RUSSO – BALT Mod. «D» 24-40 9

 
23.aprīlis 2003 8:57

“Russo – Balt” ir vecākais Latvijā ražotais automobilis, kurš saglabājies līdz mūsdienām un apskatāms Rīgas Motormuzejā. Ugunsdzēsēju auto montēts uz 1 tonnīgas D-tipa kravas automobiļa šasijas, tam ir koka virsbūve ar aprīkojumu ugunsdzēsības vajadzībām (sēdvietas ugunsdzēsējiem, kāpnes, trauksmes zvans un citi rīki).

Automobili, kas ražots Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca Rīgā, 1912.g., lūžņu stāvoklī atrada Latvijas Antīko automobiļu kluba biedri 1976. gadā Raunā. Restaurācija veikta 1978. gadā, sadarbojoties ar Valsts Ugunsdzēsības pārvaldi.

russobalt1.jpg

Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca dibināta 1869.g., atradusies Rīgā starp tagadējām Valmieras, Matīsa, Narvas, Pērnavas ielām un dzelzceļu. Tā bija lielākā mašīnbūves rūpnīca Latvijā 19. un 20.gs. mijā un viena no lielākajām Cariskajā Krievijā, kuras sastāvā līdz 1. Pasaules karam atradās arī Latvija. Rūpnīca nodarbināja ap 3000 strādnieku.

No 1875. līdz 1915. gadam te izgatavoja 80 500 dzelzceļa vagonus un ap 1000 tramvajus, bet 1909. – 1915.g. arī apmēram 100 lidmašīnas un 625 automobiļus.

russobalt2.jpg

Lai arī jau 19. gadsimta beigās Rīgā izgatavoja pirmos automobiļus, tomēr ražot lielā daudzumā tos pirmo reizi uzsāka tikai Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca. Pat salīdzinot ar tā laika Eiropas firmām te bija ievērojams ražošanas apjoms, jo, piemēram, slavenās itāļu firmas FIAT kopprodukcijas apjoms sešos pirmajos gados nedaudz pārsniedza 600 automobiļu. Jāatzīmē arī, ka Russo - Balt bija vieni no pirmajiem automobiļiem pasaulē, kuru motoros bija alumīnija virzuļi.



No Krievu – Baltijas vagonu rūpnīcā ražotajiem automobiļiem saglabājušies tikai divi: vieglais automobilis Maskavas Politehniskajā muzejā un ugunsdzēsēju auto Rīgas Motormuzejā. Tas izgatavots 1912. gadā pēc Rīgas Pētera ugunsdzēsēju biedrības pasūtījuma.

russobalt3.jpg

Līdz tam ugunsdzēsības sūkņu un citu ierīču pārvešanai uz ugunsgrēka vietu lietoja zirgu vilkmes ratus, bet 1910. gadā Rīgas ugunsdzēsēji iegādājās pirmo ugunsdzēsības automobili “Merry Wheather”. Rīgā pēdējos zirgu vilkmes ugunsdzēsēju ratus lietoja vēl 20. gs. 20. gadu nogalē, bet turpmāk Rīgas ugunsdzēsējiem bija tikai ugunsdzēsēju automobiļi.

Tehniskie dati:
40 HP, 4 cil., 4500 cm3, SV, 40 km/h, 26 l/100 km

Edvīns Liepiņš,
inženieris – vēsturnieks


P.S. Varbūt kāda vectētiņa – brandmajora albūmā ir saglabājies šī auto vēsturiskais foto?

 
9 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
75207. viesis 23.aprīlis 2003 12:17
1 0 Atbildēt

Tāds smuks auto! Ar smuku degvielas pateriņu! :-)

Aivars 20.septembris 2022 12:30
1 0 Atbildēt
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 23

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti