Sniegs marta sākumā ir pilnīgi normāla parādība Latvijā, tomēr uz mēneša beigām sniegputeņi ir reti un saule redzama biežāk nekā tumši mākoņi.
(Pa)vasarīgais noskaņojums ātri piemetas visiem, tai skaitā arī auto vadītājiem, no kuriem daudzi steidzas sagatavot savus auto vasaras sezonai. Tomēr dažas aktivitātes tie dara pāragri.
Viena no tām ir vasaras riepu uzstādīšana. Pēc likumdošanas Latvijā vasaras riepas atļauts lietot jau no 1. marta, tomēr riepu maiņa tik agrā pavasarī ir lieka.
Legāls ne vienmēr ir drošs
Goodyear Baltijas menedžeris Elmantas Latkauskas brīdina, ka rīkošanās atbilstoši iepriekš minētajam riepu likumam ne vienmēr ir droša. Dažreiz gudrāk ir pagaidīt pāris nedēļas nekā jau 1. martā doties uz riepu servisu. Šo zīmīgo datumu varētu salīdzināt ar ātrumu: uz daudziem ceļiem atļautais ātrums ir 90 km/h, tomēr dažreiz ziemā pie šāda ātruma nav iespējama droša pārvietošanās un vadītājiem jābrauc lēnāk.
Kā robežvērtība starp vasaras un ziemas riepām bieži vien tiek uzskatīta 7 grādu (pēc Celsija) atzīme. Zem tās labāk darbojas ziemas riepas, bet virs tās arvien labāk strādā vasaras riepas. Elmantas skaidro, ka problēma ir tā, ka vidējā temperatūra martā parasti ir zem 7 grādiem un tā ceļas vien uz pašām mēneša beigām. Ja vidējā temperatūra vairākus gadus būtu virs 10 grādiem, tad par vasaras riepu izmantošanu martā nebūtu nekādu šaubu. Tomēr šobrīd drošāk ir nesteigties un vēl pāris nedēļas izmantot ziemas riteņus.
„Ziemas riepas veidotas, lai būtu labas uz sniega, ledus un zemā temperatūrā. Vasaras turpretim, lai būtu laba saķere uz sausa asfalta un tā saglabātos tādā pašā līmenī arī siltākā laikā. Tomēr arī marta beigās uz ielām vēl var būt ledus, tādēļ braukšana šādos apstākļos ar vasaras riepām var būt ļoti bīstama,” stāsta Goodyear Baltijas menedžeris.
Latkauskas min vēl vienu piemēru, kā saulstari var piemānīt auto vadītājus. Ja pēcpusdienā termometra stabiņš rāda 10 grādus, tas nenozīmē, ka arī vakarā, kad būs jādodas mājās, temperatūra saglabāsies tādā pašā līmenī. Parasti gan rīti, gan vakari ir par 5-7 grādiem aukstāki nekā dienas vidus. Apkopojot šos faktus ir skaidrs, ka pa dienu laiks jau ir piemērots vasaras riepām, bet no rīta un vakaros temperatūrai atbilstošākas ir ziemas riepām.
Vēl viena bīstamība
Temperatūra marta beigās jau var pārsniegt 10 grādus un asfalts saules staru ietekmē var sasilt vēl vairāk. Tādā gadījumā braukšana ar ziemas riepām kļūst mazāk stabila un pieprasa lielāku uzmanību. Autosportista un sporta kompleksa „333” vadītāja Haralda Šlēgelmilha padoms – nepārvērtējiet savas braukšanas prasmes.
„Bez šaubām vasaras riepas šādos apstākļos ir labākas. No otras puses marta beigās vēl arvien pastāv sala iespēja, tādēļ nedrīkst ļaut sevi apmānīt. Šī rīta pusstunda ar salu var būt fatāla,” brīdina autosportists.
Retais, bet sastopamais rīta sals ir bīstams ne tikai tiem, kas jau pasteigušies ar vasaras riepām, bet gan visiem auto vadītājiem. Tā kā pa dienu jau ir pavasarīgi silts, cilvēki aizmirst, ka no rītiem un vakaros spīdīgs asfalts ir vienāds ar slidenu segumu, un zaudē modrību. Tas ir iemesls, kādēļ atsevišķos pavasara rītos negadījumu skaits ievērojami pieaug. Īpaša uzmanība jāpievērš tiltiem un pārvadiem, kas var būt apledojuši pat tad, kad pārējais ceļš ir sauss.
Tādēļ Šlēgelmilhs ir drošs par to, ka labāk ir braukt ar ziemas riepām siltā laikā nekā ar vasaras – aukstā: „Tas ir normāli, ka riepas tām neatbilstošos apstākļos nestrādā pilnvērtīgi. Ziemas riepas siltā laikā dilst diezgan ātri un nenodrošina pietiekami labu saķeri, un tam ir jāpievērš uzmanība. Tomēr es neieteiktu tās nomainīt jau līdz ar likumdošanā atļauto datumu, jo marta rītos vēl pastāv liela sala iespējamība.”
Jāpaciešas līdz Lieldienām.