Strauji tuvojas satiksmes dalībniekiem bīstamā ziemas sezona. Jebkurā dienā varam sagaidīt pirmo sniegu, meteorologi Latvijā to sola jau nākamnedēļ.
Tomēr avāriju skaitu pirmajās sniegotajās un haotiskajās ziemas dienās var ievērojami samazināt, ja autovadītāji jau laikus sāks izmantot ziemas riepas. To pierādījuši pētījumi, kurus veikusi Zviedrijas Ceļu administrācija un Zviedrijas Ceļu un transporta pētniecības institūts (VTI). Tādēļ riepu ražotājs Goodyear uzsācis ceļa satiksmes drošības kampaņu – Ziema ir klāt!, kas aicinās autobraucējus sākt izmantot ziemas riepas laikus.„Pēdējos 5 gados Latvijā pirmais sniegs novērojams jau oktobrī, dažkārt pat oktobra sākumā. Katru gadu tas ir cēlonis haosam ielās, stundām ilgiem sastrēgumiem, neskaitāmiem ceļu satiksmes negadījumiem un braucēju neapmierinātībai. Pērn pirmais sniegs Rīgā palielināja Latvijas avāriju skaitu līdz 160 negadījumiem diennaktī. Pieļauju, ka tie ir pietiekami argumenti, lai aizdomātos par savu un līdzcilvēku drošību uz ceļa,” stāsta dabas pētnieks Māris Olte.
No 1. oktobra Latvijā atļauts lietot ziemas riepas ar radzēm. Jāatzīst, lielākoties autovadītāji nesteidzas mainīt vasaras riepas un uz sniega vai apledojuma klāta ceļa viegli var kļūt par ceļu satiksmes negadījuma upuriem.
Drošas braukšanas skolas Auto Akadēmija direktors Atis Jansons uzsver, ka „ziemā drošībai uz ceļiem būtiskākās ir 2 lietas, bez kurām neiztikt – labas riepas un braucēja meistarība. Riepas ir vienīgā automašīnas sastāvdaļa, kas pēdējos 20 gados ir attīstīta visstraujāk, tādejādi padarot braukšanu arvien drošāku. Savukārt braukšanas iemaņas var uzlabot gan pašmācības ceļā, gan apmeklējot speciālas apmācības.”
Zviedrijas likumdošana attiecībā uz ziemas riepu lietošanu ir līdzīga kā Latvijai, tās Ceļu administrācija pētījusi 100 avārijas ar letālām sekām, kas notikušas pēdējo trīs ziemu laikā (oktobris - aprīlis). Konstatēts, ka 13 % letālās avārijās iesaistīto mašīnu brauca bez ziemas riepām. Savukārt laikā no decembra līdz martam, kad likums paredz ziemas riepu izmantošanu, joprojām 7 % avārijās iesaistīto transporta līdzekļu brauca ar vasaras riepām.
Līdzīgi pētījumi veikti arī Norvēģijā un Somijā, tur ziemas periodā attiecīgi 15% un 17 % avāriju saistītas ar auto, kam nebija nomainītas vasaras riepas.
Zviedrijas Ceļu un transporta pētniecības institūts konstatējis, ka ziemas riepas ar radzēm avāriju skaitu uz apledojušiem un apsnigušiem ceļiem laukos samazina par 40 % un pilsētas vidē par 35 %, salīdzinot tās ar vasaras riepām. Ziemas riepas bez radzēm uzrādīja attiecīgi par 25% un 20% īsāku bremzēšanas distanci. Jāpiebilst, ka mērījumi tika veikti gan ar jaunām, gan vecām un nolietotām riepām.
“Avārijas nereti notiek bez īpaša iemesla, nereti tikai tāpēc, ka braucējs nav pareizi novērtējis laika apstākļus, kas var mainīties ļoti strauji. VTI pētījumu dati apliecina – ja lielāks skaits autovadītāju uzliktu ziemas riepas agrāk, satiksmes drošība nepārprotami uzlabotos,” skaidro kompānijas Goodyear Dunlop Nordic klientu biznesa menedžeris Ludvigs Naukhofs (Ludvig Nauckhoff).
Nav pareizi domāt, ka pati ziema rada lielāko risku satiksmei. Risks drīzāk saistīts ar pēkšņumu, kādā rudenī un ziemā var mainīties laika apstākļi. Zviedrijas Ceļu administrācija atklājusi, ka lielākais risks ir temperatūrai svārstoties ap nulle grādiem, kad ceļš attiecīgi var būt apledojis, slapjš vai sauss.
“Zinot, ka autovadītāji bieži nonāk avārijas situācijās, jo vasaras riepas tiek izmantotas par spīti tam, ka jau pienākusi ziema, vēlamies viņus mudināt ātrāk nomainīt riepas un negaidīt brīdi, kad uz ceļa jau ir sniegs un ledus,” skaidro L. Naukhofs.
Ar akciju “Ziema ir klāt!” Goodyear apliecina savu vēlmi veicināt ceļu satiksmes drošību. Latvijā akcija sākas 3. oktobrī. Visu rudeni tā turpināsies arī pārējās Baltijas un Ziemeļvalstu galvaspilsētās. Akcijas laikā Goodyear pārstāvji kopā ar vietējiem drošas braukšanas ekspertiem stāstīs, kā uzlabot mašīnas drošību jau tad, kad haotiskā ziemas sezona vēl nav sākusies.
Un cik % neiekļuva avārijās braucot ar vasaras riepām?
Un cik % vasarā iekļūyst avārijās braucot ar radžu riepām?
Bet ierosinājums ir vietā, jo jau tagad pie zemas temperatūras uz slapja asfalta vasarenes pastiprināti izslīd...
p.s. Marchik nesatrauc, domāju tā daļa cilvēku šo portālu nelasa ;)