Pilotprojekta laikā par 60% samazinājies autoceļu lietošanas nodevas nemaksātāju skaits 1

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 4.jūnijs 2020 14:53

Gada laikā kopš autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekta ieviešanas valsts autoceļu tīklā, nodevas nemaksātāju skaits konkrētajos posmos ir samazinājies par 60%, aģentūru LETA informēja VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) Komunikācijas daļā.

Nodevas nemaksātāju skaits samazinājies no 1530 nemaksātājiem pērn jūnijā līdz 590 nemaksātājiem 2020.gada maijā.

Pilotprojekta laikā ar tehnisko līdzekļu palīdzību divās vietās uz valsts galvenajiem autoceļiem līdz šim ir veikta kontrole gandrīz četriem miljoniem transportlīdzekļu. No tiem nedaudz vairāk kā 351 000 transportlīdzekļu turētāju ir samaksājuši autoceļa lietošanas nodevu, taču 12 430 to nebija izdarījuši. Tāpat konstatēts, ka 3670 kravas transportlīdzekļu turētāju pirka neatbilstošu (lētāku) vinjeti. Noskaidrots arī, ka 47% jeb 5876 transportlīdzekļu turētāju, kas nav veikuši autoceļa lietošanas nodevas apmaksu, ir ārvalstnieki.

Pilotprojekta gaitā Valsts policija ir izrakstījusi jau 4126 protokolus par kopējo summu 2 063 500 eiro. Patlaban jau ir apmaksāti 3099 protokoli par kopējo summu 1 549 500 eiro. Atbilstoši Valsts kases datiem, salīdzinot 2019.gadu ar 2018.gadu, valsts autoceļu lietošanas nodevas iekasējums ir par 930 000 eiro lielāks. Izdevumi par autoceļa lietošanas nodevas kontroles pilotprojektu 12 mēnešos bija 996 260 eiro. Programmatūrā un informācijas tehnoloģiju (IT) infrastruktūrā, kura tiks izmantota arī turpmāk pilnveidojot nodevas samaksas kontroles sistēmu, ir investēti 615 000 eiro.

Autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekts noslēdzās 31.maijā. Tā laikā LVC veica autoceļa lietošanas nodevas samaksas kontroli divās vietās - valsts galvenā autoceļa Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Pāternieki) (A6) 23.kilometrā un valsts galvenā autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) (A13) 81.kilometrā.

Lai arī turpmāk nodrošinātu nodevas samaksas kontroli, ir plānots ieviest pastāvīgu autoceļu nodevas samaksas kontroles sistēmu, izmantojot valsts autoceļu tīklā esošo meteostaciju kameras un pilotprojektu rezultātā izstrādāto autoceļa lietošanas samaksas kontroles programmatūru. Šādas sistēmas ieviešana ļaus būtiski paplašināt kontroles tīklu un sekmēt autoceļu nodevas iekasēšanu par valsts galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu. Sistēmas ieviešana būs atkarīga no tā, vai šim mērķim tiks piešķirts finansējums, lemjot par ikgadējo valsts budžetu nākamajiem gadiem. Noslēdzoties pilotprojektam, LVC vērsīsies Satiksmes ministrijā ar priekšlikumu par pastāvīgās kontroles sistēmas ieviešanu un attiecīgo izmaksu aprēķinu.

LVC pēc Satiksmes ministrijas iniciatīvas, no 2017.gada 14.decembra līdz 2018.gada 15.jūnijam realizēja autoceļu nodevas samaksas kontroles pilotprojektu, lai noskaidrotu, cik liela daļa nodevas maksātāju nav veikuši nodevas samaksu, kā arī samaksu ir veikuši vai veikuši neatbilstošā apmērā. Kontroles pilotprojekts tika veikts uz valsts galvenā autoceļa Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Pāternieki)(A6) un valsts galvenā autoceļa

Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) (A13). Pārbaudot visus, šajās vietās braukušos transportlīdzekļus sešu mēnešu garumā, tika konstatēts, ka par 16% transportlīdzekļu nav veikta nodevas samaksa par valsts galveno un reģionālo autoceļu lietošanu. Tāpēc valsts budžetā netiek iekasēti vidēji 340 000 eiro mēnesī jeb 4,08 miljoni eiro gadā.

Lai uzlabotu autoceļu lietošanas nodevas samaksas kontroli, 2019.gadā tika veikti grozījumi normatīvajos aktos. No 2019.gada nodevas samaksas kontroli var veikt ar tehniskajiem līdzekļiem, tas ir, pārkāpumu var fiksēt neapturot transportlīdzekli. Līdz ar šīm izmaiņām arī tika ieviesta autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekta otrā kārta, kas notiek no 2019.gada 1.jūnija līdz 2020.gada 31.maijam. Pilotprojekts veikts sadarbojoties LVC, Valsts policijai un Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSSD). Pilotprojekta laikā tiek sagatavoti pārkāpuma protokoli un nosūtīti transportlīdzekļa vadītājam vai valsts reģistrā norādīto transportlīdzekļu turētājam par to, ka autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta.

Par šādu pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, ir paredzēts naudas sods. Ja autoceļu lietošanas nodeva nav maksāta vispār, naudas sods ir 500 eiro apmērā, savukārt ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta pilnā apmērā naudas sods ir 300 eiro apmērā.

Autoceļu lietošanas nodeva ir maksa par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu, lai veicinātu to uzturēšanu un attīstību, kā arī, lai veicinātu videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu. Nodevu maksā par valsts galveno un reģionālo autoceļu posmu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem, un kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem.

 
1 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Kanibaals 6.jūnijs 2020 11:39
1 0 Atbildēt

Kāda vēl vinjete vietējiem iedzīvotājiem. Par tukšu busu jāmaksā tā it kā kravu katru dienu vestu. Tad jau par izvarošanu arī jāmaksā nodeva jo instruments ta ir.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti