Doties ceļojumā kopā ar ģimeni bieži attur laika trūkums saplānot ceļojumu un rezervēt viesnīcas, bet tikpat bieži pret ceļojumu nostājas tāme, kurā iekļautas transporta, dzīvošanas un uztura izmaksas.
Lielākajā daļā pasaules populārs ir kāds risinājums, kas Latvijā vēl nav iedzīvojies – tie ir dzīvojamie treileri un motormājas jeb tautā sauktie vonmobīļi (wohnmobile – vāc. val.). Katru gadu Latvijā arvien vairāk ierodas gan jaunas ģimenes, gan padzīvojuši pāri ar savām mājām uz riteņiem, bet ārvalstīs šādas mājas ar Latvijas numuriem ir retums.Ielūkojoties vēstures lappusēs, pirmie ieraksti par mājām uz riteņiem datēti ar pagājušā gadsimta divdesmitajiem gadiem Amerikā, kur parādījās pirmie „tin can tourists”. Paskatoties vēl tālāk Eiropas vēsturē, par pirmajiem iedzīvotājiem uz riteņiem būtu dēvējami čigāni un ceļojošie mākslinieki, kuri savu dzīvi pavadīja zirgu vilktajās karavānās. Pasaulē pirmo atpūtas karavānu 1880. gadā esot uzbūvējusi kompānija „Bristol Carriage Company” pēc Dr. W. Gordon-Stables pasūtījuma, protams, tās pārvietošanai izmantoja zirgus.
Atpūtas transportlīdzekļi ir iedalāmi trīs grupās – piekabju veida treileri, motorizētie treileri un mobilās brīvdienu mājas. Pēdējās plašāk neapskatīsim, jo mobilās mājas faktiski ir rūpnieciski ražotas neliela izmēra vasarnīcas, kuras gatavas iespējams nogādāt paredzētajā vietā.
Mazākie un vienkāršākie piekabju veida treileri var būt pavisam nelieli un bez sevišķām ērtībām, bet lielākie mēdz būt pat septiņvietīgi ar ērtībām kā četrzvaigžņu viesnīcā. Iegādājoties šādu treileri, vienmēr ir jāpadomā par atbilstīgu automašīnu, ar ko to pārvietot. Šāda tipa treileri, jo sevišķi liela izmēra, rada manevrēšanas grūtības. Toties, dzīvojot kādā kempingā, velkošo automašīnu iespējams izmantot ceļošanai pa tuvāko apkārtni.
Motorizētos treilerus jeb vonmobīļus būvē uz mikroautobusu šasijām. Eiropā visplašāk izmanto Fiat Ducato; Renault Master; Peugeot Boxer un Mercedes-Benz Sprinter šasijas. Ar šādiem treileriem ir vieglāk manevrēt, tomēr mobīļa dzīvojamo daļu nav iespējams atstāt kempingā, ja automašīna vajadzīga tikai veikala apmeklējumam.
Treileri atkarībā no komplektācijas ir aprīkoti ar visu nepieciešamo pat ilgstošai dzīvošanai – ar virtuvi, dušu un tualeti. Virtuvē parasti ir iebūvēts ledusskapis un plīts, kurus iespējams darbināt gan ar elektrību, gan ar gāzi. Tos pašus enerģijas resursus izmanto arī apkures un gaisa kondicionēšanas iekārtas. Labi aprīkotu treileri var izmantot jebkurā gadalaikā bez laika ierobežojuma. Speciālos kempingos, kuru ārvalstīs ir daudz, iespējams pievienoties elektrībai, uzpildīt dzeramā ūdens rezerves un atbrīvoties no kanalizācijas.
Kāpēc cilvēki izvēlas ceļot ar treileriem
Ar treileri iespējams doties ceļā, iepriekš neko neplānojot, nerezervējot biļetes un viesnīcas, atliek vien paņemt drēbes un nepieciešamās mantas, piebraukt pie lielveikala, iegādāties vajadzīgo pārtiku un dzērienus, un esat gatavi ceļojumam. Nenoliedzams pluss ir iespēja paņemt līdzi savu mājdzīvnieku. Liela izmēra treileros ir pietiekami daudz vietas gan sporta inventāram, gan apģērbam, gan bērnu rotaļlietām. Ceļojot ar treileri, nav jāraizējas par viesnīcu un restorānu cenām, jo jums ir virtuve, kur pagatavot brokastis, pusdienas un vakariņas, un ir kur pārgulēt. Ārvalstu speciālisti aprēķinājuši, ka četru cilvēku ģimene, ceļojot ar treileri, var ieekonomēt no 50% līdz 70% ceļojuma izdevumu.
Eiropā plaši pazīstami ir Avondale, Bürstner, Dethleffs un Knaus firmu ražotie treileri, bet Latvijā neviens tādus netirgo, jo acīmredzot pēc tiem nav pieprasījuma.
Žurnāls A-ZET
Treilerus un,cerams,driiz arii vonmobiiljus,jeb kemperus var panjemt uz nomu Treileru Centraa.Tel.9489900.Cenas 15-20 Ls dienaa,atkariibaa no komplektaacijas.Celjojot pa Eiropu,uz 2 cilveekiem 10 dienaas ietaupiisiet apmeeram 1000 EUR,nekaa tadj baruktu tikai ar auto un apmestos viesiicaas.Pat,ja teltiis,ap 700 EUR paarmaksaasiet kafejniicaas par eeshanu.
Arii sleepot ziemaa var doties,tur ir autonoma gaazes apkure.Austrijaa vairums kemingu straadaa cauru gadu.