšējie lukturi debiju piedzīvos vēlāk šajā gadā.

Anda Budlevska
Group PR Manager
Volkswagen Baltic States 
Audi Latvia Lithuania

Moller Baltic Import SE

 

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 20 000 eiro – jaunā Opel Astra kļūst pieejama pasūtīšanai (+ FOTO) 5

Vācijas autobūves kompānija Opel uzsākusi pasūtījumu pieņemšanu no klientiem, kas vēlas iegādāties modernizēto Astra – Volkswagen Golf konkurentu, kas savu oficiālo pirmizrādi svinēs Frankfurtes autoizstādē septembrī. Lasīt vairāk

 

Mercedes parāda elektrisko minivenu ar 400 km tāldarbību (+ FOTO) 4

Mercedes-Benz iepazīstinājis ar minivenu EQV – V-klases minivena elektriskās piedziņas modifikāciju, kas ar pilnībā uzlādētu akumulatoru spēs nobraukt aptuveni 400 km. Lasīt vairāk

 

Pētījumā atklāts, ka katrs piektais Latvijas iedzīvotājs zina kādu, kas vadījis automašīnu alkohola reibumā 6

Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs jeb 20% cilvēku zina kādu, kas pēdējā gada laikā ir vadījis automašīnu alkohola reibumā, liecina Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums par 2018.gadu. Lasīt vairāk

 

Atrasts un pārbūvēts - ASV izgatavo retro kupeju ar 638 Zs jaudu (+ FOTO) 4

ASV tūninga kompānija restaurējusi 1949.gada Hudson Coupe, pārbūvējot to par efektīgu un jaudīgu restomod automobili. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti