Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Iekšlietu ministriju, Valsts policiju un Latvijas Motoklubu asociāciju aizsāk satiksmes drošības kampaņu „SKATIES DIVREIZ! DIVREIZ!”.
Tās nolūks ir pievērst uzmanību citiem transportlīdzekļiem – motocikliem, velosipēdiem un mopēdiem.Tuvojoties vasarai, aizvien vairāk cilvēku automobili nomaina pret kādu no „divu riteņu” transportlīdzekļiem. Pērn gandrīz par 20% pieauga reģistrēto motociklu, mopēdu un kvadriciklu skaits. Diemžēl palielinās arī negadījumu skaits, kuros iesaistīti mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki.
Statistika:
2007. gadā bojā gājuši 18 velosipēdisti, 10 motociklisti, 4 mopēdisti un 3 kvadriciklu vadītāji, t.i. gandrīz 10% no visiem bojā gājušajiem;
Par 29% palielinājies ievainoto motociklistu skaits (2006. gadā - 176, 2007. gadā – 249);
Par 18% palielinājies ievainoto mopēdistu skaits (2006. gadā - 127, 2007. gadā – 155);
Lielākā riska grupa ir vīrieši vecumā no 21-34 gadiem.
Lielākā daļa negadījumu, kuros šie transporta līdzekļi iesaistīti, notiek gada siltākajā laikā - pērn mazāk aizsargātiem satiksmes dalībniekiem skarbākie mēneši bija no maina līdz septembrim.
Lai samazinātu un preventīvi novērstu traģisko avāriju skaitu, kampaņa „Skaties divreiz! Divreiz!!“ tiek rīkota, vēršot autovadītāju uzmanību pieaugošajam motociklistu, mopēdistu un velosipēdistu skaitam. „Divu riteņu“ braucēji ir grūtāk pamanāmi, tie ir manevrēt spējīgāki, turklāt viņiem ir daudz lielāks risks ciest nopietnus ievainojumus ceļu satiksmes negadījumos, stāsta CSDD direktors Andris Lukstiņš. Viņš uzsver, ka „diemžēl avārijas, kurās iesaistīti motocikli visbiežāk ir ar smagām vai pat letālām sekām“.
Eiropas transporta komitejas apkopojums liecina, ka, iekļūstot avārijā, motociklistam ir 18 reizes lielāka iespēja tikt savainotam vai pat iet bojā, nekā autovadītājam. Latvijā šis skaitlis ir vēl lielāks - 24%. „Atšķirīgajiem transportlīdzekļiem ir jādala viens ceļš, tādēļ kampaņas uzdevums ir veicināt dažādu transportlīdzekļu vadītāju sapratni, iecietību un rēķināšanos vienam ar otru,“ skaidro A.Lukstiņš.
Arī Latvijas motoklubu asociācijas prezidents Jānis Gaigals aicina autovadītājus aizdomāties un novērtēt to riska pakāpi, ko motobraucējiem rada negaidīts manevrs, strauja bremzēšana vai piespiedu nobraukšana uz ceļa apmales, „Kas automašīnai var maksāt vien nolauztu riteni, motobraucējam – dzīvību,“ saka J.Gaigals.
„Neviens nevēlas nogalināt,“ kampaņas radošo koncepciju skaidro tās autors, reklāmas aģentūras !MOOZ radošais direktors Ēriks Stendzenieks, bet „pat ja neuzmanības dēļ tā gadītos, cilvēks, kas gājis bojā tavas vainas pēc sekos tev visu atlikušo mūžu. Lai kur tu ietu. Lai ko tu darītu. Tāpēc vislabākais, drošs paliek drošs, ir spoguļos paskatīties divreiz. Divreiz!“
Kampaņas ietvaros autovadītāji un citi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāti ar televīzijas klipiem, radio un vides reklāmām. Kampaņai speciāli izveidota mājas lapa internetā www.skaties2x.lv, kur atrodami profesionāļu padomi, bīstamākās situācijas un datorspēle, kurā ikviens varēs pārbaudīt savu vērību, auto spoguļos ieraugot motobraucējus.
Valsts policija gan kampaņas ietvaros, gan visas sezonas garumā rīkos īpašus reidus. Savukārt moto sezonas atklāšanas pasākumā 26. aprīlī pie Arēnas Rīga notiks UFO īpaši šai kampaņai sacerētās dziesmas Skaties 2x 2x pirmatskaņojums.
Kampaņa tiek finansēta arī no OCTA līdzekļiem un to atbalsta uzņēmums SIA Latvija Statoil.
Nav mana problēma.