Jūnijā kanāls TV5 pirmo reizi Latvijas vēsturē demonstrēs leģendārās Lemānas 24 stundu autosacīkstes (24 Heures du Mans), kas notiek Francijas pilsētā Lemānā jau kopš 1923. gada, un ir apvītas nostāstiem un leģendām.
Šajās sacīkstēs piedalīties ir liels gods, tāpēc īpaši būvētajos sacīkšu automobiļos nereti sēžas gan Formula-1 piloti, gan WRC rallija braucēji.12. un 14. jūnijā TV5 skatītājiem tiks piedāvāti ekskluzīvi apskati par šo elitāro autosacīkšu dalībniekiem un 24h izturības braucienu 2005. gadā, bet 17. jūnijā - šīgada testu dienas un kvalifikācijas braucienu apskati. Savukārt, jūlijā TV5 kanālā būs skatāma stundu gara filma par Lemānas autosacīkstēm.
Sacīkstes notiek Sartē trasē (Circuit de la Sarthe), kurā ir vairākas slavenas vietas, taču tās vizītkarte ir Mulzannas taisne (Mulsanne Straight). Tas ir pilnīgi taisns šosejas posms, kurā automašīnas attīsta maksimālo ātrumu - virs 300 km/h, taču sekojošā asā līkuma dēļ spiestas strauji bremzēt. 90. gadu beigās taisne tika pārbūvēta, jo nelīdzenums taisnes beigās 1999. gadā aizraidīja tieši gaisā Mercedes-Benz CLR sacīkšu mašīnu.
Lemānas trase ir ļoti ātra, un 85% laika dalībnieki brauc ar pilnu gāzi. Sacensībās vienlaikus startē 50 sacīkšu automobiļi, kas atbilst dažādām klasēm un attiecīgi, demonstrē atšķirīgu ātrumu. Vislielākie nopelni Lemānā pieder Porsche. Šīs markas automobiļi te uzvarējuši 16 reizes, Porsche seko Ferrari ar 9 uzvarām. Sacensību pirmsākumos te dominēja Bentley un Alfa Romeo, pēc tam Jaguar. Pie Lemānas leģendām pieder četras Ford uzvaras ar GT40 automobiļiem kā atriebība Enco Ferari par to, ka viņš atteicās pārdot savu uzņēmumu Ford kompānijai. XXI gadsimta sākums iezīmējās ar Audi kompānijas ienākšanu, kas triumfēja no 2000. līdz 2005. gadam, izņemot 2003. gadu, kad pēc atgriešanās Lemānā uzvaru izcīnīja britu Bentley.
Titulētākais braucējs Lemānā ir Toms Kristensens, kurš uzvarējis 7 reizes, turklāt sešas no tām pēc kārtas. Otrs titulētākais braucējs ir slavas oreola apvītais Džekijs Ikss, kurš savas karjeras laikā uzvarējis sešas reizes. Kopš 70. gadiem ar katru sacīkšu automašīnu uz maiņām brauc 3 piloti agrāko divu vietā.
Ilgstošās slodzes dēļ Lemāna kļuvusi par tehnoloģiskā pārākuma apliecināšanas vietu. Tā 1991. gadā uzvaru pilnīgi negaidot izcīnīja Mazda prototips ar rotordzinēju. Šogad savukārt Audi izvirzījis ambiciozu mērķi pirmo reizi sacensību vēsturē uzvarēt Lemānas 24 sacīkstēs ar automobili, kas aprīkots ar dīzeļdzinēju (TDI). Vairāk par sacensībām lasiet oficiālajā sacīkšu mājas lapā www.lemans.org.
Skatieties leģendārās Lemānas autosacīkstes kanālā TV5!
es ta domaaju, ka raadiis tieshajaa visas 24h.... a skuju..