Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) uzskata, ka ir daudzas svarīgākas lietas, kas būtu jāsakārto civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) jomā, pirms noteikt, ka OCTA līgums ir jāslēdz uz gadu.
Piemēram, būtu jāievieš tā dēvētā Bonus – Malus (atlaižu - piemaksu) sistēma jeb transportlīdzekļa vadītāja vērtēšana pēc noteiktiem kritērijiem - kā vadītājs uzvedas ceļu satiksmē.Pretēji tam, kā tas ir izskanējis vairākos masu saziņas līdzekļos, CSDD neplāno rosināt izmaiņas OCTA likumā.
„Slēdzot apdrošināšanas līgumu, katrs vadītājs būtu jāvērtē individuāli, līdzīgi kā tas notiek, izsniedzot transportlīdzekļu brīvprātīgās apdrošināšanas (KASKO) polises. Kā galvenais kritērijs būtu tas, kā autovadītājs uzvedas ceļu satiksmē. Gadījumā, ja šoferim nav pārkāpumu un avāriju, viņam apdrošinātāji sniegtu atlaides. Bet, ja transportlīdzekļa vadītājs regulāri pārkāpj likumus un izraisa satiksmes negadījumus, viņam par apdrošināšanu nāktos maksāt vairāk,” skaidro CSDD direktora vietnieks Ivars Krauklis.
Autovadītāju izvērtēšana būtu jāveic, izmantojot valsts reģistros esošo informāciju, t.i. CSDD uzturēto transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturēto soda reģistru u.c.
Patlaban Latvijā saskaņā ar OCTA likumu apdrošināšanas līgumu var slēgt uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem.
Diferencēta pieeja, slēdzot OCTA līgumu, sekmīgi darbojas jau Eiropas lielākajā daļā. Turklāt tur ir noteikts, ka šis līgums jāslēdz uz gadu, protams, atrunājot jautājumus par transportlīdzekļa sezonālo piedalīšanos satiksmē (motocikla vai traktora gadījumā). Latvijā gada termiņa ieviešana būtu pāragra.
UZ GADU?!
Aha, tikai aizmirsa pieminēt ka tajā pašā eiropā var slēgt līgumu gan uz 15 dienām gan uz mēnesi! Nu vismaz Vācijā noteikti. Kas ir dzinis auto savā gaitā - zina. Kā nekā tranzīta numurus ņēma!
Bet nu kas maksā tas pasūta mūziku (likumu). :)