Ceļu satiksmes noteikumi, kas stājas spēkā 1. jūlijā, paredz vairākas izmaiņas automobiļu, velosipēdu, mopēdu vadītājiem un gājējiem. Analizējot iemeslus, kādēļ mopēdu un velosipēdu vadītāji un gājēji biežāk cieš ceļu satiksmes negadījumos, kā arī domājot par to, lai šie satiksmes dalībnieki būtu labi pamanāmi citiem, CSN iestrādāti vairāki jaunumi.
Izmaiņas CSN, kas attiecas uz autovadītājiem, radīs vienotāku satiksmes plūsmu, palielinās ielu caurlaides spēju, kā arī vairos satiksmes drošību. Apskati arī CSN pārkāpumu soda punktu tabulu!
Gājējiem
● No 1. jūlija gājējiem arī apdzīvotās vietās (iepriekš – ārpus apdzīvotām vietām), pārvietojoties pa brauktuvi, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi apgaismots, būs jālieto gaismas atstarotājus vai lukturīti.
● Gājējiem būs liegts ārpus gājēju pārejas šķērsot ceļus ar divām un vairāk braukšanas joslām vienā virzienā.
● Gājējiem pirms brauktuves šķērsošanas pa neregulējamu gājēju pāreju būs jāpārliecinās par drošību.
Velosipēdu un mopēdu vadītājiem
Gaismas signālu lietošana velosipēdiem un mopēdiem
● Ņemot vērā, ka aptuveni 30% no negadījumiem notiek tumsā un krēslā, jaunie CSN paredz, ka nepietiekamas redzamības apstākļos velosipēdistam jāieslēdz lukturi – priekšā balts, aizmugurē – sarkans.
● Lai mopēdi uz ceļa būtu labi saskatāmi, to vadītājiem visu diennakti jābrauc ar ieslēgtiem tuvās gaismas lukturiem.
Kā jābrauc velosipēdistiem
● Jaunie CSN paredz jaunu kārtību, kā velosipēdu vadītāji drīkst šķērsot krustojumu, veikt kreiso pagriezienu un apgriezties braukšanai pretējā virzienā. Iepriekš, velosipēda vadītājs jebkuru manevru drīkstēja veikt vienīgi no labās malas. Jaunie noteikumi pieļauj, ka velosipēdists nogriešanos pa kreisi, vai apgriešanos braukšanai pretējā virzienā var veikt gan no labās brauktuves malas, gan ieņemot kreiso joslu.
● Situācijās, kad labā malējā josla paredzēta, lai nogrieztos pa labi, velosipēdists, kurš vēlas turpināt ceļu taisni, var pārkārtoties joslā, kas paredzēta šim nolūkam.
● Velosipēda vadītāji tāpat kā iepriekš, arī stājoties spēkā jaunajiem CSN, varēs braukt pa ietvi, netraucējot gājējus.
Kā jābrauc mopēdu vadītājiem
● Izvērtējot satiksmes drošības aspektus, CSN projektā paredzēts, ka pilsētās mopēdu vadītāji uz brauktuves ir pielīdzināmi citiem transportlīdzekļiem un tiem jābrauc un jāveic manevri gluži tāpat kā citiem motorizēto transportlīdzekļu vadītājiem.
● Savukārt ārpus apdzīvotām vietām, ar mopēdu jābrauc līdzīgi kā ar velosipēdu – pastāvīgi cenšoties turēties tuvāk brauktuves labajai malai. Atšķirība starp braukšanu pilsētās un ārpus tām ieviesta, ņemot vērā faktu, ka mopēda braukšanas ātrums ir mazāks kā citiem motorizētājiem transportlīdzekļiem – ar mopēdu aizliegts braukt ātrāk par 45km/h.
● Tāpat kā iepriekš, arī turpmāk mopēdu vadītājiem aizliegts braukt pa ietvēm.
Auto vadītājiem
Jaunums
● Stājoties spēkā CSN, tiks vienkāršota ceļu satiksmes negadījuma noformēšanas kārtība. Ja negadījumā nebūs cietušo, transportlīdzekļiem nebūs radīti būtiski bojājumi un netiks nodarīti zaudējumi trešās personas mantai, un galvenais, ja transportlīdzekļu vadītāji būs vienojušies par visiem negadījuma apstākļiem, vadītājiem būs iespēja noformēt Saskaņoto paziņojumu. Šādos gadījumos policija uz notikuma vietu nebūs jāsauc. Pamatojoties uz šo Saskaņoto paziņojumu, apdrošināšanas sabiedrība izmaksās atlīdzību. Saskaņotie paziņojumi būs pieejami apdrošināšanas kompānijās un degvielas uzpildes stacijās visā Latvijā.
● Atļautā braukšanas ātruma ierobežojuma līdz 80 km/h atcelšana jaunajiem autovadītājiem, kuru braukšanas stāžs nepārsniedz divus gadus.
● Degvielas uzpildes stacijās, kurās nav izvietota ceļa zīme par atļautā braukšanas ātruma ierobežojumu, atļauts braukt ne ātrāk kā 20 km/h.
CSN punkti, kam noteikts pārejas periods
● No 2006. gada 1. janvāra maršruta taksometri nedrīkstēs apstāties pasažieru izlaišanai vai uzņemšanai ceļa zīmes „Apstāties aizliegts” darbības zonā no plkst. 07.00 līdz 20.00.
● Līdz 2008.gadam paredzēts pakāpeniski atteikties no braukšanas ar radžotām riepām. Latvijā ziemas kļūst arvien maigākas un šī gadalaika lielāko daļu nav ne ledus, ne sniega, tādēļ radžotās riepas pastiprināti bojā ceļa segumu. Tāpat arī bezradžu ziemas riepu ražotāji tā pilnveidojoši tehnoloģiju šo riepu ražošanai, ka drošuma un īpašību ziņā, tās neatšķiras no riepām ar radzēm.
Paskatos kalendārā, bļāviens, jau 1.jūlijs! Nu tad, ar tiem jaunajiem CSNiem!