Stājoties spēkā jaunajai kārtībai, pārējie braucēji un gājēji var rēķināties, ka mopēdus un velosipēdus turpmāk daudz nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu policisti, tādēļ divriteņu transportlīdzekļu vadītāju dalība satiksmē būs atbildīgāka un mazāk apdraudēs citus satiksmes dalībniekus.
Līdz šim mopēdu vadītāji tika uztverti līdzvērtīgi velosipēdistiem. Tomēr no 1. maija prasības attiecībā pret mopēdu un velosipēdu vadītājiem ievērojami atšķirsies. Turpmāk mopēdus būs jāreģistrē. Turklāt no 1. jūlija mopēdu vadītāji saņems tādu pat vadītāja apliecību kā citu transportlīdzekļu vadītāji un mainīsies prasības eksāmenu kārtošanai.
Stājoties spēkā Administratīvo pārkāpumu kodeksa (APK) grozījumiem (no 1. jūlija) gan velosipēdu, gan mopēdu vadītājiem noteikta jauna atbildība ceļu satiksmē, un par noteikumu pārkāpšanu paredzēti sodi.
Izmaiņas likumdošanā
Mopēdu reģistrācija
„Iestājoties siltam un saulainam laikam, ielās parādās arvien vairāk motociklu un mopēdu. Neievērojot Ceļu satiksmes noteikumus, šo transportlīdzekļu vadītāji arvien biežāk rada iespēju ceļu satiksmes negadījumiem un pat izraisa tos. Turklāt aizmukt no notikuma vietas nesodītam ir daudz vienkāršāk, nekā transportlīdzeklim, kuram ir numura zīme. 2002. gadā notikuši 98 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. 2003. gadā jau 171,” norāda Andris Lukstiņš CSDD direktors.
Jauna prakse Latvijā un daudzās Eiropas valstīs ir mopēdu reģistrācija. Latvijā mopēdi jāreģistrē no 1. maija. Saskaņā ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā par mopēdu tiks uzskatīts tāds divriteņu transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums - mazāks par 50cm3. Ceļu satiksmē pieļaujamais braukšanas ātrums visiem mopēdiem ir 45 km/h. Veicot reģistrāciju, mopēdiem līdzīgi kā motocikliem tiks izsniegta viena numura zīme un reģistrācijas apliecība.
Jaunā kārtība vairos arī mopēdu transportlīdzekļu vadītāju atbildību, jo turpmāk tie vairs nebūs bezpersoniski un neidentificējami satiksmes plūsmā. Tāpat šie transportlīdzekļi būs vairāk pasargāti no zādzībām (piemēram, reģistrēt zagtu mopēdu nebūs iespējams).
Mopēdu vadīšanas tiesības
Līdz šim ar jebkuru mopēdu varēja braukt jau no 14 gadu vecuma, turklāt, lai saņemtu vadīšanas tiesības, bija sekmīgi jānokārto salīdzinoši vienkāršs satiksmes noteikumu tests. (Identisku testu 12 gadīgi bērni kārto velosipēdista tiesību saņemšanai). Līdz šim mopēdu un velosipēdu vadītājiem tika izsniegta atsevišķa apliecība – atšķirīga no kredītkartes formāta vadītāja apliecības.
Arī turpmāk mopēda vadītāja tiesības varēs saņemt no 14 gadu vecuma, tomēr mainīsies apliecība un tās izsniegšanas kārtība. No 1. jūlija mopēda vadītāja kategorija būs iekļauta transportlīdzekļu vadītāja apliecībā. Sekmīgi nokārtojot mopēda teorētisko eksāmenu, cilvēks saņems vadītāja tiesības ar norādi, kas ar šo dokumentu ļaus viņam vadīt mopēdu. Līdz ar to no 1. jūlija tiks palielināts arī teorētisko jautājumu skaits eksāmenā – turpmāk to būs 20. Iepriekš bija jāatbild uz 10 jautājumiem.
Izmaiņas sodu sistēmā un uzraudzībā
Jauni sodi mopēdu un velosipēdu vadītājiem
Mopēdu un velosipēdu vadītājiem grozījumos APK ieviesti vairāki sodi. Ja līdz šim mopēdu un velosipēdu vadītāja atbildība ceļu satiksmē bija ļoti nosacīta, un augstākais soda mērs tika piemērots par braukšanu bez vadītāja apliecības (5Ls), turpmāk šo braucamrīku vadītājiem stingri noteikti pienākumi un atbildība un paredzēti sodi līdz 40Ls. No 1. jūlija mopēdu un velosipēdu vadītājus varēs sodīt par braukšanu reibumā, noteikumu pārkāpumiem pret gājējiem, ceļa zīmju neievērošanu un bēgšanu no notikuma vietas pēc Satiksmes negadījuma. Par bēgšanu no notikuma vietas paredzēts bargākais sods – līdz 40Ls.
Ja velosipēda un mopēda vadītāja alkohola koncentrācija asinīs ir no 1,0 līdz 1,5 promilēm tiek piemērots 20Ls naudas sods. Ja koncentrācija lielāka – sods ir 30Ls. Tādu pat sodu piemēros par braukšanu narkotisko vielu reibumā. Par noteikumu pārkāpumiem attiecībā pret gājējiem velosipēdu un mopēdu vadītājiem piemēro sodu līdz 20Ls. Par dažādu ceļa zīmju neievērošanu – 5Ls.
Mopēdu un velosipēdu kontrole uz ielas
„Ņemot vērā, ka mopēdu un velosipēdistu vadītāju kontrole un sodīšana ir tikai viens no veidiem kā rūpēties par satiksmes drošību, paralēli šiem pasākumiem, arī turpmāk tiks pastiprināta ceļu policijas un citu policijas struktūrvienību darbinieku klātbūtne pilsētu ielās un uz autoceļiem, optimizējot vienoto posteņu dislokāciju un policijas inspektoru darba organizāciju. Nenoliedzami, īpaši pavasara - vasaras sezonā un diennakts tumšajā laikā, tiks pastiprināta Ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas un uzvedības kontrole,” norāda Viktors Vanags, VP GKPP Ceļu policijas pārvaldes priekšnieka vietnieks.
Divriteņu transportlīdzekļu vadītāju izglītošana
Velosipēda tiesības un velosipēdistu izglītošana
Kā tas bijis līdz šīm, arī turpmāk velosipēdista tiesības varēs saņemt no 12 gadu vecuma, CSDD sekmīgi nokārtojot satiksmes noteikumu testu. Šāda prakse nepieciešama, lai tie, kas izbrauc uz ielas ar velosipēdu orientētos satiksmes noteikumu pamatlikumos un savas nezināšanas dēļ neradītu draudus ne sev, ne citiem satiksmes dalībniekiem.
Sākoties aktīvai velosezonai CSDD sadarbībā ar Unibanku sagatavojusi Velosipēdista rokasgrāmatu. Tā noderēs kā satiksmes noteikumu atgādinājums tiem, kam ir velotiesības, bet tiem, kuriem to vēl nav, radīs priekšstatu par velosipēda pienākumiem un atbildību uz ielas un mudinās kārtot eksāmenu tiesību saņemšanai. Velobuklets tiks izplatīts 26 CSDD nodaļās, ceļu policisti to dalīs velobraucējiem pilsētu ielās, tāpat bukletu izplatīs arī velotirgotāji visā Latvijā.
“Velosipēdi asociējas ar vasaru, vēju, sportisku ātrumu, azartu un dinamiku. Piedaloties šajā projektā, kura mērķis ir izglītot jaunos velosipēdu vadītājus un padarīt šādu brīvā laika pavadīšanas veidu par maksimāli drošu, mēs popularizējam tādas vērtības, ar kurām mēs vēlamies raksturot mūsu banku. Turklāt, Unibanka var piedāvāt drošus un ērtus finansu pakalpojumus arī gados visjaunākajiem klientiem, tāpēc ikviens jaunais velosipēdists mums ir interesants kā topošais klients. Velosipēdu vasara ir sākusies! Mēs novēlam, lai ikviens velosipēdists ātrumu un vēju varētu baudīt droši!” skaidro Unibankas vecākais viceprezidents Ainārs Ozols.
Jau 11 gadu CSDD rīko Latvijas Jauno satiksmes dalībnieku sacensības, kas katru pavasari risinās visos Latvijas rajonos. Foruma ietvaros tiek pārbaudītas jauno cilvēku velosipēda vadīšanas iemaņas, pirmās medicīniskās palīdzības sniegšanas prasme, satiksmes noteikumu un velouzbūves zināšanas. Sacensību posmi forumā izstrādāti tā, lai maksimāli pārbaudītu jauno cilvēku sagatavotību reālām un bīstamām situācijām uz ielas. Ņemot vērā, ka ik gadu sacensībās piedalās vismaz 2 000 dalībnieku, šis ir būtisks veids kā sacensību formā mudināt bērnus apgūt satiksmes drošības jautājumus.
Pasaules prakse liecina, ka, lai uzlabotu satiksmes drošības līmeni, nepieciešami kompleksi risinājumi. Šoreiz esam nodrošinājuši gandrīz visus pamatnoteikumus, lai sakārtotu velosipēdistu un mopēdistu dalību ceļu satiksmē: izstrādāta jauna sodu sistēma, kur detalizēti formulēti šo satiksmes dalībnieku pienākumi un atbildība; velosipēdistu un mopēdu vadītājus nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu policija; pastāvīgi tiek nodrošināta divriteņu transportlīdzekļu vadītāju izglītošana un informēšana.
Interesanti kaa 14 gadigs cilvecins vares pieregistret savu braucamo? Ja veel isti paseses nav! A ka ar atbildiibu pie parkapumiem, kas maksaa sodu - vins vai vina vecaki!
Aga