Šī nedēļa pasaules autovēsturē 3

 
9.maijs 2007 9:42

Piedāvājam iepazīties ar vēsturiskiem notikumiem, kas notikuši tuvākā vai tālākā pagātnē.

1998.gada 7.maijā vācu koncerns Mercedes-Benz paziņoja par amerikāņu Chrysler iegādāšanos. Summa 40 miljardi dolāru. Šis kļuvis par apjomīgāko darījumu auto vēsturē - jaunā kompānija tika nosaukta par DaimlerChrysler. Koncernam pieder Mercedes-Benz, Maybach un Smart, kā arī "amerikāņi" - Chrysler, Dodge, Jeep.

1845.gada 8.maijā
inženieris Roberts Tomsons patentējis pirmo pneimatisko riepu - to varēju piepumpēt ar gaisu. Līdz tam laikam visas riepas nebija pumpējamas. Brezenta caurule (kamera) atradās ādas riepas iekšpusē. Jaunā riepa nodrošināja labas braukšanas īpašības, bet bija ļoti sarežģīti izgatavojama. Masveida ražošanā riepas ar kamerām nonāca XX gadsimtā. Tomsons patentējis ne tikai riepu, bet arī spalvas pildspalvu (1849.).

1879.gada 8.maijā
amerikāņu jurists Džordžs Seldens saņēma patentu par viencilindra iekšdedzes dzinēju ar tā izmantošanu četrriteņu ekipāžā. Šis fakts varēja palikt nepamanāms, ja vien tas nebūtu pamatīgi ietekmējis amerikāņu autobūvi. Pateicoties vēl vienam izgudrojumam Seldens, būdams pazīstams jurists, 1895.gadā patentēja "ceļa mašīnu" un sāka pretendēt uz "procentiem" no katra ASV ražota automobiļa.

Beigu beigās radās kompānija "Ford", kuras juristi 8 gadu laikā pierādīja, ka procentu maksāšana ir nelikumīga un Seldens naudiņu vairs nesaņēma.

1933.gada 8.maijā Ņujorkā tika ieviesta pirmā policijas radiosakaru sistēma, kas tika uzstādīta patruļmšīnām. Tās sastāvā bija 20W raidītājs, kas novietots policijas iecirknī, un pa diviem 4,5W raidītāji automobilī.

1838.gada 9.maijā dzimis Ādams Opelis, Opel firmas dibinātājs. Viņa vārds ir iemūžināts visiem labi pazīstamajā auto markā, kaut gan līdz pirmā Opel markas auto iznākšanai Ādams nenodzīvoja četrus gadus.

1863.gadā Ādams Opelis atvēra šujmašīnu ražošanas fabriku. 1868.gadā viņs aprecējās ar Sofiju Marī Šnelleri, kura viņam dāvāja piecus dēlus. Visi dēli strādāja ģimenes biznesā.

No 1885.gada Opeļa fabrika sāka ražot velosipēdus. Kad 1895.gadā nomira tēvs, viņa kompānija bija šujmašīnu ražošanas līderis un ražoja arī 2000 velosipēdus gadā.

Pēc mātes padoma Opeļa dēli nolēma pievērsties automobiļu ražošanai. 1899.gadā viņi vienojās ar ekipāžu ražotāju Fridrihu Lucmani. Pirmais Opeļu automobilis saucās Opel Patent Motor Car, System Lutzmann.

1901.gadā Opel sāka ražot automobiļus pēc francūža Aleksandra Dakkara licences. Pirmais pašu Opel konstruētais auto tika izlaists 1902.gadā. Tas bija divu cilindru dzinējs ar 12ZS jaudu. Tam bija iebūvēts ūdens sūknis un tas varēja attīstīt 45km/h lielu ātrumu. Opel popularitāte sasniedza 1909.gadā ar nelielā divvietīgā Doktorwagen izlaišanu - ar tādiem auto mīlēja braukt vācu lauku ārsti.

1947.gada 11.maijā itāļu pilsētā Pjačencē notika Ferrari markas auto debija. 1938.gadā Enco Ferrari aizgāja no Alfa Romeo, kur viņš projektēja un pilotēja sacīkšu automobiļus, bet 1940.gadā viņš izveidoja savu uzņēmumu Auto Avio Construzione. Pēc WWII firma tika nosaukta dibinātāja vārdā.

Pirmais auto saucās Tipo 125 un tam bija tiem laikiem neredzēts dzinējs - V12. Mašīna bija līderis sacensībās, bet degvielas sūkņa defekta dēļ tā debijas sacensības nebeidza. Neskatoties uz neveiksmīgo sacīkšu auto debiju, Ferrari palika apmierināts par savu izveidoto auto. Jau tajā pašā gadā kompānija uzbūvēja un pārdeva trīs tādus Tipo 125.

Uz Ferrari auto atradās saslējušās zirga figūras emblēma - Ferrari to bija saņēmis 1921.gadā no Pirmā pasaules kara leģendārā lidotāja Enriko Barakka mātes. Enriko lidmašīnu rotāja tieši tas pats zirgs. Savukārt dzeltenais fons aizņemts no Ferrari dzimtās pilsētas  Modenas.

1950.gada 13.maijā
Anglijas Silverstounas trasē karaļa Georga VI klātbūtnē norisinājās pirmās Formula-1 sacīkstes. Uz starta stājās 22 piloti. Par uzvarētāju tad kļuva itāļu autobraucējs Džuzeppe Farina ar Alfa Romeo, kurš vēlāk kļuva arī par pirmo sezonas čempionu.

Silverstounas trase radusies uz Royal Air Force aerodroma bāzes. Pēc kara tas tika nodots Karaliskajam autoklubam. Šeit savas pirmās uzvaras izcīnija Ferrari (1951) un Williams (1979). Par veiksmīgākajiem Silverstounas pilotiem tiek uzskatīti Alens Prosts un Džims Klarks.
 
Visi komentāri
 
233539. viesis 9.maijs 2007 9:55
0 0 Atbildēt

Interesanti

233552. viesis 9.maijs 2007 12:33
0 0 Atbildēt

Foršs raksts!

233750. viesis 11.maijs 2007 0:30
0 0 Atbildēt

Pēc gada vairs nebūs ko rakstīt :D

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti