Gan siltā, gan aukstā ziemā katra autovadītāja pienākums ir tehniski nodrošināt automašīnu braukšanai pa sniegu, lai maksimāli garantētu drošu braukšanu jebkuros laika apstākļos.
Pareiza riepu izvēle ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, kas būtiski ietekmē automašīnas uzvedību un tātad satiksmes drošību uz ceļa.Saķeres laukums riepai ar ceļa virsmu ir apmēram plaukstas lielumā, tāpēc sevišķi svarīgi izvēlēties labas kvalitātes un piemērota veida riepas.
Šobrīd, kad pastāv liela izvēle – riepas ar un bez radzēm, ziemas un vissezonas, iesakām autovadītājiem piemērotākās riepas izvēlēties pēc vairākiem kritērijiem:
Kvalitāte - riepu kvalitātei ir tieša saistība ar drošību, tāpēc mēģinājumam ietaupīt var būt bēdīgas sekas;
Ceļi - braukšana pa pilsētas un lauku ceļiem atšķiras.
Ja braukšana notiek pārsvarā pilsētā, daudzi autovadītāji priekšroku dod riepām bez radzēm, jo radžotām riepām piemīt īpašība būt skaļām, tās ir nedaudz smagākas, un līdz ar to automašīnai jāpatērē vairāk degvielas; radzes mēdz arī izkrist, un tad nepieciešams pārbalansēt riteni riepu servisā. Pretējā gadījumā tiek bojāta automašīnas piekare, un braukšana ar automašīnu ir nekomfortabla.
Ja daudz iznāk braukt pa lauku ceļiem, tad nopietni jāapsver iespēja lietot radžotas riepas, jo vairums lauku ceļu ziemā ir klāti ar ledu vai stipri piebrauktu sniegu, un šādos apstākļos, radzēm ir priekšrocības.
Jāatceras, ka daudzās Eiropas valstīs pastāv ierobežojumi braukšanai ar radžotām riepām, savukārt Skandināvijā braukt ar šādām riepām ir atļauts.
“Pēc manām domām būtu tomēr jāatstāj autovadītājam pašam iespēja izvēlēties vai braukt ar radžotām riepām vai tomēr ne, jo mūsu klimatiskie apstākļi atšķiras no apstākļiem citās ES valstīs, arī ceļu dienestu darbs šajās valstīs ir vairāk sakārtots un attīstīts,” uzskata Drošas braukšanas skolas Apmācību programmas direktors Artūrs Priednieks.
Citi tehniskie rādītāji – šeit jāņem vērā dažādi apstākļi – kvalitatīvai un pietiekami dārga lameļu tipa riepai ir labas īpašības uz piebraukta sniega un ledus, taču, braucot pa sniega putru, tai var rasties tendence slīdēt. Riepu tirgotāju pienākums būtu izskaidrot autovadītājiem savu ražojumu īpašības, jo nav ideālu riepu visiem apstākļiem un ceļiem.
Autovadītājiem noteikti jāatceras arī vienkārša sakarība- saķeres kvalitāti līdz zināmai robežai var kompensēt ar pareizi izvēlētu ātrumu! Ja ir aizdomas par to, ka riepai ir problēmas ar saķeres nodrošināšanu, noteikti pirmām kārtām jāsamazina ātrums.
Piemērots automašīnas tehniskais nodrošinājums, pareiza ātruma izvēle, autovadītāja teorētiskās un praktiskās zināšanas par reakciju dažādās neparedzētās situācijās ir drošas braukšanas ziemā drošākie nosacījumi.
Lai Jums droša ziema!
Drošas braukšanas skola
vakar mana prieksha aiz Aizkraukles laikam viens Golp II ka saka metaties pa celju, ta ari nesavaldija auto un iebrauca pretejas joslas gravi.....it ka uzbrauca sniega sanesumam.....
labi, ka pretimbraucoshie sabremzejas un es pats ar paspeju normali sabremzeties, pat isti nejutu, ka butu slidens.......jaunas ziemas riepas ir ljoti laba shtelle.....