Kampaņas «Nāvīgi ieradumi pie auto stūres!» apkopojums 9

 
15.maijs 2007 0:00

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Iekšlietu ministriju un Valsts policiju organizēja līdz šim vēl Latvijā nebijušu kampaņu „Nāvīgs ieradums!”.

Tās nolūks bija mainīt sabiedrības ieradumus un pierādīt, ka nevar vienlaikus braukt ar transportlīdzekli un runāt pa mobilo telefonu, rakstīt īsziņu, ēst, dzert, smēķēt, pat lasīt avīzes vai krāsot lūpas.

Citu valstu pētījumi liecina, ka apmēram 35-40% avāriju iemesls ir neuzmanība. Latvijā pēc negadījuma reti kurš autovadītājs atzīstas, ka viņš ir, piemēram, runājis pa telefonu nevis 100% uzmanību vērsis uz satiksmes drošību.

CSDD apkopotie statistikas dati liecina, ka avārijās, kuras notikušas vadītāja neuzmanības dēļ 2006. gadā bojā gāja 20 cilvēki. Neuzmanīga braukšana raksturojas arī ar ātruma pārsniegšanu un distances neievērošanu. Šādos ceļa satiksmes negadījumos pērn bojā gājuši 89 cilvēki, turklāt visbiežāk šīs avārijas traģiski beidzas ārpus apdzīvotām vietām.

Kampaņas laikā kā pilsētās, tā ārpus tām norisinājās Valsts policijas reidi, kuros pārbaudīja autovadītāju braukšanas stilu, proti, vai šoferi nerunā pa mobilo telefonu. Trīs nedēļās reidos naudas sods piemērots apmēram 180 autovadītājiem. Šogad kopumā par mobilā telefona lietošanu pie automašīnu stūres ir sodīti 474 autovadītāji. Atgādinām, ka sods ir brīdinājums vai Ls 10.

Vienlaikus pie lielveikaliem Maxima un Rimi, tirdzniecības centriem Spice un Mols, tirdzniecības parka Alfa un „Statoil” benzīna uzpildes stacijās strādāja kampaņas tēls - „Nāvīte” ar savām brigādēm. Šo aktivitāšu nolūks bija pierādīt, ka cilvēka spējas sadalīt uzmanību uz vairākām darbībām ir ierobežotas. Pasākumu laikā izdalīti gandrīz 60 tūkstoši kampaņai speciāli veidoti bukleti.

Kampaņas laikā tikai uzrunāti cilvēki, vaicātas viņu domas un pieredze brīžos, kad šoferis vienlaikus ar auto vadīšanu nodarbojas vēl ar ko citu:
1) Gandrīz visi autovadītāji sarunās atzina, ka viņi auto vadīšanu apvieno ar kādām citām darbībām. Visbiežāk ( apmēram 90% autovadītāji) atzina, ka viņi braucot runā pa telefonu un raksta īsziņas. Tieši otro- īsziņu rakstīšanu – paši autovadītāji uzskata par visbīstamāko blakus darbību pie stūres.
2) Ēšana un dzeršana tiek atzīta par riskantu darbību pie auto stūres, jo izņemot ēdienu no iepakojuma, tas mēdz nokrist uz drēbēm, nākas meklēt salvetes, kas aizņem vēl papildus uzmanību utt. Tomēr cilvēki min, ka bieži vien tas ir vienīgais laiks, kad viņi dienā var paēst.
3) Kā salīdzinoši „ne tik nāvīgu ieradumu” šoferi min smēķēšanu, jo tā nenovēršot domas un skatienu no ceļa. Tomēr arī smēķējot rodas situācija, kad autovadītājs uz ilgāku laiku novērš skatienu no ceļa – tas ir brīžos, kad degoša cigarete nokrītot uz sēdekļa vai auto grīdas.
4) Lielākā daļa sieviešu nedaudz kautrējoties stāsta, ka viņas sastrēgumos vai gaidot luksoforā zaļo gaismu mēdz krāsoties.
5) Mazu bērnu vecāki apstiprina, ka uzmanību no ceļa novērš runāšanās un strīdēšanās ar bērniem, rotaļlietu, dzērienu un uzkodu padošana atvasēm, kas atrodas blakus vai aizmugurējā sēdeklī.

Uzmanīgāki ir tie autovadītāji, kuri tiesības ieguvuši nesen un nejūtas pārliecinoši ceļu satiksmē. Tomēr arī viņi cer, ka ar laiku auto vadīšanas prasme būs apgūta tik labi, ka viņi spēs vienlaikus stūrēt un runāt pa mobilo tālruni.

Kopumā autovadītāji apstiprina, ka viņi brauc ļoti neuzmanīgi un pavirši attiecas pret ceļu satiksmi. Viņi neciena ne savus pasažierus, ne arī citus satiksmes dalībniekus. Diemžēl neuzmanīgas braukšanas problēmu nevar atrisināt vienas kampaņas laikā. Ir jāmainās sabiedrības ieradumiem un attieksmei. Paši autovadītāji prognozē, ka viņi ar laiku kļūs kulturālāki satiksmes dalībnieki, bet tas visticamāk, ka nenotiks tuvākajos gados. Šeit nepieciešams veikt ilgstošu izskaidrojošu darbu.

Kā iemeslus, kādēļ pie auto stūres tiek veiktas paralēlas darbības, šoferi min:
- sastrēgumus un tur dīkā pavadīto laiku,
- ilgās stundas, kas dienā tiek pavadītas transportlīdzeklī,
- pārliecību par auto vadīšanas prasmi, iemaņām un pieredzi,
- laika trūkumu un nemitīgo stresu.

Pirms kampaņas „DATA serviss” veica autovadītāju un pasažieru aptauju, lai noskaidrotu attieksmi par autovadītāju braukšanas stilu. Tajā atklājās, ka ¾ autovadītāju lieto mobilo telefonu braucot pie stūres. To apstiprina arī pasažieri - vairāk nekā divas trešdaļas no aptaujātajiem pasažieriem apgalvo, ka pēdējo 2 nedēļu laikā autovadītājs braukšanas laikā lietojis mobilo telefonu. Tikai 10% no pasažieriem mēdz aizrādīt šoferiem, ka runāt pa mobilo tālruni pie stūres ir bīstami.

Turpat trešdaļa autovadītāju atzina, ka pēdējo 2 nedēļu laikā pie auto stūres ir ēduši vai dzēruši. Tikmēr pasažieri, tā vietā lai brīdinātu par bīstamību, paši pasniedz autovadītājam ēdienu vai dzērienu. Tikai 10% pasažieru aizrādījuši, ka pie stūres ēst nevajadzētu, bet 8 % pat palīdzējuši vadītājam stūrēt automobili! Novērtējot citas blakus darbības pie stūres, kā bīstamākās tiek vērtētas auto iekārtu regulēšana, strīdi ar pasažieriem un smēķēšana.

Rīgas Stradiņa universitātes docents Leons Blūmfelds atklājot kampaņu teica, ka „cilvēka uzmanība spēj daudz ko, bet tā nav visvarena. Dažādu valstu pētījumi liecina, ka jebkura papildus nodarbošanās pie stūres būtiski paaugstina risku izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Par īpaši bīstamu uzskata runāšanu pa mobilo telefonu auto vadīšanas laikā – risks izraisīt ceļu satiksmes negadījumu pieaug 4 līdz pat 9 (!) reizes. Pie tam paaugstināts risks ir ne tikai runāšanas laikā, bet vēl arī brīdi pēc sarunas, kad cilvēks apdomā teikto un sakārto iegūto informāciju”.

Kampaņa beidzās ar basketbola spēli, kurā pret profesionāļiem spēlēja kampaņas organizētāju un žurnālistu komanda. Spēlēs basketbolisti zaudēja, jo viņi vienlaikus ar bumbas vadīšanu ēda sviestmaizes, runāja pa telefonu, dzēra kafiju un lasīja avīzi. Basketbols tika netieši salīdzināts ar auto vadīšanu. Gluži tā pat kā labam autovadītājam pie stūres jānodarbojas tikai ar braukšanu un jāiekļaujas ceļu satiksmē, tāpat basketbolā uzvaru var gūt tikai tad, ja visi komandas biedri ir 100% koncentrējušies spēlei.

Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem. Kampaņas radošo risinājumu izstrādāja aģentūras „Alfa centrs” un „Ideju institūts”.
 
Visi komentāri
 
234000. viesis 15.maijs 2007 8:40
0 0 Atbildēt

Par traucēkļiem vairāk vai mazāk varētu piekrist, bet ..., pie stūres var neēst, var nerunāt, var nekrāsoties, var kādu laiciņu arī nepīpēt utt., bet, kā var nepadzerties, ja slāpst. Es vispār nemaz neizbraucu no mājas (vai līdz pirmajam veikalam), ja nav kāds minūdens trauks pa tvērienam.

234002. viesis 15.maijs 2007 9:01
0 0 Atbildēt

Bija laiki kad dzenāja par pļerkstēšanu pa telefonu braucot. Tagad kad tā ir masveida problēma (pavērojot braucējus rodas iespaids ka katrs trešais pļāpā pa telefonu braucot) tad sākam taisīt akcijas. Atkal cenšamies dzēst ugunsgrēku tā vietā lai nepieļautu tā izcelšanos. CP vairākus gadus vienkārši ignorēja šo pārkāpumu punktu un paši pieļāvuši ka cilvēkiem tas kļuvis jau par ieradumu pie stūres runāt pa telefonu.

234003. viesis 15.maijs 2007 9:11
0 0 Atbildēt

varu uzrakstīt vēlraiz- nāvīte var iet d*

gribās padzerties- padzeros, gribu citu muzonu- pārslēdzu.

netaisos dēļ 20sek. ilgas telefonsarunas meklēt vietu kur apstāties. handsfree neiztur kritiku.

piekrītu, ka telefons minimāli traucēja, kad bija manuālā kārba, bet ar automātu....

234022. viesis 15.maijs 2007 10:18
0 0 Atbildēt

rt [?] 15.05.2007 09:11

Einshteins, via kā minimums Ceezars :D :D :D runa neiet par to ka tev fiziski traucē tāa "truba"pie auss un tu tai brīdī nevari pārslegt robus, bet gan par to, ka tava koncentrēšanās spēja, runājot braukšanas laikā pa mob., sarūk no 30 līdz pat 80%, atkarībā no indivīda. Bet nu gadās arī izņēmumi-ģēniji, kas var, pareizāk sakot - uzskata ka var vienlaicīgi muldēt pa telefonu, kasīt kuli, rīt burgeru, lasīt rīta avīzi, minēt krustvārdu mīklu un vēl strīdēties ar blakussēdošu sievu, kura veic rīta manikīru :D :D :D

234036. viesis 15.maijs 2007 10:56
0 0 Atbildēt

paldies par komplimentu, es tiešām to varu! :D :D

ja cilvēks ir īblis un neievēro ātrumu/distanci, tad arī bez uzmanības novēršanas kaut kur ietesīsies.

parasti, ja tiek novērsta uzmanība, automātiski(vismaz es) samazinu ātrumu un palielinu distanci, tādējādi kompensējot tos zaudētos uzmanības %

234037. viesis 15.maijs 2007 10:58
0 0 Atbildēt

ā nē, avīzi un kr.mīklu nevaru

echh, laikam tomēr neesmu cēzars :D

234105. viesis 15.maijs 2007 17:36
0 0 Atbildēt

Incanti vai akcijas autori ir pameegjinaajushi braukt ar pashi maksimaalo atljauto aatrumu teiksim pa Riigas-Siguldas shoseju. Es vienreiz ar nooluuku pameegjinaaju ( nepaarsniegt 90km/h), varu pateikt godiigi ka labi jutos tikai pirmos 5 km aiz Riigas robezjas - peec tam man jau vilka uz guleeshanu, kaut arii biju gan normaali izguleejies, gan normaali pamodies. Peec pirmajiem 10 km es sho stulbo domu vienkaarshi atmetu, citaak tieshaam buutu aizmidzis un iestuureejis graavii. tad vienaa reizee ljoooti gribeejaas eest iebraucu Juglaa MacDonalds, un paceljam eedu un dzeeru - luuk tad gan ir iespeejams braukt ar aatrumu liidz 90km/h un neaizmigt, tiesa vai es neiskrietu kaadaa peekshnji radushamies shjeerslii kas uzliistu uz celja no malas - diezvai, tachu kaadam astee arii pilniigi noteiikti neieliktu.

Taa kaa sorre vechi ar visu juusu kampanju - ir vietas un lietas kas nav savienojamas, un ir lietas uz kuraam jaaskataas kontekstaa. Uzskatu ka tad labaak ir braukt kaut tikai ar 10 % uzmaniibas veltiitas celjam teiksim kaut ko eedot nevis bezmaz pusaizmigt. Vieniigais ar ko ir lielaakas ziepes - tad ja lieto karstos dzeerienus un eedienus, viss cits eedams un dzerams nerada buutiskus riskus pasham un celju satiksmei.

P.S. Neaicinu nevienu piekrist un arii sekot manam piemeeram.

234149. viesis 16.maijs 2007 12:09
0 0 Atbildēt

Akcija buutiibaa nebija un nav tas sliktaakais, ko vareeja iesaakt, ciinoties pret auto vadiitaaju attieksmi stuureeshanas procesa gaitaa. Bravuuriigi mees visi varam, un dorshi vien arii esam, liidz zinaamam laikam. Laikam, kad pats nesaskaries ar ko taadu. Taapeec buutu tomeer jaabuut piesardziigaakiem, barvuuriigi apgalvojot, ka tas viss ir fufels, jo es redz visu varenais, varu visu ... . Nu noveersh visi tie nieki uzmaniibu, noveersh. Cita lieta, ka palaimeejaas un negaadaas tas satiksmes negadiijums. Taapeec domaaju, visa laba ciinja, kas domaata uz labu ... :)!

234159. viesis 16.maijs 2007 14:17
0 0 Atbildēt

Fufelis šitā akcija - kārtējais veids kā no valsts naudu izkāst, tip drošībai uz ceļiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

No 45 750 eiro - Toyota sākusi jaunā GR Yaris iepriekšpārdošanu

Ir sākusies jaunā Toyota GR Yaris iepriekšpārdošana, un tā cenas ir no 45 750 eiro. TOYOTA GAZOO Racing rallija programmā dzimušais un sacīkstēs rūdītais hečbeks debitēja pirms trim gadiem, bet pēc modernizācijas tas ir ieguvis dažādus dizainiskos, tehniskos un konstruktīvos uzlabojumus, kas braukšanu pacels jaunā līmenī. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 9

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti