Divarpus atbildes skeptiķiem (pirmās ziņas no Turcijas) 13

 
11.augusts 2003 14:47

Vakardien Turcijas rallijreidā Rallye d’Orient Cappadoce 2003 sportisti veica īsu iesildīšanos – 3,5 km prologu. Pirmais bija portugālis Karloss Souza, otrais polis Lukāšs Komorņickis, bet ar vienādu laiku trešo vietu dalīja Andris Dambis un Māris Saukāns.

Divpadsmito rezultātu uzrādīja Jānis Naglis, bet Andris Lukstiņš bija trīspadsmitais. Tikai piecpadsmito rezultātu sasniedza rallijreidu grands Žans Luī Šlesērs. Prologs gan vēl neļauj prognozēt simtiem kilometru goro ātrumposmu iznākumu, bet tomēr apliecina, ka apvidus rallijreidā latvieši pašreiz tikuši daudz tuvāk pasaules autosporta elitei nekā tradīcijām daudz bagātākajā klasiskajā rallijā

Kad pagājušā gada pavasarī grupa autosportistu nāca klajā ar projektu 2004. gadā startēt planētas prestižākajā rallijreidā Dakar 2004, šī ziņa Latvijas sabiedrībā tika uztverta ar skepsi. Vairums uzskatīja, ka nodomam mazs sakars ar sportiskiem centieniem – bagāti tēvoči vienkārši grib izbaudīt ekstrēmus piedzīvojumus, tika spriests kuluāros.

Skepse nerimās arī pēc visai veiksmīgās debijas Pasaules kausa (PK) izcīņas posmā Master Rallye 2002 Krievijā. Atgādināsim, ka vairāk nekā 5000 kilometru garajā maratonā no Baltijas līdz Melnajai jūrai mūsējie aizveda līdz finišam piecas no sešām mašīnām, bet Andris Lukstiņš ar stūrmani Ivaru Kraukli, izcīnot 17. vietu absolūtajā vērtējumā, bet savā T2 klasē pat devīto, tika atzīmēti kā labākie amatieri.

Pašiem sportistiem Master Rallye ļāva saprast, ka viņi arī tuksnešu dižsacīkstē tiešām var aizbraukt līdz finišam (to otrajā piegājienā izdarīja arī lietuvieši). Taču letiņu mērķi ir krietni nopietnāki par vizināšanos sacīkšu karavānas astē. “Nevēlamies būt tikai fons līderiem, gribam cīnīties par rezultātiem”, pēc atgriešanās no Krievijas deklarēja braucēji.

Bagāto sports

Sasniegt virsotnes tikai ar gribēšanu un pliku talantu mūsdienu sportā nevar, tas, šķiet, nav jāpierāda. Vajadzīga nauda, jo īpaši tehniskajos sporta veidos, kur galvenais ir konkurētspējīgs auto, jo braucējs atradīsies vienmēr. Nav izslēgts, ka kāds no Latvijas rallistiem līdzīgi igauņu zvaigznei Marko Mārtinam spētu izsisties līdz Pasaules līmenim, bet Latvijas rallija virtuve tālu atpaliek finansu resursu piesaistīšanā. Tā nu tas ir – lielais autosports visā pasaulē ir naudīgo nodarbošanās.

Apvidus jeb cross country rallijs nevar lepoties ar tik masveidīgu popularitāti kā rallijs, taču vide ir demokrātiskāka gan tehnikas sagatavošanā, gan nepieciešamā finansējuma ziņā. Līdzekļi sportam pašlaik pārsvarā tiek investēti no latviešu braucēju personīgā biznesa. Protams, ka to var atļauties tikai bagāti ļaudis, jo starptautiskā līmenī arī rallijreidu izmaksas rakstāmas ar daudzām nullēm. Šie privātie tēriņi vismaz sniedz gandarījumu autosporta līdzjutējiem. Un, neaizmirsīsim, ka atšķīrībā no izmeklētās vietās sabūvētām villām, tāpat kā jebkurš cits sporta veids vairo Latvijas atpazīstamību pasaulē.

Audzē muskuļus

Notikumu attīstība pērn un šāgada pirmajā pusē ir pirmā atbilde skeptiķiem – projekts par Latvijas autosporta iziešanu stabilā rallijreidu starptautiskajā apritē nav izšķīdis. Jau pagājušā gada oktobrī Māra Saukāna un Jāņa Nagļa ekipāžas izbaudīja īstu tuksneša ralliju PK izcīņas posmā Arābu Emirātos. Klājās daudz grūtāk nekā Krievijā, un šoreiz latviešiem iemesla lepoties bija maz. Runas par godalgotu vietu gūšanu jau otrajā starptautiskajā sezonā, kā tika solīts 2002. gada aprīlī, neviens patreiz necilā, bet klusēšanā jaušama vēl lielāka apņēmība nepalikt pakājē.

Martā trīs ekipāžas devās pēc pieredzes uz PK izcīņas pirmo posmu Italian Baja. Māra Saukāna un daļēji arī Jāņa Āža Mitsubishi Pajero jau bija sagatavoti tuvu tam līmenim, ko sniedz labākās rallijreidu privātkomandas, piemēram Ralliart France. Tomēr gan Jānis Āzis ar Valdi Purvinski, gan Māris Saukāns ar Didzi Zariņu cieta fiasko tieši tehnikas dēļ. Tikmēr Jānis Naglis un Modris Mēters ar vājāku auto 82 dalībnieku konkurencē spēja sacensību pabeigt 26. vietā. Bija acīmredzams jau teorētiski zināmais – lai uzlabotu rezultātus, noteikti jāpaceļ ātruma latiņa un vēl jāuzlabo mašīnas.

Visa astoņu sacīkšu PK izcīņas sērija mūsu braucējiem, kas pēc būtības joprojām ir amatieri, finansiāli ir ļoti smags slogs. Izlaižot divus posmus, jūnija sākumā četras ekipāžas pietuvojās Dakaras apstākļiem Rally Orpi 2003 Marokā. Mašīnas bija gatavotas vēl nopietnāk nekā pirms Itālijas. Tomēr Igoram Skokam un Jānim Āzim finišu atkal nebija lemts sasniegt. Skoks gan pats kļūdīdamies, gan palīdzēdams komandas biedriem, pārtērēja atvēlētos distances veikšanas laika limitus, bet Āzi pievīla Pajero ģenerators.

Toties Māris Saukāns un Jānis Naglis aizcīnījās līdz labāko divdesmitniekam – attiecīgi 18. un 20. vieta. Turklāt visgrūtākajā rallijreida dienā paspīdēja abas latviešu ekipāžas. Saukāns vienā ātrumposmā spēja uzrādīt desmito rezultātu, bet citā ātrumposmā divpadsmitais bija Naglis.

Kādam var ienākt prātā vilkt ar pirkstu dalībnieku sarakstā un aizrādīt, ka kādi desmit pirmā ešelona piloti uz Maroku nebija atbraukuši. Jā, nestartēja Mitsubishi komanda, pēc viena noslēpumainā Pajero Evolution sadegšanas (tehniskas kļūmes vajā arī eliti) maijā Tunisijā, Mitsubishi prototipi sacensībās pagaidām nav redzēti. Nebija arī VW un BMW, nepilnā sastāvā bija Nissan rūpnīcas komanda.

Vai tamdēļ desmitā vieta dopā un iekļūšana kopvērtējuma divdesmitniekā būtu mazākā vērtē? Marokā rūtoto finiša karogu tā arī neieraudzīja leģendārais Žans Luī Šlesērs, spēcīgie Ēriks Vigorū un Bernārs Errandonea, tikai divas vietas priekšā Saukānam beigās bija otra spēcīgākā vācu braucēja Andrea Maijere, aiz abu mūsējo muguras palika tādi rūdīti rallijreidu vilki kā Nikolā Mišlēns, Filips Gašē un citi.

Pašreiz mūsu braucējiem nepieciešams iegūt stabilitāti. To pierādīja gan Maroka, gan sekojušais Saukāna sniegums mazāk prestižajā rallijreidā Baja Deutschland. Sasniedzot trešo ceturto laiku – vienādu ar pašu Jutu Kleinšmiti – prologā, Saukāns samulsināja visus. Arī savā labākajā ātrumposmā priekšā palaida tikai un vienīgi piecas pirmā lieluma zvaigznes – Luku Alfānu un Gregoru De Meviusu no BMW X-Raid, Stafanu Enrādu, Andreu Maijeri un Jutu Kleinšmiti, tomēr gala beigās iznāca tikai 11. vieta.

Tik un tā nav noliedzams, ka viena gada laikā Latvijā ir izauguši piloti un stūrmaņi, uz kuriem jau atskatās pat rallijreidu visvarenie. Veiksmes brīdī vismaz Māris Saukāns pat ar patreizējo mašīnu var uzsist jaunu vilni ierastajā rallijreidu plūdumā, kur gadiem toni nosaka vieni un tie paši piloti. Pāsteigt spējīgs arī Jānis Naglis, bet viņam noteikti nepieciešams progresīvāks auto, jo vecā iepriekšējās paaudzes Pajero iespējas pilots ir izsmēlis. Progresē arī pārējie. Tāda ir otrā atbilde neticīgajiem.

Uzvarām gan mūsējie vēl nav gatavi ne tehniski, ne arī psiholoģiski, taču ielaušanās desmitniekā teorētiski jau ir visai reāla. Labs piemērs ir polis Lukāšs Komorņickis, tieši stabilitāte nevis pārākums tehnikā šogad katrā sacensībā ļauj viņam stabili turēties pirmajā desmitā.

Dambja projekts

Uzbūvējot paša konstruētu rallijreidu prototipu OSCar, krietnu troksni ir sacēlis Eiropas vicečempions autokrosā Andris Dambis. Jau no sākta gala A. Dambis solīja, ka prototipa uzdevums būs radīt konkurenci vislabākajām rallijreidu mašīnām. Sabiedrība to atkal uzņēma rezervēti, sak, kur ta nu mēs... Taču A. Dambis nekad nav izcēlies ar nepārdomātiem paziņojumiem.

OSCar pirmais eksemplārs jau jūnija pēdējās brīvdienās saņēma ugunskristības tepat Latvijas čempionāta rallijreidā Amber Baja. Kamēr OSCar debijas apspriešanā uzmanība koncentrējās uz pirmajā ātrumposmā piedzīvoto kūleni, tika piemirsts, ka turpinājumā Andra Lukstiņa vadītais prototips jau pirmajā mēģinājumā faktiski spēja to pašu, ko M. Saukāna Pajero, kas līdz šim bija uzskatāms par labāko rallijreidu auto Latvijā.

Precīzāk gan būtu teikt, ka rezultātus ātrumposmos sasniedza nevis OSCar, bet pilots Lukstiņš ar OSCar. „Ar šo mašīnu vispirms jāiemācās braukt,” atguvies pēc kūleņošanas atzinās Andris. OSCar patiesās spējas vēl nezina neviens, nojauš varbūt vienīgi A. Dambis, taču, liekas, auto potenciāls ir nopietns.

Tomēr mājas sacīkste sniedza tikai pusi no atbildes. 10. augustā Turcijā sākās PK izcīņas sestais posms Rallye D’Orient Cappadoce 2003, kurā komandas Rīga rīcībā, spēku izmēģināšanai lielajos ūdeņos (lasīt konkurencē), ir jau divi OSCar. Pirmo pilotē Andris Lukstiņš, bet otro Andris Dambis. Uz Turciju devās arī Māris Saukāns, kā arī Jānis Naglis, kurš pārstāv komandu RE Autoklubs.

Gaidīt no OSCar tūlītējus panākumus ir pārdroši, jo neviens pilots auto nav īsti apguvis. Turklāt arī šai konstrukcijai nez vai izdosies izvairīties no tā saucamajām „bērnu slimībām”. Tomēr droši, ka lielo rallijreidu sabiedrība Turcijā latviešiem pievērsīs vēl lielāku uzmanību nekā līdz šim.

Ainārs Zariņš, www.crosscountry.lv

 
Visi komentāri
 
92201. viesis 11.augusts 2003 16:17
0 0 Atbildēt

Man patīk fakts, ka viens no "bagātajiem onkām", kas var piedalīties rallijreidos ir izbijis valsts ierēdnis.

Tā sacīt pozitīvā motivācija visiem ierēdņiem un politiķiem!

92212. viesis 11.augusts 2003 16:48
0 0 Atbildēt

Nu jau atkal te pierakstiijushi pilnas slejas, kautgan nobraukti tik 3,5 km.

92214. viesis 11.augusts 2003 16:56
0 0 Atbildēt

cieniitie. Nevajag nu atkal te puksteet un kunksteet. Varbuut shoreiz tomeer vareetu vairaak uzmaniibas pieverst sportam, tam ka tie dzheki ir no latvijas, tam ka vinji tomeer var paraadiit, kaut arii prologaa, kursh nemaz nav tik nesvariigs, labus rezultaatus, ko? Vai tiehshaam vienreiz nevar iztikt bez skaudiigas njerksteeshanas? Naglis tur savu darbu liek iekshaa, brauc vinjsh ljoti labi... Kas jums trauceeja buut vinja vietaa???

92216. viesis 11.augusts 2003 16:59
0 0 Atbildēt

Es jau nezheelojos, labaak buutu ar sho naudu sponsoreejushi kaadu talantiigu brauceeju, nevis pashi vizinaajushies.

92224. viesis 11.augusts 2003 17:12
0 0 Atbildēt

pag, tu tak negribi teikt ka vinji ir suudiigi brauceeji? Tie tak ir cilveeki, kas saakushi te latvijaa braukt rallijreidos, un nejau gadu atpakalj....

92228. viesis 11.augusts 2003 17:17
0 0 Atbildēt

Visas taas slejas nav par 3,5 km Turcijaa, bet par kopeejo skatu uz letinju veikumu starptautisko rallijreidu laucinjaa. Raksts ar iisaaku ievadu jau pirms paaris nedeeljaam bija nodots publikaacijai zhurnaalaa "Kas notiek?" Soliija, sollija, ka buus shodienas numuraa, bet atveru shoriit... nekaa. Nebuutu soliits, buutu piedaavaajis citiem izdevumiem, bet tagad darbs gandrīz veejaa. Jaapateicas vismaz iAUTO, kas kaa glaabshanas rinkjis visaam ar auto saistiitaam lietaam.

Ainars

92229. viesis 11.augusts 2003 17:31
0 0 Atbildēt

veči gāž tā, ka baigais prieks par viņiem, ar lielu nepacietību un cerību uz labu izdošanos gaidīšu nākamos rezultātus.

ZOZO

92246. viesis 11.augusts 2003 19:56
0 0 Atbildēt

Lieku uz Dambi - ja viņam nekas nenojuks (tfu, tfu, tfu!), tad var iebraukt trijniekā!! Autiņš paša taisīts - visi knifi zināmi.. par pieredzi jau nu arī nevar sūdzēties..

92248. viesis 11.augusts 2003 20:04
0 0 Atbildēt

Es ar lieku uz Dambi.Un tas Escorts ar ko viņš dabūja 2 vietu eiropā,arī bija viņa taisīts.No orģinālā tur bija tikai nosaukums un forma.

92254. viesis 11.augusts 2003 21:14
0 0 Atbildēt

www.osc.lv - visa informācija par Rallye d'Orient un arī Andra Dambja komentāri

92261. viesis 11.augusts 2003 22:23
0 0 Atbildēt

1.200 SOUSA-MAGNE Mitsubishi 00 2h58'02"000 83.1 km/h

2.201 SCHLESSER-LURQU Buggy Schle 00 2h59'09"000 + 01'07"00 3.206 SHMAKOV-ORLOV Buggy Honda 00 3h21'19"000 + 23'17"00 4.202 STRUGO-LARROQUE Mercedes ML 00 3h26'19"000 + 28'17"00

5.215 SAUKANS-ZARINS Mitsubishi 00 3h26'45"000 + 28'43"00

6.203 KOMORNICKI-MART Mitsubishi 00 3h26'50"000 + 28'48"00 7.204 SZALAY-REVEZS Chevrolet B 00 3h37'46"000 + 39'44"00

8.211 LUKSTINS-KRAUKL Oscar 00 3h38'07"000 + 40'05"00

9.207 GACHE-GARCIN Protruck 00 3h38'22"000 + 40'20"00

10.212 NAGLIS-PURVINSH Mitsubishi 00 3h46'56"000 + 48'54"00 10 11.208 DE ROISSARD-MET Nissan Terr 00 3h51'31"000 + 53'29"00

12.205 VIGOUROUX-WINOC Protruck 00 3h51'32"000 + 53'30"00

13.214 DAMBIS-PRINCIS Oscar 00 3h57'23"000 + 59'21"00 14.209 DHONT-KAKET Buggy Honda 00 4h07'22"000 + 1h09'20"

15.210 VURAL-KARACAR Mercedes ML 00 4h28'34"000 + 1h30'32"

92262. viesis 11.augusts 2003 22:24
0 0 Atbildēt
92282. viesis 12.augusts 2003 9:56
0 0 Atbildēt

kam info kāpēc Dambis 1 ss atpalicis par stundu? Vakar naktī Eurosport šo kādu brīdi no helihoptera rādīja. Kas ir Princis? Sponsors jeb stūrmanis? Tiešam tikai 15 auto piedalās?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Dīzelis beidzot lētāks par benzīnu: Dīzelis 1.637 un 95 benzīns 1.657 EUR -26.03.2024 (+ VIDEO) 16

iAutolv uzpilda degvielu, secina, ka dīzeļdegviela lētāka par benzīnu un aicina aizdomāties par to, vai varam atļauties zaļo politiku šādā formātā un maksāt par degvielu vairāk kā, piemēram, Spānijā. Lasīt vairāk

 

Saskaņotais paziņojums – kā to pareizi aizpildīt 11

Ceļu satiksmes negadījums var notikt ar ikvienu, neatkarīgi no autovadītāja vērības vai braukšanas pieredzes. Pārsvarā notiek nelieli satiksmes negadījumi, un ļoti bieži auto braucējiem nākas pildīt saskaņoto paziņojumu. Lasīt vairāk

 

ASV kravas kuģis daļēji sagrauj 2,5 km garo tiltu Baltimoras pilsētā (+ PAPILDINĀTS 11:45 VIDEO) 25

ASV, Baltimorā kuģim ietriecoties tilta konstrukcijās daļēji sagrauts tilts pār Potapskas upi. Tiek ziņots, ka tajā brīdī pār tiltu braukušas automašīnas un pārvietojušies gājēji, tādēļ iespējami upuri. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti