Audi Centrs Rīga ir saņēmis jauno Audi A8 ar 4.0 TDI dzinēju – spēcīgāko astoņcilindru dīzeli sērijveida limuzīnu vidū.
Dzinējs: kompakta spēka rūpnīca.
4.0 TDI dzinējs savu debiju Audi V8-veida dzinēju klanā piedzīvo kā trešais – pēc 4.2 litru benzīna dzinējiem jaunajā Audi S4 un Audi allroad quattro. 4.0 TDI ir ļoti kompakts: motora garums tikai 516 mm. Salīdzinājumam nesen būvēts konkurentu līdzīga tilpuma V8 motors ir par 150 mm garāks.
Cilindru bloks izgatavots no speciāla materiāla: vermikulāra-grafīta-čuguna, kam salīdzinājumā ar parasto čugunu ir 2 reizes lielāka stingrība un tajā pašā laikā par 15% mazāks svars. Dzinēja kopējais svars ir tikai 270 kg – viens no vieglākajiem V8 dīzeļdzinējiem vispār. Tas uzlabo divus ļoti svarīgus rādītājus: svaru uz vienu zirgspēku un svara sadalījumu pa automašīnas asīm. Abiem šiem rādītājiem ir centrālā nozīme jaunā Audi A8 4.0 TDI quattro braukšanas dinamikā.
Salīdzinājumā ar priekšgājēju ir palielināti gan cilindra diametrs (tagad 81,0 mm), gan virzuļa gājiena garums (tagad 95,5 mm) – motora darba tilpums ir 3,936 cm3. Attālums starp cilindriem palicis nemainīgs – 88 mm. Kompresijas pakāpe salīdzinājumā ar iepriekšējo 3.3 TDI samazināta no 18,5 : 1 uz 17,5 : 1.
Četri vārsti uz cilindru nodrošina optimālu cilindru pildījumu. Jaunajā V8 vārstus darbina rullīšu sviras ar hidrauliskajiem vārstu atstarpju kompensatoriem – priekšgājējam V8 3.3 TDI bija sviras bez rullīšiem (starp sadales vārpstas izcilni un sviru bija slīdes berze). Šī rullīšu sviru ieviešana dod papildus degvielas ekonomiju, kā arī samazina kaitīgās izplūdes gāzes.
Rullīšu sviru izmantošana dod arī citu pozitīvu efektu – trokšņu samazināšanu vārstu piedziņas mehānismā kopumā un īpaši klusu 4.0 TDI darbību.
Stingrā cilindru bloka konstrukcija un veiksmīgā mezglu “iekapsulēšana” samazina dzinēja rādīto trokšņu līmeni. Lielu ieguldījumu šajā kopējā dzinēja trokšņu līmeņa samazināšanā dod optimizēta dīzeļdegvielas priekšiesmidzināšana - jaunākās paaudzes “Common Rail- Systems” dīzeļdegvielas iesmidzināšanas sistēma.
Jaunā Common Rail tehnoloģija.
Jaunā Bosch EDC16 motora vadības sistēma pastāvīgi kontrolē cilindros ieplūstošā gaisa daudzumu, degvielas iemidzināšanas daudzumu, degvielas iesmidzināšanas sākumu, saspiestā gaisa spiedienu un izplūdes gāzu recirkulāciju.
Elektronika ļauj, līdzīgi kā Audi A8 ar benzīna motoru, iedarbināt dzinēju automātiski tikai uz īsu brīdi nospiežot “Start” taustiņu. Kvēlsveču sistēma dažu acumirkļu laikā nodrošina dzinēja iedarbināšanu pat ļoti zemu temperatūru gadījumā.
Dīzeļdegvielas iesmidzināšana notiek ar otrās paaudzes ”Common Rail” sistēmas palīdzību – ar augstspiediena sūkņa palīdzību degviela tiek pastāvīgi piegādāta uz speciāliem degvielas vadiem - rezervuāriem (“Rail” – katrai cilindru rindai), no kuriem tālāk pa īpaši izturīgiem degvielas vadiem nonāk pie iesmidzināšanas sprauslām. Jaunās paaudzes dīzeļdegvielas iesmidzināšanas spiediens cilindros ir paaugstināts līdz pat maksimāli 1600 bar (priekšgājējam maksimāli bija 1350 bar) – tas salīdzināms ar vidējās klases limuzīna svaru uz pirksta naga laukuma.
Lielāks dīzeļdegvielas iesmidzināšanas spiediens uzlabo degvielas iemidzināšanu (smalkākas degvielas daļiņas) - labāks degmaisījums un efektīvāka degšana. Ieguvums nav tikai lielāka jauda un griezes moments, bet arī vienlaicīgi mazāks degvielas patēriņš un kaitīgo izplūdes gāzu daudzums.
Jaunums ir arī otrās paaudzes elektromagnētiskās iesmidzināšanas sprauslas ar 7 urbumu smidzinātājiem – tās arī nodrošina homogēnāku degvielas sadalīšanu degkamerās īpaši efektīvai degšanai un sekojušu uzlabojumu izplūdes gāzu kvalitātē.
Rezultāts: lai arī jaunais Audi A8 4.0 TDI quattro salīdzinājumā ar saviem konkurentiem ir aprīkots ar patstāvīgo četru riteņu piedziņu, tā izplūdes gāzu rādītāji ir pilnībā atbilst EU III normām.
Jaunā “Common Rail” sistēma ļauj vairākas reizes iesmidzināt degvielu cilindra vienas darba takts laikā. Zemu apgriezienu diapazonā notiek divas degvielas iesmidzināšanas, augstos apgriezienos - viena degvielas iesmidzināšana vienas darba takts laikā. Šī degvielas iesmidzināšanas stratēģija nodrošina vienmērīgu degvielas degšanu, kā rezultātā dzinējs strādā “mīkstāk”, samazinās trokšņu līmenis. Jaunais 4.0 TDI nav tikai klusāks un vienmērīgāks darbībā salīdzinājumā ar priekšgājēju 3.3 TDI – tas šobrīd ir labākais savā klasē.
Biturbo ar diviem saspiestā gaisa dzesētājiem.
Koncepts, līdzīgs kā 3.3 TDI dzinējam: divas turbīnas ar maināmām turbīnu ģeometrijām jau pie zemiem dzinēja apgriezieniem nodrošina augstu griezes momentu un atbilstoši lielu dzinēja jaudu. Maināma turbīnas ģeometrija nozīmē iespēju optimizēt izplūdes gāzu plūsmu uz izplūdes turbīnas ratu. Motora vadības bloks ar caurplūstošās gaisa masas mērītāju palīdzību nodrošina vienādus abu turbīnu pagriezienus, rezultātā arī saspiestā gaisa spiedienu un daudzumus. Maksimālais saspiestā gaisa spiediens ir 2,2 bar, turbīnas griežas līdz pat 210 000 apgriezieniem minūtē.
Maināmā turbīnu ģeometrija 4.0 TDI tiek veikta ar elektromotoriem – atbilstošais stāvoklis tiek sasniegts ātrāk un precīzāk. Tas nozīmē jau pie zemiem motora apgriezieniem tiek nodrošināts nepieciešamais saspiestā gaisa spiediens. Vārds “turbobedre” šim motoram nav pazīstams.
Vēl viens jaunums: 4.0 TDI ir divi saspiestā gaisa gaiss-gaiss dzesētāji, kuri novietoti zem priekšējiem lukturiem, kas savukārt nodrošina to efektīvu darbību.
Katra turbīna piegādā gaisu vienai cilindru rindai. Abu cilindru rindu ieplūdes kolektori ir savstarpēji savienoti, kas nodrošina saspiestā gaisa spiedienu izlīdzināšanos un uzlabo cilindru pildījumu, attiecīgi - dzinēja jaudu.
Ieplūdes kolektorā ir iebūvēts speciāls vārstu mehānisms, kas sadala ieplūstošā gaisa ceļu īsajā un garajā. Motora vadības bloks vada šo vārstu stāvokli atkarībā no dzinēja apgriezieniem un slodzes: pie maziem dzinēja apgriezieniem un mazas slodzes ir atvērts garais ieplūstošā gaisa ceļš, pie vidējiem un augstiem dzinēja apgriezieniem un slodzes – īsais ieplūstošā gaisa ceļš. Tas uzlabo cilindru pildījumu, kā rezultātā ir uzlabota dzinēja jauda un griezes moments visos dzinēja darbības apgriezienos un slodzēs.
Efektīva izplūdes gāzu kontrole.
Lai samazinātu izplūdes gāzu atdzišanu ceļā līdz turbīnai, izplūdes kolektors izveidots ar dubultām sienām (starp sienām ir gaiss kā siltuma izolators). Recirkulācijas sistēmā izplūdes gāzēm jābūt ievērojami atdzesētām, tai skaitā arī lai ievērojami samazinātu NOx un cieto daļiņu veidošanos izplūdes gāzēs.
Izplūdes gāzes tiek dzesētas īpašos ar dzeses šķidruma dzesētos dzesētājos, kuri vietas ekonomijas dēļ novietoti vidū starp cilindru rindām.
Izplūdes gāzu attīrīšana notiek divos priekškatalizatoros (uzreiz aiz turbīnām) un divos galvenajos katalizatoros (zem grīdas). Tas ļauj Audi A8 4.0 TDI aprīkotam ar quattro un 6 ātrumu automātisko pārnesumkārbu ar ievērojamu rezervi izpildīt EU III izplūdes gāzu normas.
Samazināts degvielas patēriņš.
Jaunā motora īpašība blakus saudzīgumam pret dabu ir arī iespaidīgā degvielas efektivitāte. Neskatoties uz 50 ZS lielāku jaudu un nedaudz lielāku automašīnas svaru, jaunais A8 4.0 TDI tērē vēl mazāk degvielas kā priekšgājējs ar 3.3 TDI dzinēju – vidēji tikai 9,6 litrus uz 100 km.
Priecē nobraucamais attālums bez atkārtotas degvielas uzpildīšanas – 940 km. Ar Audi A8 TDI quattro var droši doties tālos ceļojumos.
Audi A8 TDI quattro.
Apvienojumā ar ASF (Audi Space Frame) tipa alumīnija virsbūvi un 6-pakāpju tiptronic pārnesumkārbu, šī limuzīna 4-litru biturbo V8 dīzeļdzinējs nodrošina 100km/h ātruma sasniegšanu 6,7 sekundēs. A8 4.0 TDI quattro attīsta jaudu 202 kW (275 ZS) pie 3750 apgriezieniem, pie 1800-2500 apgriezieniem griezes moments - 650 Nm.
Īpaši būtu jāpiemin arī atraktīvākie elektonikas tehnoloģiju sasniegumi šajā limuzīnā: MMI (Multi Media Interface) displejs ar sistēmas vadībām – lielisks auto tehnoloģiju un komunikāciju sistēmu mijiedarbības paraugs; kā arī one touch (pieskāriena) atmiņa – vadītājs tiek atpazīts pēc viena pieskāriena.
Audi A8 4.0 TDI quattro pastāvīgā četru riteņu piedziņa pieder pie standartaprīkojuma, kas šim limuzīnam ir neparasti bagātīgs, iekļaujot arī elektriski atveramu un aizveramu bagāžas vāku un Valcona ādas salona apdari.
Audi A8 4.0 TDI quattro ir sportisks un grezns limuzīns.
Cena – sākot no 82000 EUR.
sākot no 82K ...
njā