Leģenda vēsta, ka Henrijs Fords esot noņēmis cepuri ikreiz, kad viņam garām pabraukusi Alfa Romeo automašīna. Bet dienā, kad Enzo Ferrari izdevies pārspēt Alfu, viņš raudājis kā mazs bērns.
Gandrīz gadsimtu Itālijā, Lombardijas reģionā mītošā autobūves kompānija Alfa Romeo ir leģendām apvīta un tās radīto automašīnu sportiskumu un spilgto raksturu apstrīdēt ir uzdrošinājies tikai retais.Mūsdienās atšķirībā no lielas daļas vadošo autoražotāju Alfa Romeo nav zaudējusi savu raksturu un stilu, kas iekopts gadu desmitiem. Pēc šīs kompānijas vadības domām, katra karstasinīga vīrieša īpašumā ir jābūt jaudīgai Alfa Romeo automašīnai. Tikai līdz šim tam bija kāds mīnuss – ja jau jaudīga, tad pārvietošanās ar to ziemā sagādā grūtības. Tāpēc ziemas periodā pat īsteni Alfas fani mēdza lietot citu ražotāju izstrādājumus, kas Alfa Romeo logo nebūt nespodrināja. To vai citu aspektu vadīti, Alfa Romeo pieņēma lēmumu atsākt ražot pilnpiedziņas automašīnas ar Q4 (Quadrifoglio 4) simboliku.
Krosoveru Alfa Romeo Crosswagon Q4 prezentēja 2004. gada Ženēvas autoizstādē un tas iezīmēja Alfa Romeo atgriešanos pie pilnpiedziņas, kas šim autoražotājam nav nekas jauns, jo pirmā pilnpiedziņas automašīna AR51 "The Matta" no Milānas autoražotāja angāriem izripoja 1951. gadā. Trīsdesmit gadu vēlāk tai sekoja Alfa 33 4x4, bet deviņdesmitajos – leģendārā Alfa 155 Q4 un Alfa 164 Q4.
Šobrīd ne ar ko nesajaucamā Alfa Romeo stila iemiesojums Alfa Romeo Crosswagon Q4 ir nonācis tirdzniecībā visā Eiropā, ieskaitot Latviju. Būtībā samērā kompaktais vagona virsbūves mantinieks ir viens no retajiem Alfa Romeo modeļiem, kas ar savu robusto izskatu kliegtin kliedz par gatavību pamest asfaltbetona lentu, lai dotos turp, kurp saimniekam labpatīkas.
Alfa Romeo pazinēji pat ar neapbruņotu aci Crosswagon Q4 veidolā pazīst 156 Alfu, bet speciāli izstrādātā priekšēja reste, agresīvie buferi ar nekrāsotu apakšdaļu un metāla sakausējuma ieliktņiem, kas pilda aizsargfunkcijas, un paaugstinātais klīrenss liek noprast, ka šajā auto slēpjas kas vairāk nekā šosejas monstrs. Neskatoties uz agresīvo izskatu un mērķi pakļaut jebkuru ceļu ar jebkuru segumu, Alfa Romeo dizaineriem ir izdevies saglabāt šai markai raksturīgo pludlīniju. Lai to akcentētu, sliekšņos iestrādātas metāla loksnes, kas gan pilda aizsargfunkciju, gan padara auto vizuāli slaidāku. Alfa Romeo Crosswagon Q4 apgādāts ar 17 collu lietajiem diskiem, kas apauti ar 255/55 R17 izmēra Pirelli P 6 Allroad vissezonas riepām, kas īpaši paredzētas šādiem auto.
Alfa Romeo Crosswagon Q4 atšķirībā no leģendārās Alfa Romeo 155 Q4 nav aprīkots ar benzīna turbomotoru, jo tāda Alfa Romeo arsenālā pagaidām nav. Toties Crosswagon Q4 ir apgādāts ar otrās paaudzes 1,9 litru JTD 16v M-Jet Common Rail tiešās iesmidzināšanas turbodīzeli, kas spēj attīstīt 150 zirgspēku lielu jaudu pie 4000 apgriezienu un 305 Nm lielu griezes momentu pie 2000 apgriezienu. Šā motora spēks slēpjas vadības blokā, kas vada degvielas iesmidzināšanas procedūru, sadalot iesmidzināmās degvielas apjomu vairāk nekā divās daļās, kas ir standarts lielākajai daļai mūsdienu dīzeļdzinēju. Tādejādi panākot vienmērīgāku sadegšanu, labāku dinamiku un griezes momentu pie maziem ātrumiem, kā arī samazinot trokšņa un vibrācijas līmeni. Kombinācijā ar sportisko sešpakāpju manuālo ātrumkārbu Crosswagon Q4 ātruma atzīmi 100 km/h spēj sasniegt 10.5 sekundēs.
Lielākais Crosswagon Q4 trumpis ir pastāvīgā pilnpiedziņas sistēma, ar kuru Alfa Romeo pagaidām ir “izgriezusi pogas” konkurentiem. Pilnpiedziņas sistēmā ir trīs diferenciāļi, no kuriem centrālais ir jaunākās paaudzes pašbloķējošais Torsen C system diferenciālis, ko citi ražotāji plāno izmantot, tikai sākot no nākamā gada. Šis diferenciālis normālos apstākļos 42% jaudas nodod priekšējām tiltam, bet 58% aizmugurējam. Ekstrēmos apstākļos atkarībā no saķeres diferenciālis bez laika kavējuma mehāniski bloķējas vienā no četriem līmeņiem. Piemēram, strauji uzsākot kustību, tas aizmugurējiem riteņiem var nodot 80% jaudas, bet aizmugurējo riteņu izslīdēšanas gadījumā tikai 40%. Kamēr situācija nav kritiska, automašīnas vadībā neiejaucas nekādas stabilitātes sistēmas, jo tas ir pret Alfa Romeo filozofiju. Toties krīzes gadījumā vadītājam talkā nāk Alfa Romeo elektroniskā stabilitātes sistēma VDC (Vehicle Dynamic Control), kas pastāvīgi seko līdzi saķerei ar ceļu un taisnvirziena kustībai. Tikko kā šai sistēmai rodas aizdomas par novirzīšanos no trajektorijas, tā matemātiski izrēķina nepieciešamās darbības trajektorijas labošanai. Viena no VDC sastāvdaļām ir ASR (Anti Slip Regulation), kas optimizē saķeri pie jebkura ātruma, tā vajadzībām izmantojot divu diferenciāļu vadības sistēmu, nedaudz piebremzējot izslīdējušo riteni, panāk tādu pašu efektu, kā izmantojot pašbloķējošos diferenciāļus. Protams, šo sistēmu iespējams atslēgt ar pogas palīdzību viduskonsolē.
Par Alfa Romeo Crosswagon Q4 apturēšanu rūpējas hidrauliskā bremžu sistēma ar diviem neatkarīgiem lokiem. Priekšējie riteņi ir apgādāti ar 330 mm lieliem ventilējamiem bremžu diskiem un Brembo četru cilindru suportiem, aizmugurējie bremžu diski ir nedaudz mazāki – 276 mm. Crosswagon Q4 ir apgādāts ar modernāko ABS sistēmu un EBD (Electronic Brakeforce Distrubutor) sistēmu, kas bremzēšanu kontrolē jebkuros apstākļos, rēķinoties ar katra riteņa saķeri un bremžu uzliku efektivitāti, neļaujot uzlikām pārlieku sakarst.
Alfa Romeo Crosswagon Q4 salons ieturēts tipiskā šā autoražotāja stilā. Lai arī automašīnas salons nav pārlieku plašs, Alfa zina ceļu uz cilvēku sirdīm. Pietiekami dziļā sēdeklī sēdošā vadītāja acu priekšā ir divi galvenie mērinstrumenti – spidometrs un tahometrs, pārējie rādītāji vietu atraduši viduskonsolē. Paneļa vidū izvietots infodisplejs, kas sniedz informāciju par ceļojumu, kā arī ziņo par tehniskajiem bojājumiem, norādot nepieciešamās darbības to novēršanai. Standarta aprīkojumā sēdekļi un durvju paneļi ir tapsēti ar speciālu Alfatex audumu, bet izsmalcinātāki pircēji var izvēlēties arī ādas apdari.
Latvijā Alfa Romeo Crosswagon Q4 bāzes komplektācijā ir nopērkama par 32685 eiro, kas to padara par nopietnu konkurentu dārgākajam Audi Allroad un Volvo XC70.
Žurnāls A-ZET
parketnieks