General Motors un Opel uzbūvējuši jaunu nākotnes auto prototipu – "Hy wire", kurš tiks darbināts ar ūdeņraža palīdzību. Ne īsti minivens, ne kupeja. "Hy wire" izskatās kā “izbēdzis” no kādas fantastikas filmas. Kādas tad ir šī auto priekšrocības un trūkumi?
Kāpjam iekšā. Kaut kas īsti nav kārtībā. Pārmaiņu bailīgajiem eiropiešiem pret dizainu vien būs gūzma iebildumu. Durvis neveras tā, kā esam raduši, bet gan gluži pretēji. Mazliet atgādina ZAZ vabolīti vai kādu Londonas taksi.
Grīda gluda, bez izciļņiem vai paaugstinājumiem. Salonu grezno četri atsevišķi futūristiska izskata sēdekļi. Spoguļus dizaineri arī “ nolauzuši”, toties iebūvējuši mazus monitoriņus, kas rāda automobiļa sānos un aizmugurē notiekošo. Patīkamu noskaņu rada priekšējais stikls, kas stiepjas gandrīz no grīdas līdz pat jumtam.
Kaut kā tomēr pietrūkst. Kur paslēpies dzinējs? Kur tad instrumentu panelis? Kur ātrumpārslēgs? Kur pedāļi? Nav! Un nevajag arī – vismaz ne šādam automobilim. Auto sirsniņa paslēpta gandrīz 30 cm biezajā grīdā, tāpat kā pārējie elementi, kuri nepieciešami objektam, kas kustas uz četriem riteņiem.
Ierastās “barankas” vietā ieraugam vadības mehānismu – stūri, pedāļus, ātrumpārslēgu vienā. Gāze tiek piedota līdzīgi kā motociklam, pagriežot rokturi. Bremzes strādā aptuveni tāpat – rokturi pavelkot uz savu pusi. Vienīgais, kas palicis no parasta auto ir stūre – griežam pa labi vai pa kreisi.
Piespiežam pogu D (Drive) un aiziet! Asta la vista, baby!
Mārtiņš Šīrants
Par to jau kaut kur lasīju - virsbūvi varot likt kādu gribi šasijai virsū. Starp citu, Reno Megane prototipam arī durvis vērās kā šim, bet bez vidus stieņa acīmredzot samazinās drošība sānu trieciena gadījumā, tāpēc šādas idejas reti tiek tālāk par prototipiem.