Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem pēc apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus - malus modernizēšanas šodien (15.septembrī), divas reizes pieaugs to vieglo transportlīdzekļu īpašnieku - fizisko personu skaits, kas iekļūs bonus (pazeminātā riska) klasēs.
Ja līdz šim šādu īpašnieku skaits 7.-17. riska klasē veidoja 38 %, tad pēc sistēmas modernizēšanas šajās klasēs atradīsies jau 77,4% transportlīdzekļu īpašnieku.
Interesanti, ka vieglajiem transportlīdzekļiem vislielākais procentuālais pieaugums ir vērojams tieši pašā labākajā - 17.riska klasē: no līdzšinējā 1% līdz gandrīz 6% transportlīdzekļu īpašnieku pēc sistēmas maiņas.
Lielai daļai vieglo transportlīdzekļu īpašnieku uzlabojas klases
Kā liecina LTAB apkopotie dati, pēc apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus – malus izmaiņām lielai daļai vieglo transportlīdzekļu īpašnieku ir uzlabojusies ieņemamā riska klase.
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „To var skaidrot divējādi. Pirmkārt, daļai transportlīdzekļu īpašnieku paaugstinās ieņemamā riska klase, jo savulaik, pārdodot veco un iegādājoties jaunu transportlīdzekli, tas nav pārnesis riska klases jaunajam auto no līdzšinējā. Otrkārt, ja vienam īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas auto, tiem automātiski veidojas viena kopēja klase, kuru nosaka, ņemot vērā visu piederošo auto apdrošināšanas vēsturi par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Līdz šim iegādājoties vēl vienu transportlīdzekli, tas automātiski iekļuva sākumklasē. Šo abu faktoru rezultātā lielai daļai transportlīdzekļu īpašnieku uzlabojas ieņemamā riska klase.”
Pēc jaunajiem principiem aprēķinot riska klases, sākumklasē jeb 6.klasē ir 20,1% vieglo transportlīdzekļu īpašnieku (fiziskas personas) agrāko gandrīz 60% vietā. Pazemināta riska jeb bonus klasēs (no 7.-17.) ir 77,4% īpašnieku agrāko 38% vietā. Savukārt paaugstināta riska jeb malus klasēs vieglo transportlīdzekļu īpašnieku īpatsvars saglabājies esošajā līmenī – 2,5% (iepriekš 2,2%) no visiem transportlīdzekļu īpašniekiem.
J.Stengrevics: „Pēc sistēmas modernizēšanas un klašu pārrēķināšanas, ņemot vērā vienpadsmit gadu apdrošināšanas periodu, ievērojami uzlabojusies Bonus – malus risku klašu struktūra. Tajā būtiski samazinājies sākumklasē esošo īpašnieku īpatsvars, bet tā vietā tas palielinājies bonus klasēs, kas ir laba ziņa daudziem autovadītājiem. Tai pat laikā arī pēc sistēmas izmaiņām būs neapmierināti autoīpašnieki, kas atrodas malus klasēs un kuriem par OCTA polisi būs jāmaksā dārgāk. Jāsaka, ka malus klasēs ir iekļuvuši vien 2,5% no visiem vieglo automašīnu īpašniekiem. ”
Sistēmas izmaiņu pamatā - vienkāršota tās darbība
Risku izvērtēšanas sistēma Bonus – malus darbība tiks vienkāršota. No šī gada 15.septembra transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu – tas notiks automātiski. Turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase. Pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli riska klases pārcelsies automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūs nevis sākumklasē, bet gan jau esošā transportlīdzekļa riska klasē.
Transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture (apdrošināto dienu skaits un transportlīdzekļa izraisītie ceļu satiksmes negadījumi) visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiks vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši pazemināta riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā riska klasē, nekā varēja), pēc šī gada 15.septembra iekļūt augstākā Bonus – malus klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.
Ja īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas ietekmēs visu šo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi. Tai pat laikā var būt , ka viens negadījums neatstās ietekmi uz apdrošināšanas klasi, - jo transportlīdzekļiem lielāks kopējo apdrošināto dienu skaits, jo mazāka varbūtība, ka negadījuma rezultātā klase tiks samazināta.
www.ltab.lv sadaļā „Bonus – malus” ir ievietots kalkulators, kas ļauj jau šobrīd autoīpašniekiem uzzināt savu jauno ieņemamo riska klasi, kā arī iepazīties ar savas apdrošināšanas vēstures datiem un ar tam piederošo transportlīdzekļu izraisītajiem negadījumiem .
{page}
Par Bonus – malus
Saskaņā ar izmaiņām Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiks rēķināta attiecībā uz īpašnieku un tam piederošo transportlīdzekļu kategorijām.
Sistēma sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb bonus klases no 7.-17. (var tikt piemērots OCTA cenas samazinājums); paaugstināta riska jeb malus klases no 1.-5. (var tikt piemērota cenas piemaksa), 6.klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā. Jāņem vērā, lai arī Bonus – malus klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais.
Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – 15. septembrī.
kad tad tā jaunā klase parādīsies?? man parādās klase par periodu 01.09.2008 - 31.08.2009..