DBS: preventīvi var novērst daudzas avārijas 20

 
13.jūnijs 2007 11:50

Pieaugot bojā gājušo skaitam ceļu satiksmes negadījumos Latvijā, domubiedru grupa „Drošais ceļš” un Drošas braukšanas skola vēlas atgādināt, ka, ievērojot drošas braukšanas principus, iespējams preventīvi novērst un būtiski samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.

Ceļu policijas dati liecina, ka šogad bojā gājušo skaits ceļu satiksmes negadījumos, salīdzinājumā ar diviem iepriekšējiem gadiem, ir pieaudzis. 2005.gadā piecos mēnešos gāja bojā 156 cilvēki, 2006.gadā – 135, bet 2007.gadā – 172. Pieaudzis arī dažādu traumu guvušo skaits. Ceļu policijas birojs informējis, ka šogad piecos mēnešos, salīdzinājumā ar tādu pašu laika posmu pagājušajā gadā, agresīvo braucēju skaits pieaudzis par 126,4%.

„Drošas braukšanas pamats ir ceļu satiksmes situācijas novērošana, novērtēšana un pareiza lēmuma pieņemšana. Diemžēl daudz jauno autovadītāju pārvērtē un mēģina pārsniegt gan savas, gan spēkrata spēju robežas,” atzīst Drošas braukšanas skolas apmācību direktors Artūrs Priednieks.

„Vienmēr jāatceras – iela nav vieta, kur vajadzētu kārtot rēķinus un izrādīt savus principus. Uz ielas ir daudz citu satiksmes dalībnieku, kuri pret pašu gribu var tikt iesaistīti bīstamās situācijās,” atzīmē A.Priednieks.

Lielākā daļa autovadītāju pieļauj elementāras kļūdas, no kurām tipiskākās – nepareiza sēdēšana pie stūres, nepareiza drošības jostu nostiprināšana un nepareizas distances ar citām automašīnām ievērošana.

Lai iepazītos ar drošas braukšanas nosacījumiem, iespējams internetā – mājas lapā www.drosaiscels.lv - noskatīties filmu, kas ikvienam atgādinās elementāras un vienkāršas patiesības, kuras var izglābt dzīvību.

Domubiedru grupa „Drošais ceļš“ un Drošas braukšanas skola atgādina:

-    Lielāko daļu informācijas autovadītājs uzņem ar redzi. Tāpēc ir svarīgi, lai stikli būtu tīri, jo pat tīrs stikls var samazināt redzamību līdz pat 15%. Svarīgi, lai nekas neaizsegtu autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļ skata spoguļa piekarinātās smaržu eglītes un plīša mantiņas.

-    Koncentrētas redzes leņķis ir vidēji divi līdz astoņi grādi. Tāpēc, skatoties vienā punktā, daudzas lietas uz ceļa var tikt nepamanītas. Neaizmirstiet „skanēt” jeb novērot visu apkārtni.

-    Vairums no avārijām ir novēršamas, ja autovadītājs ir gatavs ātrai un precīzai rīcībai. Daudzas situācijas ir paredzamas. Piemēram, redzot automašīnu, kas tuvojas no sāniem un nesamazina ātrumu, mūsu uzdevums ir paredzēt, ka tā tomēr nepaspēs apstāties un izbrauks mums priekšā, vai vienkāršākais piemērs par bumbu un bumbotāju, kas skries tai pakaļ

-    Lai pareizi, precīzi un ātri varētu rīkoties ar vadības ierīcēm, automašīnā jāsēž pareizi. Sēdeklis jāregulē tā, lai kājas, nospiežot pedāļus, nekādā situācijā nevarētu izstiepties taisni. Pirmkārt, tas garantēs to, ka varēsim vienmēr pilnīgi un precīzi strādāt ar pedāļiem, kā arī pasargās no gurnu traumām.

-    Attālumam līdz stūrei jābūt tādam, lai rokas uz stūres augšdaļas būtu viegli ieliektas.

-    Distances ievērošana paredz laiku un iespēju labot savu vai cita autovadītāja kļūdu.

-    Lielākā daļa autoavāriju notiek tieši autovadītāja darbības vai bezdarbības dēļ, nevis citu ārēju apstākļu dēļ. Daudzreiz nogurums vai veselības stāvoklis ir galvenais iemesls, kāpēc notikusi ir avārija.

-    Lai arī cik prasmīgs ir braucējs, viņa sniegumu ietekmēs automašīnas tehniskais stāvoklis. Riepas, amortizatori, bremzes, stūres sistēma – no šo un citu sistēmu pareizas darbības ir atkarīga autovadītāja un pasažieru drošība. Tehniskiem defektiem ir tendence izpausties visnegaidītākajos mirkļos. Secinājums - regulāri pārbaudiet automašīnas tehnisko stāvokli.

Savu reakcijas ātrumu vari pārbaudīt iAuto reakcijas testā. Spied šeit, lai pārbaudītu!
-    Tiek uzskatīts, ka reakcijas laiks vidēji ir viena sekunde. Reakcijas laiks var būt arī 0,2 sekundes – sportistiem vai profesionāliem autovadītājiem, bet var būt arī trīs un vairāk sekundes, ja autovadītājs ir dzēris vai slims, vai vienkārši noguris. Vienā sekundē automašīna, braucot ar ātrumu 50 km/h, nobrauc 14 metrus, bet uz šosejas ar 100 km/h tie jau ir 28 metri. Tātad tik daudz metru mēs nobraucam, kad mums jāpieņem lēmums par pareizu darbību ekstremālā situācijā.

-    Jo lielāks ir ātrums, jo lielāks ir inerces spēks, tāpēc daudz grūtāk ir veikt dažādus manevrus - apstāties vai apbraukt šķēršļus. Grūti manevrējama mašīna kļūst bīstama.

Domubiedru grupā “Drošais ceļš” ietilpst "Drošas braukšanas skola", radošā apvienība "Zebra", "Eco ceļš", "Baltic Motors", "IF", "Hanza līzings" un "Pirelli", ar kuru atbalstu tapusi filma „Drošais ceļš”, kas brīdina un profesionāli pamāca Latvijas autovadītājus. Filmas garums – 15 minūtes. To iespējams noskatīties internetā www.drosaiscels.lv. Savukārt drošas braukšanas programmas pieejamas Drošas braukšanas skolā (www.dbs.lv).
 
Visi komentāri
 
235700. viesis 13.jūnijs 2007 12:26
0 0 Atbildēt

Pilnigas mulkibas te ir sarakstitas. Vajag tikai piespradzeties un tad viss automatiski bus kartiba.

235702. viesis 13.jūnijs 2007 12:34
0 0 Atbildēt

NU par distanci ir taisniba - vienkaasrhi riebjas cik biezji var redzet cilveekus kas ik pec 100-200 m spaida bremzju pedaali, jo patiesiibaa brauc krietni pa tuvu priekshaa esosham auto.

235708. viesis 13.jūnijs 2007 12:45
0 0 Atbildēt

Prezervatīvi var novērst daudzas avārijas. Vienkārši - nevairosies bezdomu gasētāji.

235712. viesis 13.jūnijs 2007 12:59
0 0 Atbildēt

100 km uz sosejas, a te visu laiku raksta ka jua 91 ir paarsniegts aatrums, vot kas veicina avaarijas - drosas brauksanas skola

235718. viesis 13.jūnijs 2007 13:20
0 0 Atbildēt

1 sekunde videjais reakcijas laiks? Nevar but tik daudz... Es neesmu profs, bet viegli reageeju 0.2 sekundees.

235723. viesis 13.jūnijs 2007 13:37
0 0 Atbildēt

Viesi 235718, njefiga nereagjee..

Bija tepat iauto reakcijas tests, kur, iedegoties sarkanai gaismai, vajadzeeja noklikshkjinaat peli. Shajaa testaa tikai ar ljoti lielu uzmaniibas koncentreeshanu tieshi uz sho peles klikshkji, vareeja iekljauties tajaas 0,2 sekundees (0,15-0,2).

Uz ielas uzmaniiba ir sadaliita, taadeelj reakcijas laiks, visdriizaak, buus taas 0.5-1sec..

235725. viesis 13.jūnijs 2007 13:53
0 0 Atbildēt

A ko šitas nozīmē? --> "Sēdeklis jāregulē tā, lai kājas, nospiežot pedāļus, nekādā situācijā nevarētu izstiepties taisni."

Kopš kura laika izspiežot sajūgu kājai ir jāpaliek saliektai? ko ta - zem stūres jāpalien vai?

235729. viesis 13.jūnijs 2007 14:00
0 0 Atbildēt

parasti mierīgi braucu un man daudzreiz ievēroj, kā tā Drošās Braukšanas Skolas automašīna Rīgas - Ventspils šosejā vienmēr lielā ātrumā apdzen citas automašīnas, kas normāli brauc 90 - 100 km/st. lūk tas ir piemērs, kas izsaka visu par to tirliņu, kas brauc ar to DBS trafarēto auto! tā turpināt! :D :D :D

235744. viesis 13.jūnijs 2007 14:48
0 0 Atbildēt

DROŠA braukšana nepavisam nav taspats kas LĒNA braukšana. Ir cilvēki kuriem arī 90kmh ir NEROŠS ātrums. Un uz tā paša ceļa cits ar 120kmh var braukt pilnīgi DROŠI.

"parasti mierīgi braucu un man daudzreiz ievēroj, kā tā Drošās Braukšanas Skolas automašīna Rīgas - Ventspils šosejā vienmēr lielā ātrumā apdzen citas automašīnas, kas normāli brauc 90 - 100 km/st."

235751. viesis 13.jūnijs 2007 15:03
0 0 Atbildēt

DBS varēja uzrīkot akciju un piesaistīt līdzekļus papildus ieskriešanās un bremzēšanas joslu izveidei, kaut vai uz tās pašas Ventspils-Rīga šosejas. Tad atkritīs vairākas ekstremālas situācijas, kā, piem. aiz kalniņa viens stāv uz kreisā pagrieziena vai arī bez ekscesiem nevar izgriezt uz šosejas un iekļauties plūsmā...

235764. viesis 13.jūnijs 2007 15:34
0 0 Atbildēt

Bazhix, reageeju... Nesen dziivee paarbaudiiju- ja es nespeetu pussekundes laikaa pienemt leemumu un to realizeet, butu viens bojaagajeejs beigts ka nemetas BEZ variantiem.

Un mani glaba tas, ka tajaa bridii biju mozha noskanojumaa, sedeju pie stuures pareizi. Ja kaut viena roka nebutu uz stuures, butu chau...

Iauto testaa spiezhot peli tikai pec taa, kad ko ieraugu, atrums stabili ap 0.17 sekundeem.

235777. viesis 13.jūnijs 2007 16:36
0 0 Atbildēt

iAuto reakcijas testaa rezultaatas = 0.25 - 0.3 sec. uz ielas - visas 0.5 buus :)

Redaktors 13.jūnijs 2007 16:41
0 0 Atbildēt

Uz ielas tikai atcerieties, ka arī bremžu nospiešana aizņem laiku - un tad vēl, kamēr bremžu efektivitāte sasniedz 100% - vairāk kā sekunde kopā sanāks.

235780. viesis 13.jūnijs 2007 16:43
0 0 Atbildēt

Guzis ->

120 km/st nu nemaz nav drošs ātrums, avārijas gadījumā no Tevis daudz pāri nepaliks...ja radinieki varēs Tevi vispār atpazīt

un ja vēl pieskaita, ka Tu saskriesies ar pretimbraucošu DBS instruktoru purns purnā, tad tavs rezultējošais ātrums būs 240 km/st :D

235783. viesis 13.jūnijs 2007 16:54
0 0 Atbildēt

Pēc tādas loģikas arī 90kmh nav drošs ātrums - ja ieliksi stabā ar Golp II būsi tikapt beigts kā ar 120.

Ātrums ir tikai viena - un nebūt ne galvenā DROŠAS braukšanas daļa.

235784. viesis 13.jūnijs 2007 16:55
0 0 Atbildēt

Drošā braukšanā māca kā neiekļūt avārijās nevis cik ļoti būs tev labāk saskrieties ja ātrums būs 5kmh mazāks.

235806. viesis 13.jūnijs 2007 21:10
0 0 Atbildēt

nuja, bet ja saliekas divi ar 90, tad summā ir 180.

vārdsakot, piekrītu ka "droši" "lēni". Avārijas taču notiek, arī lēnītēm ar 1. robu ripinot.

235820. viesis 14.jūnijs 2007 2:08
0 0 Atbildēt

par lossiisiem uzskatu tos, kas nejēdz fiziku un uzskata, ka divu vienādas masas ķermeņu sadursmes ātrumi summējas... MULKJI!!!

235855. viesis 14.jūnijs 2007 13:12
0 0 Atbildēt

bembermember, pats tu neko nesaproti - ja vel viens no viniem ir piespradzejies, tad otram vispar 220 sanak, jo masinas atrumam vel japieskaita vaditaja resnais veders.

235900. viesis 15.jūnijs 2007 9:20
0 0 Atbildēt

Redaktor, ta jau ir, man taas pussekundes laika sakuma bija skaidrs, ka bremzes spiest laika man nav un atliek tikai manevreet neatlaizhot gaazi lai auto vieglaak vadaas...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

200 000 eiro: Mercedes parāda elektrisko G-klasi (+ FOTO)

Mercedes – Benz pastāsta par G-580 EQ, elektrisko apvidnieku, kas iepazīšanās versijā Edition One maksās aptuveni 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 15

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 2

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 

800 Zs mustangs - Shelby izlaiž Mustang Super Snake (+ FOTO) 3

Shelby American parādījis savu pirmo projektu, kas radīts uz jaunās S650 Mustang platformas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti