Vakar, 15.februārī, Ministru kabineta sēdē tika apstiprināti noteikumi "Prasības mācību iestādēm un speciālistiem, kā arī transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas programmas", kas paredz izvirzīt stingrākus kritērijus un prasības autoskolu darbā.
Noteikumu mērķis ir vairot autoskolu un to instruktoru līdzatbildību par skolu beigušiem autovadītājiem un izglītot savus audzēkņus tā, lai viņi būtu labi sagatavoti ne tikai eksāmenu kārtošanai, bet arī reālai ikdienas dalībai satiksmē. Tāpat plānots, ka šie noteikumi varētu veicināt arī satiksmes drošības uzlabošanu. Tie stāsies spēkā šī gada 2. maijā.Lai uzlabotu autoskolu darbību, paredzēts ieviest vairākas organizatoriskas izmaiņas, kas noteiks, kā jāveido autoskolas darbs un audzēkņu apmācība.
Teorētisko stundu saturu paredzēts papildināt ar informatīvu bloku, kas ietvers autovadītāju ētikas un kultūras principus, rīcību saspringtās situācijas, mācīsies, kā medikamenti, alkohols, stress vai nogurums ietekmē vadītāja spējas braukt. Tāpat īpaša uzmanība kursu ietvaros tiks pievērsta satiksmes drošības jautājumiem, analizējot dažādas situācijas uz ceļa un skaidrojot, kā rīkoties, lai izvairītos no ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanas un iekļūšanas tajos.
Praktisko braukšanas apmācību skaits no maija tiks papildināts un turpmāk – minimālais stundu skaits būs 14 (līdz šim – 10). Mācību stundu ietvaros detalizēti noteikts kādas iemaņas kursantiem jāapgūst, piemēram, lielas intensīvas satiksmes apstākļos pilsētā, ārpus apdzīvotām vietām, diennakts tumšajā laikā vai nelabvēlīgos laika apstākļos u.tlml.
Gadījumi, kad autoskolas zaudēs licenci
Jaunie noteikumi paredz stingrākas prasības arī autoskolu licencēšanai. Ja sešu kalendāro mēnešu laikā teorētisko eksāmenu nokārtos mazāk par 75% no uz teorētisko eksāmenu norīkotajiem, kuri to kārtos pirmo reizi, autoskolai draudēs licences zaudēšana. Savukārt par braukšanas apmācību atbildība būs jāuzņemas instruktoram. Ja mazāk par 55% no viņa audzēkņiem valsts braukšanas eksāmenu nenokārtos ar pirmo reizi, apliecības zaudēšana draudēs instruktoram. Tāpat autoskola varēs zaudēt licenci, ja netiks ievērota apmācības kārtība un netiks pildīti ar audzēkņiem noslēgto līgumu nosacījumi.
Jau ir izskanējušas vairāku autoskolu bažas par to, ka noteiktie "procentu griesti" ir pārāk augsti un daudzas autoskolas, arī godprātīgi strādājošās, zaudēs licences. Jāatzīmē, ka šie procenti ir noteikti ņemot vērā patreizējos vidējos sekmības rādītājus, kas teorētiskajā eksāmenā ir 78%, bet vadīšanas eksāmenā – 62%. Gan autoskolām, gan instruktoriem ir laiks, lai uzlabotu apmācības kvalitāti, jo šīs normas kontrole stājas spēkā 6 mēnešus pēc noteikumu spēkā stāšanās – 2005. gada novembrī.
Līgums sargās autoskolas audzēkņa tiesības
Stājoties spēkā jaunajiem noteikumiem, autoskolām būs jāslēdz līgums ar katru audzēkni, kurā sīki būs jābūt atrunātam teorētisko nodarbību biežumam, braukšanas apmācības un autoskolas eksāmenu kārtošanas kārtībai un finansiālajiem aspektiem. Līdz šim līgumu slēgšana nebija obligāta. To ļaunprātīgi izmantoja atsevišķas autoskolas, jo audzēkņi bez šāda līguma bija juridiski bezpalīdzīgi un nevarēja izvirzīt pretenzijas, piemēram, par neapmierinošu apmācības kvalitāti. Turpmāk ikviens autoskolas audzēknis būs informēts par savām tiesībām un varēs pieprasīt, lai līgumā atrunātais tiktu izpildīts.
Autoskolas nevarēs izmantot "graustus" kursantu braukšanas apmācībai
Ņemot vērā Eiropas Savienības prasības mācību transportlīdzekļiem, paredzēta pakāpeniska pāreja uz apmācību ar mūsdienu prasībām atbilstošiem transportlīdzekļiem. Īpaši tas attiecas uz kravas automobiļiem un autobusiem un paredzēts, ka ar 2007. gada 1. janvāri šo transportlīdzekļu vadītāju apmācības jāveic ar transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar ABS, darba un atpūtas laiku fiksējošām ierīcēm u.tml.
Bez tam, izvērtējot vidējo transportlīdzekļu vecumu Latvijā, jaunie noteikumi paredz, ka "B" kategorijas autovadītāju apmācībai pēc 2006. gada 1. jūnija būs atļauts izmantot transportlīdzekļus, kuru vecums nepārsniegs 12 gadus.
Informāciju sagatavoja Džoanna Eglīte, Ceļu satiksmes drošības direkcijas Sabiedrisko attiecību speciāliste
Īstenībā mūsu valdība atkal pieņēmusi kautkādu sviestu - cauru kuģi mēģina ar dēlīšiem aizlāpīt...
Nezkāpēc nav papētījuši igauņu pieredzi un praksi jauno autovadītāju apmācībā...
Visupirms iedodot pagaidu tiesības (botāniķu tiesības - auto jāmarķē ar zaļu kļavas lapu) un pēc 2 gadiem vadītājam ir jāpierāda vēlreiz savas zināšanas un braukšanas prakse...
Nevar visus iemācīt braukt tajās dažās braukšanas nodarbībās, var tikai iemācīt pamatus, bet patiešām iemācīties braukt var diendienā to braucot un pakāpeniski slīpējot savu prasmi un meistarību...
Autoskolā var iemācīt dažus manevrus un kā tehniski notiek automašīnas vadīšana...