AVĀRIJA 1. Ivara Caunes viedoklis - iAuto

AVĀRIJA 1. Ivara Caunes viedoklis 26

 
iAuto | 9.jūnijs 2013 18:51

Turpinām sarunu „iebrauca pretējā joslā...” Šoreiz ralliju čempiona un ikdienas kilometru miljonāra komentārs. Un video no cita skatu punkta.

Ivars Caune:

- Pirmkārt, cilvēki ir dažādi. Un viņu rīcībai pie stūres nav vienas receptes.

Ap mani parasti ir sportisti vai ātra, aktīva brauciena piekritēji. Viņu automobiļi parasti nav elektroniskām drošības sistēmām piebāzti. Drīzāk otrādi. Un viņiem mācu, ka ekstrēma bremzēšana kritiskās situācijās nav vis pirmais, bet pēdējais līdzeklis. Šādi bremzēts auto vairs nav vadāms, vismaz precīzi vadāms ne. Un tieši precīza stūrēšana parasti spēj atrisināt vēl sarežģītākus rēbusus. Tikai un vienīgi bremzēt varu rekomendēt tikai tad, ja pretīm nāk mūra sēta, kuru apbraukt tiešām nav iespējams.

Otrkārt, rūpīgi apskatot klipa sākumu, rodas aizdomas, ka visi trīs incidenta dalībnieki pie stūres guļ. Vai vismaz snauž un apkārtni, situācijas veidošanos nepārskata. Tā vispār ir ļoti izplatīta kļūda – skatīties tikai tuvu nevis arī (un galvenokārt) plašāk, tur, kur bīstamības avoti parādas. Un attiecīgi uz to reaģēt, savlaicīgi mainot ātrumu vai trajektoriju. Paēniniet klipu un redzēsiet, ka gan kravinieka, gan džipa bremzēšana sākas novēloti. Laba braucēja uzdevums ir šādus „zilos”, kas izbrauc no sānceļiem, ievērot savlaicīgi un būt gatavam iespējamai viņa kļūdai. Tālu no apdzīvotām vietām, kur kustība skraja un ļaudis dzīvo citā dzīves ritmā, tādas gadās visai bieži. Džipa vadītāja uzdevums, savukārt, bija agrāk pamanīt gan „zilo”, gan smagā sākto „apstūrēšanu”. Tad viņš (iespējams) spētu izvēlēties un veikt glābjošu manevru nevis iestūrēt tieši ellē. Un „smagais” džipu taču varēja redzēt jau prms 10 sekundēm vismaz. It kā skatās, bet neredz – tāda ir izplatīta nekaime. Bet džungļu parunā teikts – suns skatās, vilks REDZ. Vilkam skatīties nav laika. Tāpat kā vilkam tev jāievēro, jāņem vērā jebkura mazākā kustība ainavā, jo tā var rādīt bīstamību.

Treškārt, skaidrs, ka es modelēju situāciju ar savu mērauklu. Manis ieteiktā rīcība būs pieejama un pareiza tikai tiem, kuri vada auto labi. Nu kaut vai tā pati stūrēšanas disciplīna, kas ļauj manevru veikt precīzi nevis histēriski un haotiski – cik procentu no braucējiem to ievēro? Puse? Droši vien vēl mazāk. Tādēļ iespējams, ka vairākumam tiešām derēs „klasisku drošībnieku” teiktais. Brauc lēnāk. Ja ziepes – bremzē taisni. Un ceri, ka ABS, ESP, airbegi un liktenis palīdzēs.

Animācijas autors – Oskars Irbītis. Diskusija turpinās.

 
26 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Uudensputns 10.jūnijs 2013 13:49
9 1 Atbildēt

Gandrīz prasās atsevišķs raksts par autoskolu absolventu REĀLO sagatavotību satiksmei - palūkojoties kaut tikai paziņu lokā uz silto apliecību turētājiem un pasēžot tiem blakus,skaidrs,ka neko citu,ka sausus notiekumus,tie nezin.

Iebrauciet lielveikala stāvvietā,paskatieties,kā darbojas padomju autoskolu pamatbauslis"labās rokas likums"...pat uz pļavas kolhoza traktoristi tādus brīnumus neveidoja.

Šādi "sagatvoti"šoferīši stūrē pa mūsu ielām un ceļiem.Vainīgo formāli nav.

Palaidniex 10.jūnijs 2013 8:13
5 3 Atbildēt

nu ja - jau pie iepriekšējā raksta komentāros izskanēja - kāpēc jāgriež pretējā joslā, ja skaidri redzams, ka pa to brauc pretī bobiks?

un jā vēl ir kāda izplatīta "slimība" profesionāliem fūru stūrētājiem - es esmu profesionālis un man te uz ceļa jāstrādā, visi pārējie gnīdas man tikai traucē... It kā pārējie uz ceļa izbrauc ar nolūku pačakarēt prātu fūrēm, tiesa ir daži redzēti, kas to dara, bet neticui, ka apzināti...

Wala 10.jūnijs 2013 12:37
5 0 Atbildēt

Diemžēl viskļūdainākā reakcija bija džipa vadītājam (RIP), jo lielākā daļa šo auto ir spējīgi pietiekami labi bremzēt taisnvirzienā - lai cik nepieredzējis ar konkrēto auto būtu vadītājs - viņš tiktu ar to galā. Pretējā joslā viņam gan nekas nebija meklējams. :(

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Cadillac piesaka elektrisko milzeni Escalade IQL (+ VIDEO)

2025. gada vasarā pārdošanā nonāks viens no visu laiku garākajiem sērijveida automobiļiem. Tas ir Cadillac Escalade IQL, kas no viena gala līdz otram sasniedz 5803 mm. Lasīt vairāk

 

Blogeris izrāda 1500 Zs jaudīgā Xiaomi SU7 Ultra iekārtojumu (+ VIDEO) 5

Nedēļu pēc pārdošanas starta Youtube pildās ar garākiem un īsākiem ķīniešu super sedana Xiaomi SU7 Ultra apskatiem. Lasīt vairāk

 

Ford Focus ražošana beigsies novembrī 9

Ford apstiprinājis, ka savulaik populārā kompaktās klases modeļa Focus ražošana tiks noslēgta šī gada rudenī. Lasīt vairāk

 

Porsche Approved ir īpaša garantija īpašiem auto - arī lietotiem (+ VIDEO) 6

Pagarināto garantiju, ko par papildus maksu var iegādāties pie jauna auto pirkšanas, piedāvā vairāki autoražotāji un to dīleri. Taču Porsche pagarinātā garantija ir tikpat īpaša un atšķirīga kā paši sporta zīmola automobiļi. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti