Ceturtdien, 4.jūlijā, Valsts sekretāru sanāksmē (VSS) izsludināts likumprojekts, kas paredz uzlabot valsts autoceļu tīkla ikdienas uzturēšanas jomu.
Šobrīd valsts autoceļu ikdienas kompleksās uzturēšanas darbus veic AS „Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU), kas nodrošina nepārtrauktu valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu gan vasaras sezonā (bedrīšu remonts, ceļa zīmju, barjeru u.c. satiksmes aprīkojuma uzturēšana), gan ziemas sezonā (ziemas dienests, kas veic tīrīšanas un kaisīšanas darbus 24 stundas diennaktī). Šo darbu veikšanas tiesības ir iegūtas atklāta konkursa rezultātā. LAU darbus veic saskaņā ar VAS „Latvijas Valsts ceļi” (LVC) noslēgtajiem līgumiem.
VSS izsludinātie grozījumi likumā „Par autoceļiem” paredz, ka turpmāk Satiksmes ministrija (SM) slēgs deleģēšanas līgumu ar LAU par valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu. Jaunā kārtība būs saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, kas nosaka, ka deleģēšanas līgumu uz laiku līdz trim gadiem slēdz ministrs, bet uz ilgāku laiku lēmumu pieņem Ministru kabinets (MK). Savukārt sadarbības jautājumos tiks slēgts trīspusējs sadarbības līgums starp SM, LVC (valsts autoceļu tīkla pārvaldība, t.sk., būvniecības procesu koordinācija) un LAU.
Ieguvumi no jaunās kārtības – valsts turpinās saglabāt kontroli pār valsts infrastruktūras apsaimniekošanu un uzturēšanu, lai nodrošinātu nepārtrauktu un netraucētu valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu. Tāpat valsts noteiks pasūtījuma apjomu jeb veicamos darbus, kā arī tiks noteikta vienas personas atbildība par pakalpojuma kvalitāti. LAU darbībā tiks piemērots Publisko iepirkumu likums.
Tāpat tiks radīti priekšnoteikumi sabalansētu (pakalpojuma izcenojuma aprēķina formula) un caurspīdīgu (publiski, atklāti) valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas pakalpojumu cenu noteikšanai, paredzot, ka šīs pakalpojumu cenas tiek apstiprinātas ar MK noteikumiem. Cenas tiks aprēķinātas izvērtējot izmaksu analīzi, kas, pildot sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākumu, rastos tipiskam uzņēmumam, kas veiksmīgi darbojas un kuram ir nepieciešamie materiālie līdzekļi, ņemot vērā ar to saistītos ieņēmumus un saprātīgu peļņu.
Lai nodrošinātu kvalitatīvu cenas aprēķina mehānisma izstrādi, ir pieaicināts starptautisks auditors, kas sniegs neatkarīgu un kompetentu priekšlikumu valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu cenu noteikšanas metodikai.
Grozījumi likumā „Par autoceļiem” radīs arī priekšnoteikumus atsevišķus darbu veidus nodot izpildei citiem pakalpojumu sniedzējiem, bet vienlaikus LAU garantējot nepārtrauktu pakalpojumu sniegšanu. Tādējādi tiks nodrošināta iespēja arī valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgū ienākt citiem pakalpojumu sniedzējiem. Papildus tam tiks pastiprināta valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas pakalpojuma sniegšanas kvalitātes kontrole.
Lai likumprojekts stātos spēkā, par tas vēl būs jāapstiprina valdībā un Saeimā.