Uz Latvijas ceļiem kopš aizvadītā gada septembra līdzīgi kā visās Eiropas Savienības valstīs uzsāktas kravas transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa pārbaudes.
2005. gada pirmajos trijos mēnešos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskās apskates inspektori kopīgi ar Ceļu policiju (CP) 22 izbraukumos pārbaudījuši ap 250 kravas automobiļu, piekabes un puspiekabes. Pārbaudes notiek regulāri 2-3 reizes nedēļā.52 no apskašu laikā apturētajiem transportlīdzekļiem atklāti būtiski defekti, kas var apdraudēt ceļu satiksmes drošību, savukārt 10 no šiem transportlīdzekļiem konstatēti bīstami defekti, kas tieši apdraud ceļu satiksmes drošību. Šiem transportlīdzekļiem tika noņemtas valsts reģistrācijas numura zīmes.
Tādam transportlīdzeklim, kam pārbaudes laikā tiek konstatēti būtiski trūkumi vai bojājumi, tiek anulēta pielaide ceļu satiksmei (noņemta tehniskās apskates uzlīme) un mēneša laikā pēc pārbaudes auto jāuzrāda tehniskās apskates stacijā. 30 dienu laikā transportlīdzekļa vadītājam ir izvēle, veikt atkārtotu tehnisko apskati par puscenu, pārbaudot tikai defektus, kas konstatēti uz ceļa, un saņemt tehniskās apskates uzlīmi ar derīguma termiņu, kāds tas bija pirms pārbaudes uz ceļa, vai arī veikt pamatpārbaudi un saņemt tehniskās apskates uzlīmi uz gadu.
Ja pārbaudes laikā transportlīdzeklis tiek atzīts par bīstamu satiksmes drošībai, inspektori noņem valsts reģistrācijas numura zīmes un tālāk transportlīdzekli var pārvietot tikai ar speciāla evakuatora palīdzību. Lai atgūtu valsts reģistrācijas numura zīmes, transportlīdzekli pēc trūkumu novēršanas ir jāuzrāda noteiktā tehniskās apskates stacijā.
Izplatītākās problēmas, kas konstatētas uz ceļa pārbaudot kravas transportlīdzekļus uz Latvijas ceļiem ir :bojātas gaismas ierīces, riepu un sakabes ierīču nodilums, lūzumi balstiekārtā, rāmī un atsperēs.
Patreiz īpašas diagnostikas iekārtas transportlīdzekļu apskatei uz ceļiem netiek izmantotas, vienīgi sakabes ierīču nodiluma pārbaudei tiek izmantots speciāls kalibrs, nodiluma noteikšanai.
„Lai gan nākotnē plānots izmantot arī iekārtas, pagaidām, transportlīdzekļu defekti ir tik acīmredzami, ka pietiek ar vizuālu apskati, lai speciālisti varētu konstatēt nepilnības un bīstamību,” norāda Aldis Adiņš, CSDD Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas vadītāja vietnieks, vērtējot kravas transportlīdzekļu stāvokli Latvijā.
CSDD inspektori, kas piedalījušies apskatēs uz ceļiem, atzīmē, ka 95% no apstādinātajiem transportlīdzekļiem ir bijusi derīga tehniskā apskate.
Kravas transportlīdzekļiem līdzīgi kā vairumam transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate jāveic reizi gadā. Tomēr reāli dažādas detaļas, piemēram, kokvedējiem kas ceļu satiksmē piedalās ik dienu 24 stundas diennaktī, sakabes ierīce nolietojas pat trīs mēnešu laikā, to riepas, arī puspiekabju pašizgāzēju riepas, kas pakļautas ļoti lielai slodzei, nolietojas ļoti ātri, un, ja tehniskajā apskatē vēl ir normālā stāvoklī, tad pēc tam tiek lietotas līdz pēdējam, bieži vien līdz pārsprāgšanai uz ceļa.
„Piedalīšanās ceļu satiksmē ar tehniski neatbilstošu transportlīdzekli, kam nedarbojas, piemēram, bremžu lukturi (gadrīz katrā pārbaudes reizē ir vismaz viens transportlīdzeklis ar vai bez piekabes, kuram nedeg neviens bremžu signāllukturis), ir pilnīgi nodilušas riepas vai izdilis piekabes sakabes ierīces gredzens, ir pilnīga bezatbildība,” norāda Aldis Adiņš „Absurdi uzskatīt, ka transportlīdzeklim jābūt tehniskā kārtībā tikai tādēļ, lai izietu tehnisko apskati. Tam jābūt drošam, lai neapdraudētu ne paša šofera, ne citu satiksmes dalībnieku dzīvību un par to jārūpējas auto īpašniekam vai tā vadītājam.”
Tehniskās apskates uz ceļiem ir kā atgādinājums un brīdinājums kravas transportlīdzekļu vadītājiem un īpašniekiem, rūpēties par auto drošību nepārtraukti.
Dažkārt kļūst patiesi neomolīgi, paskatoties ar kādām riepām smagie brauc. Praktiski ar slikiem.