Latvijas presei izplatīta atklātā vēstule, kuras autors A.Caune pārmet it kā netaisnīgu transportlīdzekļa ikgadējās nodevas iekasēšanu.
CSDD konstatēja, ka vēstules autors min skaitļus un faktus, kuri neatbilst patiesībai (piemēram, ikgadējā transportlīdzekļa nodeva, kas nomaksāta Ls 8 apmērā, vēstulē „noapaļota” uz Ls 15). Iespējams, to var skaidrot ar faktu, ka vēstulē minētās darbības neveica A.Caune, bet gan transportlīdzekļa reģistrētā īpašniece.Tādēļ neizpratni rada tas, ka vēstules autors uzņemas atbildību par saviem apgalvojumiem, it kā pats būtu veicis šīs darbības. Neraugoties uz to, gadījums prasa plašāku skaidrojumu.
Jāatgādina, ka transportlīdzekļu ikgadējā nodeva veido valsts autoceļu un pašvaldību ceļu un ielu uzturēšanas finansiālo pamatu. To ik gadu maksā juridiskās un fiziskās personas, uz kuru vārda Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi vai izsniegtas tranzīta numura zīmes. Nodevu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā administrē VAS “Latvijas Valsts ceļi” sastāvā izveidotā Transportlīdzekļu nodevas administrācija, bet CSDD to tikai iekasē un ieskaita valsts pamatbudžetā.
Likuma „Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” 7.panta 4.punkts tiešām paredz atmaksāt nodevas daļu, ja reģistrāciju uz laiku pārtrauc, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes.
Diemžēl, kad nodevas administrētāji ieviesa šo iespēju, sabiedrība nebija un vēl joprojām nav pietiekami informēta par jaunieveduma mērķi, būtību un reālajām izmaksām. Rezultātā dažiem autovadītājiem varēja rasties priekšstats, ka nodevu atmaksā par katru periodu, kad transportlīdzekli neizmanto satiksmē.
Acīmredzot, arī vēstules autors „piemirsa”, ka darbībām, kas veicamas, lai reģistrāciju uz laiku pārtrauktu, ir konkrēti izcenojumi:
Transportlīdzekļa noņemšana no uzskaites (šajā gadījumā – reģistrācijas pārtraukšana, datu fiksēšana reģistrā) 2,12
Transportlīdzekļa reģistrācijas darbība, kuras rezultātā izsniedz reģistrācijas apliecību (reģistrācijas atjaunošana pēc pārtraukuma, datu fiksēšana reģistrā) 3,23
Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība ar hologrāfisko pretviltošanas pārklājumu (pārtraucot reģistrāciju, vecā apliecība tika „apgriezta”, lai tajā varētu veikt atzīmi) 3,82
Turklāt tie nebūt nav paredzēti, lai, kā uzskata vēstules autors, pelnītu birokrātija. Tieši šīs darbības un to fiksēšana transportlīdzekļu reģistrā ir pamats transportlīdzekļa ikgadējās nodevas atmaksai, kuru A.Caune tik ļoti kāro. Tikai tā var panākt, lai nodevas atmaksu neizkrāptu negodīgi transportlīdzekļu īpašnieki.
Transportlīdzekļa, kura pilna masa ir mazāka par 1500 kg un nodevas summa gadā – Ls 12,00, reģistrācijas pārtraukšana, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes, uz neilgu laiku (piemēram, 6 mēnešiem) tā īpašniekam noteikti nav izdevīga, jo veicamo darbību (tabulā) kopējā cena ir Ls 9,17, bet nodevas atmaksas summa par 6 mēnešiem – tikai Ls 6,00 (par Ls 3,17 mazāk). Savukārt, piemēram, ja transportlīdzekļa pilna masa ir no 1801 kg līdz 2100 kg, un ikgadējās nodevas summa Ls 45, tad ietaupījums šādā pašā situācijā būs Ls 13,33. Īpašniekiem, kuru transportlīdzekļa ikgadējā valsts nodeva mērāma simtos latu, ietaupījums, uz laiku pārtraucot reģistrāciju, ir vēl ievērojamāks.
Likumā teikts: „ja reģistrāciju pārtrauc uz laiku, nododot valsts reģistrācijas numura zīmes, atmaksājamo nodevas summu aprēķina saskaņā ar šādu formulu: atmaksājamā summa = samaksātā nodeva gadam x 1/12 x kārtējā gadā atlikušo pilno mēnešu skaits”. Taču CSDD dati liecina, ka šo iespēju izmanto ļoti neliels Latvijas transportlīdzekļu īpašnieku skaits. Tādēļ, iespējams, jālabo likums „Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”, un, ja tas tiks izdarīts, tad arī sabiedrībai tas būtu jāizskaidro.
Sagatavoja Juris Saukāns
kam ir 8Ls gada nodeva?