RUSSO – BALT Mod. «D» 24-40 9

 
23.aprīlis 2003 8:57

“Russo – Balt” ir vecākais Latvijā ražotais automobilis, kurš saglabājies līdz mūsdienām un apskatāms Rīgas Motormuzejā. Ugunsdzēsēju auto montēts uz 1 tonnīgas D-tipa kravas automobiļa šasijas, tam ir koka virsbūve ar aprīkojumu ugunsdzēsības vajadzībām (sēdvietas ugunsdzēsējiem, kāpnes, trauksmes zvans un citi rīki).

Automobili, kas ražots Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca Rīgā, 1912.g., lūžņu stāvoklī atrada Latvijas Antīko automobiļu kluba biedri 1976. gadā Raunā. Restaurācija veikta 1978. gadā, sadarbojoties ar Valsts Ugunsdzēsības pārvaldi.

russobalt1.jpg

Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca dibināta 1869.g., atradusies Rīgā starp tagadējām Valmieras, Matīsa, Narvas, Pērnavas ielām un dzelzceļu. Tā bija lielākā mašīnbūves rūpnīca Latvijā 19. un 20.gs. mijā un viena no lielākajām Cariskajā Krievijā, kuras sastāvā līdz 1. Pasaules karam atradās arī Latvija. Rūpnīca nodarbināja ap 3000 strādnieku.

No 1875. līdz 1915. gadam te izgatavoja 80 500 dzelzceļa vagonus un ap 1000 tramvajus, bet 1909. – 1915.g. arī apmēram 100 lidmašīnas un 625 automobiļus.

russobalt2.jpg

Lai arī jau 19. gadsimta beigās Rīgā izgatavoja pirmos automobiļus, tomēr ražot lielā daudzumā tos pirmo reizi uzsāka tikai Krievu – Baltijas vagonu rūpnīca. Pat salīdzinot ar tā laika Eiropas firmām te bija ievērojams ražošanas apjoms, jo, piemēram, slavenās itāļu firmas FIAT kopprodukcijas apjoms sešos pirmajos gados nedaudz pārsniedza 600 automobiļu. Jāatzīmē arī, ka Russo - Balt bija vieni no pirmajiem automobiļiem pasaulē, kuru motoros bija alumīnija virzuļi.



No Krievu – Baltijas vagonu rūpnīcā ražotajiem automobiļiem saglabājušies tikai divi: vieglais automobilis Maskavas Politehniskajā muzejā un ugunsdzēsēju auto Rīgas Motormuzejā. Tas izgatavots 1912. gadā pēc Rīgas Pētera ugunsdzēsēju biedrības pasūtījuma.

russobalt3.jpg

Līdz tam ugunsdzēsības sūkņu un citu ierīču pārvešanai uz ugunsgrēka vietu lietoja zirgu vilkmes ratus, bet 1910. gadā Rīgas ugunsdzēsēji iegādājās pirmo ugunsdzēsības automobili “Merry Wheather”. Rīgā pēdējos zirgu vilkmes ugunsdzēsēju ratus lietoja vēl 20. gs. 20. gadu nogalē, bet turpmāk Rīgas ugunsdzēsējiem bija tikai ugunsdzēsēju automobiļi.

Tehniskie dati:
40 HP, 4 cil., 4500 cm3, SV, 40 km/h, 26 l/100 km

Edvīns Liepiņš,
inženieris – vēsturnieks


P.S. Varbūt kāda vectētiņa – brandmajora albūmā ir saglabājies šī auto vēsturiskais foto?

 
Visi komentāri
 
75189. viesis 23.aprīlis 2003 11:33
0 0 Atbildēt

Jā, smuks autiņs uzgunsdzēsējiem!

Mūsdienās gan ar 40km/h laikam braukt nepieklātos :) bet tajos laikos tas jau bija labs ātrums!

75207. viesis 23.aprīlis 2003 12:17
1 0 Atbildēt

Tāds smuks auto! Ar smuku degvielas pateriņu! :-)

75224. viesis 23.aprīlis 2003 13:18
0 0 Atbildēt

Cik zinu, sito auto AAK viiri savulaik pa dalaam vien no zemes izrakusi. Raamis ticis lietots kaa balsts kaut kaadas antenas tureesanai. Tipiska Soviet pieeja klasiskaam veertiibaam.

75944. viesis 28.aprīlis 2003 10:24
0 0 Atbildēt

ja auto zveeraa,n labais, bet vechi malachi ka to izglaba un pacela no vraka par realu muzeja exponatu!

78648. viesis 15.maijs 2003 13:57
0 0 Atbildēt

Varbūt kāds zin, kur palicis tas krutais KOKA motocikls? Vai tik kaads biezais nav to pievienojis savai mājas kolekcijai! :(((

79314. viesis 21.maijs 2003 8:50
0 0 Atbildēt

Ar shito vajag uz Dragrace braukt !

Ielikt NOS un aiziet ! ;D

150030. viesis 27.novembris 2004 22:29
0 0 Atbildēt

Bet tas ir ražots Latvijā !!!

Aivars 20.septembris 2022 12:28
0 0 Atbildēt

Biedrība ''Latviešu strēlnieks'' uztaisīja repliku bruņumašīnas Russo-Bałt C . Automašīna bija 4,46 metrus gara un 1,98 metrus plata. Piedziņu nodrošināja viens Russo-Bałt C dzinējs ar 61 ZS jaudu. Darbības diapazons nepārsniedza 100 kilometrus. Transportlīdzekļa bruņojums sastāvēja no 3-4 7,62 mm ložmetējiem.

Aivars 20.septembris 2022 12:30
1 0 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti